Jump to content

Sätta in stolsvärme själv?


Jocce

Recommended Posts

Någon aning om dagens priser har jag inte, för 30 år sedan köpte jag lösa värmeinsatser av den lokala Volkswagenhandlaren (de hade ett erbjudande och sålde insatserna till väldigt bra priser) och stoppade in dem under överdragsklädseln i min gamla PV. Jag antar att överdragsklädsel inte ingår i dina planer så det blir till att lätta på den ordinarie klädseln och stoppa in insatserna under den i stället. Jag har ingen aning om hur pass enkelt eller jäkligt det är på din bil.

En variant som antagligen är någon krona billigare är att åka till i stort sett vilken reservdelsfirma som helst och höra med dem vad de har i hyllorna. Om de fortfarande har sådana där man spänner utanpå sätet så skulle det nog vara möjligt att pilla ut värmeinsatserna ur dem.

Link to comment
Share on other sites

Såg en artikel i senaste numret av HOT ROD om just det som du letar efter. Ifall du inte har tillgång till denna så säg till så ska jag försöka komma ihåg att kolla upp det.

mvh

Jocke

Har tyvärr inte tillgång till den, så du får mer än gärna kolla upp det/scanna artikeln!

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde det i samband med bilköpet, men jag kör inte bilen på vintern men tidig kall vår då värmer det gott om rumpen....

Kostnad ??? Ingen aning...

Du köpte din hos Exclusive Cars va?

Var det dem som installerade?

Vart satte de knapparna för stolsvärmen, och blev det snyggt?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Såg en artikel i senaste numret av HOT ROD om just det som du letar efter. Ifall du inte har tillgång till denna så säg till så ska jag försöka komma ihåg att kolla upp det.

mvh

Jocke

Har tyvärr inte tillgång till den, så du får mer än gärna kolla upp det/scanna artikeln!

/Jocce

Det mesta som står i artikeln står visst även på leverantörens hemsida:

http://www.warmseats.com/

$199 för 2 säten, tar typ 2 h att installera. Inte så illa i mitt tycke.

Berätta gärna om hur det går och hur du gör.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde det i samband med bilköpet, men jag kör inte bilen på vintern men tidig kall vår då värmer det gott om rumpen....

Kostnad ??? Ingen aning...

Du köpte din hos Exclusive Cars va?

Var det dem som installerade?

Vart satte de knapparna för stolsvärmen, och blev det snyggt?

/Jocce

Tror dom lämnade bort jobbet, jag fixade även moteorvärmare åxå. Knappen sitter precis i mitten av stolen...ungefär 1-2 decimeter från ratten som fixar ryggläget.. (hajaru) ???Lampan lyser när värmen är på givetvis, ingen indikation på instrumentbrädan...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hm, det går juh tydligen att eftermontera stolsvärme...

Nått som är relativt enkelt att fixa själv om man är lite händig?

Kostnad? (O vart får man tag på grejerna?)

/Jocce

Tar upp en gammal tråd...

Någon i forumet som har eftermonterat stolsvärme?

Kan en 06:a uppdateras med original stolsvärme?

Ett tips jag fått är följande:

http://shop.conrad.se/websale7/MAGIC-HE ... 71_0330000

Stolsvärme kom från årsmodell 2007 så 2005-06 finns det väl inte förberett vad gäller kablage antar jag, eller?

Andra tips?

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Jag har monyerat precis den från Conrad i min 06:a. Det var mycket lätt. Jag monterade ur stolarna och delade den vid ryggstödsinfästningen. Sedan var der bara att lätta på klädsen och smyga in elementen under densamma. Knapparna monterade jag i konsollen bredvid växelkryckan.

Laååt som en plätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har monyerat precis den från Conrad i min 06:a. Det var mycket lätt. Jag monterade ur stolarna och delade den vid ryggstödsinfästningen. Sedan var der bara att lätta på klädsen och smyga in elementen under densamma. Knapparna monterade jag i konsollen bredvid växelkryckan.

Laååt som en plätt.

Matsberg; Varifrån tog du matningen?

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar...

Baksäteselementen till Volvo S70 är ganska små och behändiga, borde passa våra framstolar.

Sedan tycker jag att man ska ha originalknapparna för stolsvärmen som sitter där knapparna för AC och bakrutevärme sitter.

Link to comment
Share on other sites

Sedan tycker jag att man ska ha originalknapparna för stolsvärmen som sitter där knapparna för AC och bakrutevärme sitter.

Har jag tänkt också. Dock är dessa bara på eller av. Vore bra med en switch med två på-lägen.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg var jag tog matningen, men jag hittade en tåt med spånning vid "körläge" pånyckeln bakom instrumenteringen. Och i Condrads sats är det två switchar med två lägen på värmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...