Jump to content

Kopplingsfråga


Recommended Posts

Kikat lite på kopplingar för framtida ombyggnationer (Planerna är många o plånkan är för liten)

Någon som har erfarenhet av liknande koppling som nedan??

Funkar den t.ex i en bilkö o blöt asfalt? kan tänka mig att det är on/off?

Centerforce DF finns ju, men det håller ju inte för vad som helst.

Mitt tänkta kompressorbygge ska väl inte vara några problem, men det kommer ju fler vintrar. =)

RAM Powergrip HD Clutch

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

ram-98517hd_w.jpg

Link to comment
Share on other sites

CF dual friction håller bra så länge du inte kör med klibbiga däck på preppad bana. Trygves kompressorsetup lämnade nästan 500hk, och funkade med nämnda setup och alu flywheel tills slicksen åkte på till Winternationals på erkänt klibbiga MECA Raceway.

Det finns en hel del att välja på när du ska gå till nåt värre än CF DF, men du får nog räkna med ca $1000 om du vill ha nåt bra och användbart.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Jo centerforcen ska ju va fin, dock kikat runt lite efter annat också..

O som du säger så är ju ~1000pistoler lite surt att lägga som vanlig gasglad svensson.

Har läst lite på LS1 forum m.m där de ser ut att vara nöjda med RAM PG HD också (ligger ju i ungefär samma prisklass).

Endel har klagat på chattering och hårdtrampat, medans andra säger att den går fint o "nästan" smidigt? ...Klurigt

Ram Powergrip HD clutch sets are the ultimate for extreme street/strip performance. Using their proprietary 900 Series friction material in conjunction with increased clamp load pressure plates.

RAM 900 Series clutch discs are a high-tech alternative for both early and late model performance vehicles. They have an 8-spring hub with "poly-coil" springs for extreme damping capabilities, and they use a sintered-iron friction material borrowed from RAM's Pro Stock and Pro Mod units. These clutch discs deliver an extremely high coefficient of friction, but allow a limited amount of slip on engagement so that you don't overpower the tires. They're recommended for severe street duty and strip use, where street drivability isn't a high priority. Do not use them with an OE flywheel.

Kollar lite bara...

Blir väl säkert en CF DF med fidanza svänghjul lik förbannat :) (bra pris, går inte att komma ifrån)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag hörde att Trygve hade blivit rekommenderad av våra amerikanska kontakter att titta på nya RAM, som tydligen är av en ny typ, och som ska hålla. Men, som sagt, mer pengar. Dock tror jag svänghjulet ingick då. Annars har du SPEC i dess olika steg, som ska vara bra för gata. Funkar inget vidare på strip, eftersom de tydligen går in lite för hårt och då slår loss hjulen i stället.

Jag för min del hade gärna kört med en justerbar Mcleod eller en från Advanced Clutches, men det är inte lönt att pillra med så länge jag kör med t-5an. Vill ha Jerico!!!!!!!

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...