Stanley March 26, 2007 Report March 26, 2007 Ja, här är en nöt som jag inte lyckas knäcka och jag hoppas att någon här i forumet skulle kunna hälpa till. Jag förstår att det är ett långskott men det kanske finns någon som har information. Jag har sökt på nätet utan resultat. Beteckningen 308R10, återfinns i Compcams sortiment men ingenting annat stämmer.Jag har tagit ut kammen ur min 351C motor och jag kan inte få reda på vad det är för kam. Det är rullkam med mekaniska lyftare, 20-25 år gammal.Kammen är stämplad 529356 (kan vara en Crane)8D1A (datum?)308R10 (308grader duration?) Etsad beteckningCC (competition cams, Crane cams, Crower cams?) EtsadHA3329, Etsad.Stanley Citera
ThomasFB March 26, 2007 Report March 26, 2007 Det är med 90 % säkerhet en Comp Cam. roller med 308 duration, Rupp-rupp kam med centerline runt 110 grader och ventillyft antagligen mer än .570. Har troligtvis ingått i en Magnum Roller Kit. Börjar jobba efter 4000 varv, vill ha stooor motor. Gammalmodig profil, finns med mycket bättre design nuförtiden.Torde ha samma duration och lyft på in och utsug?Jag har en minnesbild att denna series fanns till MoPar Bigblock också.Kan eventuellt ha åkt en sommar med en sådan i en 446 Cid. Ford slipningen torde vara väldigt lika Chryslers, för dom var bulkvara. Citera
Stanley March 26, 2007 Author Report March 26, 2007 Tack för hjälpenBra, det är en bra början, jag hittade också information angående 308 R10 vilket tydligen betydde 308 grader dur, R=roller och 10 betyder billet steel. Men slipningen i övrigt, och kamtiderna är okända. Partnumber är väldigt lika ett cranenummer, Lyftarna är av cranes fabrikat så jag är fortfarande tveksam. Jag har frågat comp:s och cranes teknikavdelningar via mail så vi får se vad dom kommer fram till, om dom hjälper till det vill säga. Jag meddelar det jag kommer fram till.Stanley Citera
ThomasFB March 27, 2007 Report March 27, 2007 Okej, lägg ut info om du får fram något. Jag minns inte exakt profilen på denna kam, men antagligen hade jag också denna timad på 106 grader. Kammen är väl ingen höjdare enligt dagens standard. För snäll för att vara racekam och för häftig för förnuftigt gatbruk. Det var den tiden det begav sej... Citera
Stanley March 27, 2007 Author Report March 27, 2007 Crane har meddelat att det är deras stomme, därav cranenummret, och troligtvis är det competition cams som har slipat den. Jag väntar på besked från Comp.Den kan dom har som verkar stämma mest är 32-772-9, som är märkt 308R. Om det är den så är jag nöjd, 3000-7000 rpm, 651 lyft, 110 grader lobe sep.Min bil är nog tyvärr mitt emellan förnuftigt gatbruk och seriös dragracing. Men roligt ska det bli.16 grader lobe centerline på insugsventilen är det så du menar?Stanley Citera
ThomasFB March 27, 2007 Report March 27, 2007 Jo, @ centerline.Mycket lyft om det är .651". Tror att Chrysler låg på .575 vid ventilen. Det finns väl inte mera än 2 leverantörer av råslipade kamaxlar numera i USA. Är inte säker om Crane gör egna numera heller. Citera
Stanley March 27, 2007 Author Report March 27, 2007 Tack för hjälpen. Jag gjorde en raggarmätning av loberna med skjutmått för att kolla häraden på lyftet. ca 40mm hög och 30mm bred och med 1,73 vipparm blir 17,3mm i lyft på kammen. .651" i lyft på ventilen är omräknat 16,5mm så det kan stämma.Stanley Citera
Stanley April 3, 2007 Author Report April 3, 2007 Nu vet jag.Comp skickade kamkortet efter lite tjat. Det är 32-779-9Lyft 662Dur adv.308Dur 0.50 262110 lobe sep+kamtidernaTack för hjälpenStanley Citera
ThomasFB April 3, 2007 Report April 3, 2007 Ventillyft 662, med vilken vippa? Är det då 1.7:1? 262 grader vid .050 är ganska manligt. Den skall ha rpm... Släng på ett single plane insug så är det goodbye med vridet på låga varv. Citera
Roger April 3, 2007 Report April 3, 2007 Jag körde med en liknande kam för några årsedan 668 lyft i en Winsor med singelplane men jag kan inte säja att vridet var dåligt 780nw vid 4000varv körbar ifrån 1500varv 528 hkr hos dynotest i Norrköping det var en riktig kul motor Citera
Stanley April 3, 2007 Author Report April 3, 2007 Ventillyft 662, med vilken vippa? Är det då 1.7:1? 262 grader vid .050 är ganska manligt. Den skall ha rpm... Släng på ett single plane insug så är det goodbye med vridet på låga varv.HejJag tolkar gross valvelift .662som totallyft utan ventilspel, har jag fel där? och då är det med standard cleveland som har 1.73 vipparm.Ja direkt gatvänligt är det nog inte men jag tror att jag får tomgång i alla fall. Jag har Weiand tunneram med dubbla 650 dubbelpumpare så vi får se hur det går.Stanley Citera
ThomasFB April 3, 2007 Report April 3, 2007 Jag körde med en liknande kam för några årsedan 668 lyft i en Winsor med singelplane men jag kan inte säja att vridet var dåligt 780nw vid 4000varv körbar ifrån 1500varv 528 hkr hos dynotest i Norrköping det var en riktig kul motor Allt är relativt, det tyckte redan A. Einstein då det begav sej. Jag gillar körbara maskiner från 800 rpm uppåt, börjar dock känna lite oro vid 9500 Citera
Janne Holm CMC1740 April 4, 2007 Report April 4, 2007 Jag är lite ful och går in och lånar tråden lite då jag ser att det ärgrabbar som har koll på läget som är med Stämmer mitt påstående att ett insug skall helst vara skrovligt på insidanvid otrimmat medans vid trimmat bör det vara så slätt som möjligt Citera
MrTurbo_1645 April 4, 2007 Report April 4, 2007 Jag vill minnas att på insugssidan skall det gärna vara lite ojämnt så att luftbränsleblandningen "virvlar runt" lite. På avgassidan skall det dock vara helt slätt. Citera
Monshine April 4, 2007 Report April 4, 2007 Det jag känner till så ska man nog låta avgassidan på insuget vara Citera
MrTurbo_1645 April 4, 2007 Report April 4, 2007 Det jag känner till så ska man nog låta avgassidan på insuget vara Wow! Tufft att få ihop det annars kanske? (hoppas du bara försöker vara rolig och egentligen begrep vad jag menade) Men om man tex ska matchporta insugssidan är det ju lämpligt att göra det i andra ändan med... Citera
ThomasFB April 4, 2007 Report April 4, 2007 Där satt den Om man inte vet vad man gör, är det bättre att låta bli.Svar på ett tidigare inlägg: Man bör absout inte polera insugskanalerna. Utblåset är mer tolerant, men variationer finns även här. Somliga gillar blankpolerade utblås, andra inte.Tryckfelsnisse smög sej in i ett tidigare inlägg, menade 8500, skrev 9500. Citera
MrTurbo_1645 April 4, 2007 Report April 4, 2007 Där satt den Om man inte vet vad man gör, är det bättre att låta bli.Svar på ett tidigare inlägg: Man bör absout inte polera insugskanalerna. Utblåset är mer tolerant, men variationer finns även här. Somliga gillar blankpolerade utblås, andra inte.Tryckfelsnisse smög sej in i ett tidigare inlägg, menade 8500, skrev 9500.Precis. Vet inte vart avgaskanaler i insuget kom in i bilden iofs. Jag gjorde i vart fall utblåsen jämnare än insugningskanalerna, det är vad jag lärt mig. Skall ge mitt nya insug en omgång med slipen med inom kort, det känns bäst när man vet att kanalerna mellan insug / topp / headers passar ihop. Citera
Janne Holm CMC1740 April 5, 2007 Report April 5, 2007 Det jag känner till så ska man nog låta avgassidan på insuget vara Lovar att låta bli det Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.