Equus April 3, 2007 Report April 3, 2007 HejÄr det nån vinst (lägre bensinförbrukning el liknande) med att byta ut den gamla "felfria" original 2-portsförgasaren mot en ny 500 2-ports Holley? Motor 289, 1966.E J Citera
Ronnie S April 4, 2007 Report April 4, 2007 Om den gamla förgasaren fungerar bra och inte är glapp i spjällaxeln så skulle jag inte byta förgasare. Jag är i och för sig originalfantast som hellre renoverar gamla originalgrejor än sätter dit nya delar. Hur hög bränsleförbrukning har du? Jag har haft två Mustanger med 289 och original 2-portsförgasare (båda med automat), och båda har gått att köra på strax under 1,1 l/mil vid försiktig landsvägskörning (90-100 km/h). Citera
Equus April 4, 2007 Author Report April 4, 2007 HejTack för synpunkterna. Den drar närmare 1,3 l mil vid lugn långkörning. Holleyförgasaren jag funderar på annonseras av Motorman AB i Karlskoga för 3 450 kr.E J Citera
Janne Holm CMC1740 April 5, 2007 Report April 5, 2007 Kör du 200 mil om året har du räknat hem den på strax under10 år Blir billigare att renovera än att köpa nytt i detta fall tror jag Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 5, 2007 Report April 5, 2007 Hej.Enkelt förklarat när det gäller förgasare, Ford tillsammansmed b.l.a. Autolite tog fram en förgasare med rätta värden föratt fungera, en Holley 600 är egentligen för stor om du har typ 225 bhp motor typ 289 4V, den motorn behöver inte en större förgasare för att fungera bra, Autolites fyrportare på 480 cfm är rätt avvägd för vanlig körning och därmed är den också ekonomisk, därför bör man i första hand ersätta med en t.e.x.500 Edelbrock som då ligger nära originalets cfm värde. Att byta sin Autolite till en ny Holley kanske kan bara var befogad om Autolite förgasaren är helt slut eller dåligt underhållen, det finns packningsatser att köpa till Fordförgasare dessa sattser är billiga och gör underverk. Att göra denna billiga variant av renovering och göraen inställning efter konstens regler är att i många fallspara pengar och dessutom bli du förvånad över hur så lite kan göra så mycket. Vill också lägga till att en Autolite eller Motorcraft, FoMoCoär vettigt att renovera då många av dessa hamnat påsophögen till förmån för en något större Holley ellerannan typ av förgasare, originalvärdet är högt på enoriginalförgasare från 60-70 så den är verkligen värda att renovera. Inlägget är bara ett exempel, samma gäller givetvis allatyper av original förgasare 2V eller 4V till Fords motorer. Packa om först med repsats som finns att köpa, blir detinte bra efter det, gör en grundligare renovering själv ellerlämna in. Citera
Per Berglund April 5, 2007 Report April 5, 2007 L.O tråden är 2-port så kanske din text behöver putsas? Det finns ingen bättre förgasare än en riktigt byggd Autolite så en 2V 500 Holley är ett nerköp även som ny. Equus du kan läsa mer om Autolite eller köpa ny via denna länkhttp://www.ponycarburetors.com/default.asp?page=carburetors#autolite2100Jag har kört både 2100 och 4100 och de är superbra!!Framförallt driftmässigt och ekonomiskt. Citera
Equus April 5, 2007 Author Report April 5, 2007 HejTack för råden. Jag tror jag satsar på en repsats och ser hur det blir.E J Citera
fast66 April 5, 2007 Report April 5, 2007 500 cfm är alldeles för stort på en två-portsmotor - orginalaren är det som gäller! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.