rossander January 24, 2007 Report January 24, 2007 Hej!Topparna är planade men jag vet inte hur mycket som är taget. Jag ska nu plana av topparna på insugssidan för att få passform mot insug. När jag bultar ihop topp och insug separat är det ett mellanrum (se pilen) Kan jag mäta mig till hur mycket som är taget på topparna genom att mäta detta avstånd? (förutsatt att jag räknar med tjockleken på packningarna) För detta mellanrum ska väl inte finnas?Skickar med en länk: http://victorylibrary.com/mopar/intake-mill-c.htm Citera
maesk January 25, 2007 Report January 25, 2007 För att alla kanaler odyl. skall passa har jag för mej att man skallplana av botten på insuget , det blir aldrig helt perfekt när man planattopparna men det får du leva med Citera
rossander January 25, 2007 Author Report January 25, 2007 Det gör väl ingen skillnad att plana undersidan? Topparna kommer ju närmre centrum när de har planats. Den bifogade länken säger att insugssidan ska planas. Någon som vet nått om avståndet där pilen pekar?? Citera
Stefan cmc 1169 January 26, 2007 Report January 26, 2007 Satt o funderade lite på dina toppar och det avstånd som du ritat borde bli lite större då du helt rätt borde plana insuget lite för följa med ner mot centrum av motorn. Såg även på din länk att om insuget ligger dikt mot i botten får man plana även där. Citera
Ingo January 26, 2007 Report January 26, 2007 men brukar verkligen insuget ta emot blocket? Det brukar ju vara en svampaktig packning eller silicon i fram och bakkant av blocket,så det spelet är ju ganska stort. Citera
Monshine January 26, 2007 Report January 26, 2007 När topparna är planade skall även insugets sidor o botten planas.ex taget ur Ford performance book.om topparna är planade 1mm skall insugets sidor planas 1mm och botten skall planas 1,42mm. Citera
ThomasFB January 26, 2007 Report January 26, 2007 Beror lite... Om man planar topparna lite brukar det räcka att hyvla av från insugets sidor, men om man planar mera måste man också hyvla från botten. Och sen beror det också på hur tjocka packningar man använder under topparna och insug.....och vilken motorfamilj det är i fråga.Det är bara att räkna ut... eller pröva sej fram. Det brukar också finnas färdiga tabeller för den lata, som anger hur mycket man skall ta bort från resp. yta. Citera
rossander January 26, 2007 Author Report January 26, 2007 Tackar er för svaren. Bara sätta sig och räkna då... Citera
Recommended Posts