Jump to content

feldiagnos på 02


BUSET

Recommended Posts

någon som vet en firma i sydskåne (förutom hedbergs malmö) som har utrustning att söka felkod/radera felkod på min 02 gt?

hade en dust med ford förra sommaren så jag känner mig inte så pigg på att ta tag i det igen men om jag måste så måste jag......

har nämligen ett fel på min airbag som jag hittat men varken vill eller kan fixa själv och dessutom tutar skiten,därav behovet av utrustning!

Link to comment
Share on other sites

Om du bara vill ha fram och radera felkoder så åk till närmsta ford återförsäljare. Dom kan ta fram och radera felkoder på mustanger 96-04 vet jag av egen erfarenhet. Jag har int koppla på våran IDS på den nya Mustangen. Sen är ju frågan om dom är intresserad att ta in icke europa fordar.

Hur många gånger blinkar eller lyser airbag lampan?

Link to comment
Share on other sites

jag kan kankse göra ett försök....har en felsöknings data på jobb...är ej 100% på att den kan ta airbagfelkoder,men har kollat motorkoder på min 03a GT....sen får jag min Xcal2 om nån vecka som oxså skall gå o ta felkoder med...återigen vet ej om det går på airbagen....värt ett försök???

Link to comment
Share on other sites

till blownstang..

kan vara värt ett försök,jag kan ta kontakt med dig till våren när jag tar ut kärran! tack för erbjudandet :D

ang ford så hade jag som sagt inget vidare lyckat möte med dom sist med det inte sagt att jag sitter o kastar skit! dessutom så har dom enl dom själva bara en anläggning i malmö med kapacitet för detta (fosie) så jag vet inte hur det är i andra städer? finns bara en större stad här nere förutom malmö o det är helsingborg! dom vet jag inget om?

Link to comment
Share on other sites

glömde det med airbagen...

jag har varken blink eller fast sken..

jag har tut i bilen..30 sek vid start o 30 sek vid varje ca 3 körda mil/30 min! efter ett helt år av letande till intet hittade jag svaret i fords egen handbok! exakt det problem jag har!

frågan är bara var problemet ligger...vet man bara det så..

Link to comment
Share on other sites

Jag ger inte mycket för FORD verkstad ang våra bilar.

När jag hade köpt min bil så var jag tvungen att koda om låset. Ringde till FORD i Fosie och hörde med dem om vad det skulle kosta. Det första dem sägar är: ahh en Mustang, njaaa det blir lite svårt kanske man får skicka koder från USA? Jaha tänkte jag. Men så fick jag ett pris. Har för mig dem sa 5000 för det. Sjukt tänkte jag, så jag ringde FORD i Helsingborg, trevliga i telefon och det skulle bara kosta en 1500 kr. TAGET sa jag.

Så jag körde dit bilen och lämnade den, kom igen om en timme sa verkstadskillen. Jag kom efter 45 min, då hörde jag något som hördes som min bil och dem varvade bilen upp och ner, gasade och hade sig. Sedan kom min bil rullandes och ut klev en skitig tekniker med sina arbetarbyxor och inget fördral hade dem satt på mina säten.

Jag gick direkt in och skällde ut dem. Sådant är helt oacceptabelt att göra.

Jag har varit inne hos dem någon gång med ang reservdelar, men det är totalt katastrof. Bara du nämner mustang så står dem där och ser dumma ut. Känns som att dem inte vill hjälpa en.

Själv tar jag alla delar från Grufman bil, snabb och bra service! Alla reparationer o dyligt gör jag själv eller lämnar till någon som jag verkligen kan lita på!

Link to comment
Share on other sites

tyvärr så finns det såna tekniker fortfarande som inte har nån respekt för kund bilar, vet själv en på volvo sidan som lyckades volta med en xc90 under en provkörning. Han sa att han kom för långt ut på väggrenenvilket jag tvivlar lite på tanke på hur han kör sin egen bil.

Och jag hade gärna sett att ford i sverige skulle ta mer ansvar får amerikanska fordarna mer, vi försöker att ta hand om alla fordar som vill lämna in sin bil till oss men eftersom vi inte får tillräckligt med information så går det inte.

Och vill man ha bästa service eller rep av amerikanska fordar så är det inte en ford återförsäljare som är bäst eftersom dom är bakbunda med kunskap. Det är ju grufman eller tristar som kan dom bäst.

Och jag hoppas att du olesch skrek rakt ut om ditt missnöje till kundmottagningen och teknikern skit ska skit ha.

Link to comment
Share on other sites

till blownstang..

kan vara värt ett försök,jag kan ta kontakt med dig till våren när jag tar ut kärran! tack för erbjudandet :D

ang ford så hade jag som sagt inget vidare lyckat möte med dom sist med det inte sagt att jag sitter o kastar skit! dessutom så har dom enl dom själva bara en anläggning i malmö med kapacitet för detta (fosie) så jag vet inte hur det är i andra städer? finns bara en större stad här nere förutom malmö o det är helsingborg! dom vet jag inget om?

Gör det. så får vi hoppas att vi reder ut det.. :-- Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Såhär står det i handboken för 02-an

"The flashing might not occur until approximately 30 seconds after the ignition switch has been turned from the OFF to the RUN position. This is the time required for the restraints control module (RCM) to complete the testing of the SRS. If the air bag indicator is inoperative and an SRS fault exists, a chime will sound in a pattern of five sets of five beeps. If this occurs, the air bag indicator will need to be repaired before diagnosis can continue."

Så mitt tips är att först fixa airbaglampan så att den funkar, sen börja felsöka. När lampan funkar så får du ut blinkkoder på den, här är en lista på koderna:

Restraints Control Module Diagnostic Trouble Code Priority Table

DTC LFC LFC Priority Description Action To Take

B1342 24 2 RCM Is Faulted INSTALL a new RCM.

B1231 19 3 RCM Crash Data Memory Full INSTALL a new RCM.

B1921 21 4 RCM Bracket Ground Resistance High

C1414 29 5 Incorrect Vehicle Identification Code

B1887 15 6 Driver Air Bag Circuit Shorted to Ground

B1916 15 7 Driver Air Bag Circuit Shorted to Battery or Ignition

B1888 16 8 Passenger Air Bag Circuit Shorted to Ground

B1925 16 9 Passenger Air Bag Circuit Shorted to Battery or Ignition

B1932 32 10 Driver Air Bag Circuit Resistance High

B1933 33 11 Passenger Air Bag Circuit Resistance

B1934 34 12 Driver Air Bag Circuit Resistance Low

B1935 35 13 Passenger Air Bag Circuit Resistance Low

B1892 — 17 Air Bag Tone Warning Indicator Circuit Shorted to Ground or Open

B1891 — 18 Air Bag Tone Warning Indicator Circuit Shorted to Battery or Ignition.

B1869 Tone c 19 Air Bag Indicator Inoperative .

B1870 Tone c 20 Air Bag Indicator Shorted to Battery

DTC:Diagnostic Trouble code (felkod som bara kan tas ut med dator)

LFC: Lamp fault code, felkod som indikeras av airbaglampan

LFC Priority: Prioriteringslistan för LFC

Link to comment
Share on other sites

nja inte exakt samma tut men det kommer från samma knippe relä (samma hopkok) o det där vill jag inte meka med själv!

ang verkstäderna...ja vem fan får ett förtroende för sådana människor!?

det är en skandal att det ska gå till så.. men ibland e man fan tvungen!

jag har haft duster med volvo oxå..men har alltid i slutänden fått den hjälp jag behövt,beror iofs oxå på vem o var man vänder sig!

men fords oangelägenhet har jag aldrig stött på tidigare,speciellt för oss us ford ägare! pengar e alltid pengar,så vilken mekare eller företagare som helst har ju intresse av att få o bibehålla kunder!!!

otur för mig så har jag jävligt långt upp till fredrik o grabbarna på grufman!

och ang fredrik o grufman...

fixa lampan må va hänt..den kan ju rentav ha bränt..."enkelt o lätt" men koderna du skrev upp..hur tolkar jag det/dom? det är väl en slags översättning man gör..från blink till siffror till koder.. ?

känns lite tufft för en lekman inom elektronik som jag är!

Link to comment
Share on other sites

nja inte exakt samma tut men det kommer från samma knippe relä (samma hopkok) o det där vill jag inte meka med själv!

ang verkstäderna...ja vem fan får ett förtroende för sådana människor!?

det är en skandal att det ska gå till så.. men ibland e man fan tvungen!

jag har haft duster med volvo oxå..men har alltid i slutänden fått den hjälp jag behövt,beror iofs oxå på vem o var man vänder sig!

men fords oangelägenhet har jag aldrig stött på tidigare,speciellt för oss us ford ägare! pengar e alltid pengar,så vilken mekare eller företagare som helst har ju intresse av att få o bibehålla kunder!!!

otur för mig så har jag jävligt långt upp till fredrik o grabbarna på grufman!

och ang fredrik o grufman...

fixa lampan må va hänt..den kan ju rentav ha bränt..."enkelt o lätt" men koderna du skrev upp..hur tolkar jag det/dom? det är väl en slags översättning man gör..från blink till siffror till koder.. ?

känns lite tufft för en lekman inom elektronik som jag är!

Det ska finnas en verkstad i Lödde som har rätt bra rykte om sig! Har många kompisar som är corvette ägare som lämnar sina bilar där. Dem kör även mustanger och andra amerikanare. Dem ska tydligen vara väldigt noggranna! KOmmer inte ihåg vad den heter men kan kolla upp det!

Men är det bara felkoder du vill läsa samt radera så kan jag hjälpa dig. Jag har ju en Xcalibrator 2. Bara att koppla in kolla och radera =) Har hjälpt andra mustangägare med det!

Link to comment
Share on other sites

jag tackar så mycket grabbar!

jag kommer ta tag i detta så fort bilen kommer ut på grönbete till våren!

kontaktar er då eller berättar om hur sökandet framskrider!

tills dess önskar jag god jul o gott nytt år!

bosse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
by the way boys...

firman i löddeköpinge kunde bara kolla motor koder till hästen,ja åtm 02 modellen!

så vi kör ett försök med x2 calibrator o ser till våren!

gott nytt år!

Mig veterligen är det bara fords datorer som kan dra ut airbag-koderna, möjligtvis en större snap-on eller bosh-dator.

Kör du en ford-dator funkar det bra med en NGS, en WDS eller en IDS om verkstaden är riktigt modern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...