Jump to content

Avgassystem


Ante

Recommended Posts

bild.bmp

Hej!

Så här ser mitt avgassystem ut som jag håller på att bygga till min Mustang Ht -66 med en 289. Rostfritt 2 1/2" men med vanligt svarta ljuddämpare (SIMONS). Snekapar och blankpolerar slut röret. Använder också flänsar vid ljuddämparna och där jag måste dela röret för att komma över bakaxeln och ut genom mina två hål som jag har i plåten under stötfångaren. Det jag tycker var bra med fläsar är ju att jag kan plocka ner xröret om jag ska skruva i växellådan eller dyligt. Sedan är det ju lätt att taisär mot att ha ha rör i varandra som kan fastna ihop.

Jag hoppas väl att det ska bli bra :) och att någon fler kan få nytta av detta eller ge mig andra tips om någon förbättring

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här e ett.

Kapa väck de förhatliga hedders flänsarna.

Gör detsamma på dina hedders.

Åk till Mekonomen å handla ett 3" skarvrör(ett som e gjort för att foga ihop två bitar 3" avgas universal)

Köp med dig ett par 83mm rörklämmor.

Kapa skarvbiten i två delar,och svetsa i på det du redan tillverkat.

Presto.

Aldrig mer en läckande hedders packing...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för svaret!

Tror du att det bara kommer att läka? Jag har gjort egna packningar av grafit med stålinlägg och smörjt flänsarna med grafit smörjning. Men vad vet jag, det kanske kommer att läka med tiden? (rören är 70 utv).

Det du sa känns lite jobbigt just nu efter som jag har cromat Headdersena (i och försig betalade jag cromningen med med konto 07 men i alla fall!) och hängt upp allt. Har provstartat och det blev ett härligt ljud i alla fall.

Men har du något bra tips på upphängnigen jag har inte riktig fått till det riktigt bra. Har hägt det tillsvidare i rostfira plåtband men jag måste göra om det för risken är väl att jag kan få oljud i bilen och att det kanske är lite för stumt.

Link to comment
Share on other sites

hej!

snyggt system.. planerar att bygga nått liknande på min 68:a med cleveland motor.därför har jag en liten fråga ang. ditt x-pipe

hur stort ska hålet vara emellan rören?

jag menar halva rörets area,en tredjedel?

vore tacksam för svar :) .. micke

Link to comment
Share on other sites

Hej! Micke

Jag tog det där efter vad jag tyckte. Tänkte först att jag skulle ta till centrum men i och med att hålet blir ovalt så blir det ju så pass stort invändigt att jag fick ungefär samma storlek som rören är. Har tyvärr inte exakt mått.

Inte så mycket hjälp men jag hoppas att du förstår grejen. Om du skär upp den ena böjen lite grann så ser du ju hur pass mycket du måste ta, sedan är det ju bara att sätta den andra emot och rita av.

mvh

Ht -66

Link to comment
Share on other sites

Upphängningar.

Det som oftast blir bäst samt billigast är att du går in hos reservdelshandlarn.

Be att få titta i hans lådor med monteringsdetaljer för avgas system.

Där kommer du hitta BRA gummi upphängningar OCH hängare.

Då de e framtagna för ändamålet kan du med trygg själ montera systemet AVSEVÄRT närmare karossen med gott samvete-vilket ger ett snyggare intryck samt mer markfrigång.

Vi använder ofta gummina till VW Golf mkIII.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...