Jump to content

C4 som känguruhoppar!!


Recommended Posts

Hej

Har en mustan 69a, 351W med C4.

Den har stått ett tag nu utan att jag kört med den. Nu vill den inte åka längre. Lägger jag i driven får jag gasa ganska mycket innan den rör sig och då med ett kraftigt ryck/hopp framåt. har inte vågat göra mer än så, stängde bara av den och rulla in i garaget igen.

Inge bra alls på automagiska lådor så kanske nån kan hjälpa mig?

1) Ska oljenivån kontrolleras med motorn på tomgång och i neutralläge på lådan? Tror iof sig inte att det ska va för lite olja i lådan men men... och rätt typ av olja ska det va också

2) Vad kan det va för fel? Vad jag förstår sitter det ventiler som styr växlingar på nåt sätt...Kan det va nåt enkelt fel som jag kan fixa själv utan att riva isär halva bilen?

Tacksam för svar! :D

Marcus

Link to comment
Share on other sites

inte vågat köra så mycke alls. men backade ju ut ur garaget utan problem, dock med kall motor så fick ju varva lite ändå för att hålla den igång.

inte testat att lägga i ettan eller tvåan. körde bara in den igen när jag märkte den ville hoppa på D.

ska testa ettan och tvåan

Link to comment
Share on other sites

Låt motorn stå på länge så lådan blir riktigt, riktigt varm.

Hoppar den så är det ett bra tecken tro det eller ej.

Säkerligen bara någon ventil eller servon som fått sig avlagringar och nu kärvar.

Var inte rädd att köra och växla upp och ner manuellt.

Lite massage med andra ord.

Byta olja är nu ett bra läge också.

Oljan ska kollas i neutral när den är varm och vara klarröd.

Den är färgan röd och går mot brun när den åldrats

Link to comment
Share on other sites

Okej ska göra ett försök idag. Lite dumt att bo i Göteborg när bilen står i Lerum =)

Gillar inte riktigt att köra iväg med den heller om jag inte vet att jag får in den i garaget igen. (uppförsbacke in till garaget). Får kalla på alla grannar och putta i så fall =) Idag ska det testats iallafall...

Tack för alla svar

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Testade mussen igår, och den funkade till slut. Stod på tomgång bra länge och sen backade ett tag och sen testade med 2an och 1ans växel så funkade det till slut efter lite lugn körning.

Tack för hjälpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...