Jump to content

Fördelardrev VS rullkam. Snabb fråga, snabbt svar önskas!


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Det kan hända att jag är helt ute å cyklar, men vad jag kommer ihåg sen jag byggde ihop min motor så beror det på utformningen av fördelardrivningen på kamaxeln vilket material man ska använda på fördelardrevet. Har för mig att brons funkar till alla typer medan det var nåt speciellt med ståldrevet, kommer inte ihåg exakt vad det var... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det kan hända att jag är helt ute å cyklar, men vad jag kommer ihåg sen jag byggde ihop min motor så beror det på utformningen av fördelardrivningen på kamaxeln vilket material man ska använda på fördelardrevet. Har för mig att brons funkar till alla typer medan det var nåt speciellt med ståldrevet, kommer inte ihåg exakt vad det var... :roll:

Jag forskade i ämnet och fick fram samma info på ett ställe till så det vart ett bronsdrev faktiskt. 8)

Samt röda tändkablar och en "joint" till styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen är det så att rullkammar är gjorda av "skarpare"stål än traditionella kammar,vilket får till följd att gjutjärnsdrev går ner sig och speciellt om man använder högvolympumpar!!!!.

Vissa rullkammar kan ha en drivning som är oginalliknande,men då är den påpressad på kammen.

Man blir ju rekommenderad aluminiumbronsdrev ,men det finns tydligen någon typ av ståldrev fungerar ibland också.

Vad man undrar är ju livslängden på ett aluminiumbronsdrev.Men tydligen är det högvolympumpar som är boven även där.

Till min konstellation blev jag lite konfunderad över rekommendationerna som stod i summits katalog,man grubblar om man ska gå på kamtillverkarens rekommedationer eller fördelartillverkarens,men båda var ju aluminiumbronzedrev i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...