November 27, 200618 yr comment_34410 Hej alla gasglada! Har en trimmad 351 W med Edelbrock RPM insug + lite annat smått o gott, och en 650 cfm förgasare.Har nu köpt på mig en paxton kompressor och undrar nu om en 750 cfm förgasare hade varit ett bättre alternativ?någon som har något tips?
November 27, 200618 yr comment_34413 Ja en 650cfm kan vara i snålaste laget för ett sådant bygge men det beror även på vilken kam och toppar du har.I det kompletta RPM kittet så är det 750cfm som rekommenderas.Jag har ingen kompressor erfarenhet så jag ska därför inte säga nått defenetivt! Men principen är ju tämligen enkel och det är ju att både mer luft och bränsle åtgår.Och förgasaren är ju korken i systemet.Men även motorns kam, toppar och insug är ju med i dettaAnnars behåll förgasaren och se hur den går!Byta fögasare är 10min arbete och lätt att kränga bort om den är ny.Man får tänka lite även på hur du kommer köra med bilen.Är det mest puttra runt på stan och gasa till vid rödljusen så räcker nog en 650cfm.Men som sagt det är mycket som spelar in
November 28, 200618 yr comment_34459 Skulle jag vara dig skulle jag göra precis som Per B cmc 538 säger testa med den mindre först och även göra en nogrann bestyckning av förgasaren innan du välljer att gå upp i storlek.För som dom skriver i en holley bok "är du det minsta tveksam, så välj den mindre förgasaren”.Min erfarenhet är oxå den samma för stort påverkar bara negativt på låga varv.Här har du en uträkningsform för att räkna på en lämplig förgasare.1. talet anger motorns verkningsgrad brukar sägas vara på en otrimad ca 85% för att på en suggmotor med dom absolut västa topparna kunna uppgå till 126% vad jag hört av dom riktiga super proffsen. Bästa jag själv sett på något modifierade toppar med 2,25 in och 1,88 ut ventiler och vass rullkam är 101% men dom som har kompressormattade motorer kanske har några siffror på vad det blir med överladning.2. Storleken på motorn i cu.in3. Maxvarvtalet du tänkt använda.4. Matematiskt tal för att uträningen ska bli rätt använd alltid samma.5. Nu får du värdet på vilken storlek som är lämplig.Exempel.0.85 x 351 x 6000/3456 = 517 CFMMen med överladning får du väll öka på verkningsgraden och se om det räker till men har du förgasaren så testa och sen kanske du kan låna en 750 av någon och se hur den går.1.00 x 351 x 6000/3456 = 609 CFM1.10 x 351 x 6000/3456 = 670 CFM1.10 x 351 x 5500/3456 = 614 CFM1.30 x 351 x 5000/3456 = 660 CFMJa du får väll räkna lite på vad du tror om det hela hur mycket tänker du varva den?Lycka till med bygget!MvhMrV8
November 30, 200618 yr Author comment_34502 Tackar för tipsen Ska ta o montera och prova med min förgasare först. får väl grejerna snart hoppas jag. innan den riktiga vintern kommer. i alla fall så jag kan ta en tur runt kvarteret på ställ Ha det gott i vinter och häng mycket i garaget
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.