Jump to content

Givarresistanser


Laslo

Recommended Posts

Nån som kan tala om för mig var jag kan hitta lite mer djupgående information angående vad det är för signaler och liknande temp/oljetrycks-givarna ger?

VCC, BAP och liknande av intresse också.

Håller på o ska ta fram ett helt eget handbyggt instrumentkluster och skulle behöva lite mer information om saker o ting.

I de böcker jag har finns det ju bara principskisser, men inget mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det de gamla "klassiker" -bilarna det gäller så ger givarna olika resistans vid olika tryck/nivå/temp osv.

De matas ju med ca 5 volt från en liten bimetall-spänningsregulator som sitter i instrumentpanelen. De fungerar som spänningsdelare för de instrument som sedan sitter i serie med dem. Högt motstånd ger litet utslag på instrument och lågt motstånd ger högt utslag på instrumentet. En tempgivare är t.ex. samma sak som ett NTC motstånd. Hög temp ger lägre motstånd.

De du kan göra är att mata dina givare med 5 volt och utsätta dem för det de är tänkta att användas till och läsa av på annat känt instrument. Med hjälp av strömmen de drar kan du räkna fram vilket motstånd de ger vid varje värde du plottar. Detta är vad man kallar en kalibrering. Sånt som jag jobbar med dagligen inom industrin.

Jag har testat oljetrycksgivaren grundligt och resultatet kan du se i denna tråd längst ner på första sidan http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9516&highlight=oljetryck

I denna tråd en bit ner presenterar jag kalibreringsuppgifterna: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6370&highlight=

Link to comment
Share on other sites

Ahh, tack för de svaren.

Jag antar att man lär köra en MCU och tabell-lookup om man ska bygga digital visning med siffror i "klartext".

Du har inte råkat utsätta en standard temp-sensor för några tester?

Behöver man nån slags strömbegränsare när man micklar med dessa sensorer eller är det bara o trycka i 5V från lämplig källa?

Link to comment
Share on other sites

Hej Laslo

Jag har inte noterat uppgifterna jag fick från tempgivaren. Testade bara lite. Du måste ha något mer motstånd i serie med givaren (som simulerar mätinstrumentet i panelen) för det är ganska låga motstånd och därför höga strömmar. Har du bara givaren till jord tror jag du kan fördärva den. Den kanske blir för varm och brinner upp. :shock:

Vad är det för MCU du jobbar med ?

Själv har jag hållt på med Microchips kretsar i vinter. Mest 16F88. Har byggt ett spänningsaggregat där jag tänkt ha digital visning av ström, last, spänning mm.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=15123&highlight=psu

Bara kretskortet kvar. En liten robot blev det i höstas också.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=14100&highlight=robot

Fast nu kom ju våren och jag behöver pilla med bilen och lite mer handfasta saker än elektronik och programmering av MCU :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, ska jag vara ärlig blir det nog inte jag som sköter MCU-micklandet utan en kompis till mig. Hans favorit-kretsar är Atmel.

Han hade en förläsning varför dom var så mycket bättre än allt annat.

Vad vet jag?! :--

Min styrka ligger helt klart i koncept- och visualiserings-biten, inte själva konstruerandet av elektroniken.

Men men, vad sjutton, man lär ju sig saker hela tiden, speciellt när man håller på med en bil som 500 andra varit in o kopplat o grejjat i.

Det slutar väl att jag köper ett färdigt Nordskog-kluster o bara kopplar in. :lol:

Trevligt med Lego förresten. ;-) Får jag föreslå ett IR-Filter på detektorn, så kanske det inte blir så mycket störningar från ambiens-ljuset.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med Lego förresten. ;-) Får jag föreslå ett IR-Filter på detektorn, så kanske det inte blir så mycket störningar från ambiens-ljuset.

Sensorn är känslig för samma våglängd som IR-dioden men det räcker inte. Det bästa är att skicka ut pulser som man detekterar. Har dock inte lust att lägga mer tid på robotar. :roll: Det var ett roligt projekt för att komma igång med microprocessorer och jag vet nu att jag kan om jag vill. 8)

Lite mer "riktiga" saker får det bli om jag skall lägga mer tid framöver.

Grejen var att jag lovade min nu 12 åriga grabb att göra en robot en gång... i ett svagt ögonblick. Han får väl fortsätta utveckla den :)

Ditt projekt -en helt egenkonstruerad digital insrumentpanel - låter avancerat. Jag menar detta kommer att ta ansenlig tid att få bra. Å andra sidan, blir det bra går det kanske att sälja till fler och tjäna in några hundra på varje panel :) Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...