Jump to content

Recommended Posts

Hej !

Jag har en styrsnäcka som är lite glapp , några cm på ratten.

Går det att fixa eller måste jag byta ut den.

Finns det någon som har en sådan att sälja ?

Den sitter i en HT 68 med en 289 2-portare med manuell styrning.

mvh Åke

Lite glapp går att justera bort, det kan oxå hjälpa med att fylla i nytt fett i styrsnäckan. Har du en verkstadshandbok (tex. Haynes) så står det en hel del där, det finns oxå en hel del skrivet på forumet redan om du söker lite. ;)

Ursäkta en annan fråga angående styrning är de någon som bytt utväxling på styrningen. Alltså med färre rattvarv. Vad ska man köpa och vad kostar de ungefär?

Ht-66 utan servo.

/Anders!

Hej.

Bytesfråga angående utväxling styrsnäckan eller (styrväxel)

att göra något med den du har är onödigt. :shock:

Rengöra och byta fet är vad du bör göra med den gammla,

du kan byta snäcka till den s.k GT snäckan den har mindre

antal ratt varv. 8)

Om du tänker att satsa på byte till mindre antal rattvarv

så tror jag att du kan blir besviken, ett mindre antal varv typ

GT på äldre Mustang gör att den blir mer tungstyrd som

då endast kan bli smidigare med en större ratt eller servo. :?

Det finns en hel del nytillverkade styrsnäckor att köpa

från USA, frågan är vad det får kosta, som information

är dessa ganska dyra i svenska kronor. :(

Det finns några personer på vårat forum som kan berätta mer

om styrsnäckor. ;)

ok! Men blir den alltså tung styrd (eller tyngre styrd :) ) även med en ny styrväxel med färre rattvarv?

Som de är nu så får man ju rada i gälsig då man får ett breställ :)

/Anders

  • 2 weeks later...

En 16:1 "quick ratio steering box" ingick också när bilen var utrustad med handling paketet, som satt som standard på GT bilar och den med 289 HP motor. Det gäller i alla fall för 65-66. Senare vet jag inte.

En sådant styrsnäcka är egentligen likadant som en på en Mustang med styrservo. Det enda som skiljer är att inställningar skiljer liten.

Själv har jag en sådan och dessutom längre Shelby pitman armer, som gör styrningen ytterligare 10% snabbare. Den brukade vara väldigt trögstyrd, men sedan jag har renoverat och justerat snäckan och har fylld den på rätt sätt med mycket fett är det helt OK. Sedan fick jag ett tips att addera liten 80W90 olja, som jag provade och gav en märkbart förbätring. Det var nyligen, om det funkar bra i längden vet jag inte än.

Att fickparkera är dock fortfarande ingen höjdare.

kolla www.stangerssite.com för smörjningstipps.

Den officialla verkstadsmanualen har en beskrivning hur man justerar styrväxeln. Man behöver dock en lbs/in (i stället för lbs ft) momentnyckel (eller en som kan mäta upp till 1 Nm) som inte många har.

Hej.

Har själv haft glapp i min styrsnäcka Mustang –66:a. Glappet var på ett ställe (rattvarv) mellan rattstången (skruven) och den stora ”fyrkantiga muttern” där kullorna löper i. Glappet flyttade sig i förhållande var kullorna befannsig i lagerbanan. Skadan var i spåret på den stora ”fyrkantiga muttern”. Detta glapp går inte att få bort hur man än gör för skadan finns där.

Jag satte ditt en renoverad originalsnäcka och styrningen är helt OK efter detta.

Lennart CMC 1507

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...