Jump to content

Shelbystripes (igen)


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Letade efter en tråd jag vart inblandad i tidigare ang detta men finner den ej så vi får väl ta det här...

Har vart i kontakt med två firmor för montering av vita stripes över min bil till våren. Fick denna instruktion här på forumet:

http://www.mustangpower.se/shelbylinjer.jpg

Men nu vart jag lite osäker, på bilden är det väl en fastback, gäller samma mått på en HT?

Edit; och vad skulle avståndet mellan dem vara?

Link to comment
Share on other sites

Tja, enligt bilden Du länkar till så var det bara 1965 och 1966 Shelbys som hade "Le Mans Stripes" på optionslistan, dvs enbart fastbacks, och att det var vanligt att man använde de måtten även för senare modeller när handlarna fick ta saken i ena händer när linjerna inte längre fanns med på optionslistan

Det är ju dessutom bara breddmått som anges och bredden är ju samma på alla karossversionerna (för resp. årsmodell vill säga) så det ska väl inte vara något större brott mot mänskligheten att använda de måtten.

Enligt den här siten ska avståndet mellan linkerna vara 2 tum

http://www.titchenal.com/mustang/stepone.htm

Link to comment
Share on other sites

When these stripes was added to 1967 and later Shelbys, the 1965/1966 dimensions were the pattern most frequently used.

Inte för att jag uppskattar engelska språket i skrift men tolkar det som att det användes även på senare modeller. Sedan är jag inte så känslig för att det kan vara till fel årsmodell, bara de blir proportionerliga. 8)

2" mellan var det ja hört det tidigare men vart lite osäker helt plötsligt.

Skall snacka med dem igen. Ena firman verkade vara intresserad av att göra ett bra pris mot att de fick ta med sitt namn lite diskret i var ände på stripsen och där med få lite reklam. =)

Link to comment
Share on other sites

Enligt texten i bilden Du hänvisade till så står det klart och tydligt att linjerna bara var "factory option" för 1965 och 1966 års modeller (se bilden nedan). Om denna uppgift är riktig kan jag inte bedöma, men jag har en svag aning om att jag läst/hört detsamma sägas någon annanstans.

Det var säkert så att ett stort antal kunder ville ha linjer på bilar av senare årsmodeller också trots att de inte fanns med i optionslistan. Det var något som handlarna kunde tjäna lite extra slantar på och det verkar ganska troligt att de helt enkelt kopierade linjerna från 65/66 för att slippa spendera tid och pengar på att ta fram nya mått och designer.

(Jag la just nu märkte till att måttet 2 tum också finns med i texten.)

Link to comment
Share on other sites

Damn, där står det ju. Tyckte ju jag läst det någonstans.. ha ha

Ni som har koll, detta innebär mao att INGA mustanger efter -66 har shelbystripes original? Endast -65 & -66 hade det och trots att de var så populära slutade Ford med dem, vad var anledningen?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Anledningen är enkel det var de första race bilarna 65-66

av Shelby som egentligen är ursprunget för banrace i

Mustangens historia, dom efterföljande fick andra typer av

stripes eller lackfält och körde i andra mordernare typer av

tävling, banrace var dock en av de största och mest vinnande

tävlingar för Shelby Mustang, Boss, plus massor av andra

val av kaross typ i efterföljande tävlingstyper. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...