Jump to content

H stakar


LasseS

Recommended Posts

Har funderat på att eventuellt förbättra min motor med H-stakar, men vad ska man satsa på för märke??? Eagle och Scat är överkomliga prismässigt, men viken kvalite är det, är det några skillnader? Manley, Carillo och liknande kostar nog mer än jag har råd med

Har kikat på Ebay och det säljs ett flertal No Name H stakar för 250-300$, känns inte som att man törs chansa på dessa även om de har ARP bultar och ser identiskt lika ut som märkesstakar....

Jag är väldigt tacksam om de som har erfarenheter och åsikter om det här skriver några rader.

Lasse S

Link to comment
Share on other sites

Nog för att de var DYRA, :shock: men turligt nog så gör de visst inga till 460 fordmotorer så jag behöver inte tänka på Carrillo längre, Frågan är om man ska leta efter begagnade C/A, Manley, Oliver(?) el.Crower?? Man vet ju inte vad stakarna varit med om, så det är kanske bättre att köpa nya Scat el. Eagle.Det är ingen Pro stock bil som motorn ska in i....tyvärr.

Cat?? vad är det för märke, är det samma China grejer som Scat o. Eagle??

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ingen standardmotor så mer än 6000rpm blir det, upp till 7" ska man kunna varva utan att känna osäkerhet och det känns som att det är på gränsen med mina befintliga stakar.... Ingen verkar ju hitills ha några negativa erfarenheter om Eagle och Scat så det kanske blir det i allafall. Jag hade hoppats på att någon hade någon historia om 50 race med en 514 på 8000rpm utan ras med Eagle, eller i värsta fall 2 race och ras...

Är det inte fler Mustangägare som bygger och kör "hårt" med sina motorer??? Eller har erfarenheter från racing med Chrysler och "konsum"motorer (förutom rtm förstås eller har jag fel ??)

Link to comment
Share on other sites

Notera att Chrysler BB har mycket längre stakar och helt annan vikt på kolvarna, dessutom har Chr. intern balans (i.a.f. HP-motorer generellt, 6-pack undantaget). Okej. Samma sak gäller dock för alla motorer som roterar kontinuerligt kring 7000: Lätta kolvar, lätt roterande massa, stakar av god kvalité, helst stålstakar av rätt material och design om det är road racing, dragracing är aluminium OK, god balans på vevpartiet. Bästa bultar man kan finna till vevstakarna: vanligtvis är det just här första steget till ras inträffar. H- eller I- beam stakar är OK, om stora och lilla ändarna är rätt designade. Det är sällan stakarna går rakt av, vanligtvis händer något uppe eller nere. Sen gäller det att ha allting i BALANS annars sänder man bitarna i omlopp kring jorden. Om du tänker köra med 8000 rpm så skall du välja stakar från den dyrare sidan av aftermarket katalogen om du vill vara säker. Håll dej till kända märken och välbeprövad design samt välj rätt material.

Kom ihåg att aluminium tröttnar med tiden, medan stål inte gör det nämnvärt. Om det är meningen att gasa omkring med 5-8000 rpm under längre perioder, så blir det billigare i längden att köpa dyrt nu. En kolv, över 500 gram, vändande i ÖD, väger flera ton om man varvar tillräckligt. Ta fram kalkulatorn och räkna, så blir du häpen.

Till sist.: Om du tänker hårdköra runt 7000 rpm, bygg då för 8000, om du tänker hårdköra kring 7500, bygg för 8500, osv. Vi rör oss också i gränstrakterna för vad en gjuten vevaxel pallar för....

Chrysler SB gjutna vevaxlar kan tas upp till 6800- 7400, dessa är externt balanserade från början. Också Sb har längre stakar än Ford.

Vanligtvis ger original HP motorer maxeffekt kring 5000 rpm, så att ta upp varvtalet med 2000 är kanske onödigt dyrt, om man inte nödvändigtvis behöver det.

Jag personligen föredrar max. 6000-6400, det blir mycket billigare.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...