JanneJ October 16, 2006 Report October 16, 2006 Nu när säsongen börjar gå mot sitt slut kan man kosta på sig att ha bilen på pallbockar några dagar i sträck för lite större jobb.Servostyrningen har varit kraftigt inkontinent hela sommaren och delarna som behövs för renovering har legat på hyllan ett tag. Nu var det dax att skruva isär och kolla vad som var trasigt. Packningarna till slavcylindern var helt slut, bytet var helt utan problem men sedan började det... Kontrollventilen hade en skada vid den ena slanganslutningen, gängorna var kass och oljan droppade.Funderade på en ny ventil, men en utgift på 250$ kändes tung. Annons på köpes funkade inte heller. Vad göra? livlinan blev en kompis på en firma som säljer maskindelar som kände en gammal verkstadsmekaniker med en imponerande mekanisk verkstad i sitt garage. Han tittade på delarna och sade att vi gör så gott det går...efter 1 dag ( ! ) ringde han och sa att nu var det klart! Nya gängor och fixat säte för en mycket rimlig peng. Ibland har man tur.Nu ska jag plocka ihop ventilen med ny packningar och hoppas det blir tätt.Passade på att justera styrsnäckan när allt var bortplockat, och fick bort glappet i pitmanarmen när styrningen är centrerad. Vi hörs Citera
Svedis October 17, 2006 Report October 17, 2006 Styrsnäckan, klarade du dig med att dra åt justerskruven eller gjorde nu något annat för att ta bort glappet? Citera
JanneJ October 17, 2006 Author Report October 17, 2006 Jag drog bara åt justerskruven.Har provat att justera med styrstag och kontrollventil på plats men det var svårt att känna om det blev bra eller inte.Nu när allt är isärplockat gick det mycket lättare att kolla glappet och även att det inte blir för trögt för återgången till mittläget. Det var ganska petigt så jag fick hålla på en stund med små justeringar.Tidigare var glappet i centerläge flera mm, men nu är det nästan 0.Lustigt nog ökade glappet i ytterlägena men jag tror inte det spelar nån större roll.MVH Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 17, 2006 Report October 17, 2006 Hej.Ser bra ut, hoppas det fungerar bra monterat, men dra aldrig skruven på styrsnäckan (Styrväxeln) utan att styr-växeln är frikopplad från övriga styrleder. Detta gäller i första hand de som HAR servo, utan servoräcker det med att lyfta bilen från marken, för att kännamed ratten. Anledning till att man inte skall dra åt när man har servostyrningens delar monterade är att känslan för glapp blir nästan omärkbart dessutom ger servotryck en kraftigare påfrestning på styrväxeln. Det finns moment för hur hårt och hur man skall gå tillvägarätt i verkstadshandbok. Anledningen till detta inlägg är att det kan med okunskap göra mer skada än nytta om man inte läser på och gör rätt. Informationsvis så är styrväxlar monterade MED SERVO samma utväxling som den s.k. GT styrsnäckan. Inte ofta och har hänt, vid ombyggnad från manuell till servo har den gammla originalsnäckan lämnats kvar, detta kan med otur upplevas mycket obehagligt att köra och man kan då också ges känslan av överdrivet glapp. Det blev mycket onödigt skriveri för att egentligen baraberömma den som gör ett bra jobb, STORT BERÖM TILL CMC303 som tar utmaningar med stort mod, du visar även att man kan bara man vågar. Citera
pools October 17, 2006 Report October 17, 2006 Janne... vad gjorde mannen med gängorna? Gängade han bara om eller la han i nytt gods så du kunde använda originalkopplingarna?Har samma problem själv och blir galen på läckaget.Mvh. Citera
JanneJ October 18, 2006 Author Report October 18, 2006 Jag är faktiskt inte riktigt säker på hur han gjorde det. Vi spårade ur en smula och började titta på bilder om hur han renoverade och modifierade sin diesel 6:a till båten....Han sa någonting om att han hade plockat ur sätet ( som röret tätar mot )som är löst och fräst bort dom översta trasiga gängorna. Kanske gick han längre ner med gängorna och satte tillbaka sätet efteråt?Ska höra vad han gjorde så snart jag träffar honom igen.Vi hörs Citera
JanneJ October 22, 2006 Author Report October 22, 2006 Har nu plockat ihop kontrollventilen med nya packningar, många delar var det, men inte särskilt svårt.Har i tidigare inlägg skrivit att jag tycker centerlink verkar klen.Tydligast har det varit när höger framhjul har varit upphissat och vänster fortfarande kvar på marken. Om man då vrider på hjulet syns det tydligt hur det flexar i centerlink. Jag föreställer mig att samma sak händer när man kör på ojämn/gropig väg.Jag tog en bit 3*15 mm plattjärn och formade till en förstyvning att svetsa fast på centerlink. Vi får se vad det gör för flexet när jag får ner bilen på hjulen igen.Vi hörs Citera
JanneJ October 26, 2006 Author Report October 26, 2006 Nu är servostyrningen på plats igen. Luftningen gick utan problem ( motorn på 1000 rpm och svänga höger-vänster i ett lugnt tempo tills all luft är borta ).Tog en lång runda i går kväll vid 10-tiden, det var +3 grader och riktigt höstrusk.Inne i mussen var det varmt och det kändes riktigt mysigt!Blåste om en timmerbil på 0,3 sekunder ( kändes det som..) , vad gott en V8 mullrar!Hur blev med styrningen då:1: Allt är tätt, inte det minsta spår av olja!2: Servon jobbar lugnt och smidigt. Tidigare var det ofta små hugg och ryck.3: Mycket bättre precision i styrningen, mindre känsla av att man hela tiden överkorrigerar.Har kört 300 mil med mussen denna sommar och den blir bättre och bättre hela tiden.Sorgligt att vintern snart är här , saknar redan åkturerna.....snyft. Citera
ThomasFB October 27, 2006 Report October 27, 2006 Är det tillåtet att svetsa på styrningens komponenter? Citera
JanneJ October 27, 2006 Author Report October 27, 2006 inte en aning!Har aldrig tänkt på att man inte skulle få det. Citera
Sven October 28, 2006 Report October 28, 2006 Är det fjäderstål så bryts det av precis bredvid svetsen för att man har fördärvat härdningen.Sven Citera
Recommended Posts