Radioman April 15, 2007 Report April 15, 2007 HejsanSöker lite information om hur det skall vara med den utgående armens lagring i huset på en automatlåda. 1970 FMX.Det som sitter på plats nu är oerhört glapp och jag måste göra något åt det. Det är så glapp så att jag inte kan lägga i steg ett på automaten om jag samtidigt vill ha möjlighet att lägga i parkering. Slaget mellan ettan och parkering är för kort. Jag kör nu på tvåan fast det motsvarar drive . Jag har haft isär det och det ser inte slitet ut. Bara ett stort spel. Jag lade brickor i mellan så att ut-in spelet blev minimalt tillsvidare. Det hjälpte något. Jag har ett reservhus som jag bifogar en bild på här. Skall det vara en lagringsring eller något mellan utgående axel och husets hål? Det känns som det skulle behövas och jag får väl ev. svarva till något. Undrar dock hur det egentligen är orginal. Bilderna i min shopmanual visar inte mycket till information. Tacksam för alla tips. Citera
mrdiesel April 15, 2007 Report April 15, 2007 Hej har precis samma problem på min 66, så jag har i helgen svarvat en bussning i lagerbrons, blev kanonbra, inte en tillstymmelse till glapp längre , antar att det suttit någon form av nylonbussning eller dyl där original? Citera
Per Berglund April 15, 2007 Report April 15, 2007 Du ska ha två st nylonlagring så blir det helt tajt.Spelet justeras med en låsmutterSvarva till nått eget blir inte lika braBussningarna kan beställas på MustangsPlus m.f.l Citera
Radioman April 15, 2007 Author Report April 15, 2007 Kanonbra PerNu slapp jag svarva till något hemgjort.Jag står nämligen precis i begrepp att beställa från Mustangsunlimited och hittade nu detta kit som verkar vara samma som du visar på. http://mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=94N+01&Category=&catkey=Cougar Citera
Per Berglund April 15, 2007 Report April 15, 2007 Ja just verkar rätt.Tips är att du samtidigt tar med de bussningar som sitter längre ner på växelföraren så blir lägena ännu säkrareVet ej vad de heter på swenglish! Citera
Darne April 16, 2007 Report April 16, 2007 Hej!Att svarva till egen bussning i bra material är väl inte fel?På de tre Mustanger jag haft så har jag fått bytt bussningar på samtliga.Kvalitén verkar ju mycket dålig på de man köper (nån billig plast).Darne Citera
mrdiesel April 17, 2007 Report April 17, 2007 Nej original bussningarna ser inte så långlivade ut, tror nog jag gjorde rätt som svarvade egen bussning i lagerbrons som dessutom är självförsörjande med smörjningen Citera
Per Berglund April 17, 2007 Report April 17, 2007 Jag sa inte det var fel utan inte lika bra.Eftersom det ska klämmas ihop så är nylon som är orginal mycket bra eftersom man då kan dra åt så spaken känns helt tajt.Nylon är flexibelt i axel rikting och därmed perfekt att klämma så det känns tajtKöper man Ford service part ZZ bussningar så håller det 30år till. Räcker det?Ska man svarva bronsbussningar måste du först borra upp huset för att tillåta tillräcklig hållbarhet för bussningenEn bronsbussning på 0,80mm tjock blir inte heller långlivad och svårt att göra i exakt tollerans i huset för de flesta utan fina maskiner.Eftersom det är metal måste man ha ett större spel och vara grymt duktig på göra dessaHuset är dessutom i aluminium vilket inte rimmar bra med hårda bronsbussningarJag kan garantera det kommer "jucka" upp sig och börja glappa fortare än nylon.Så orginalbussning blir bättre och framförallt X antal timmar snabbare att göra.35kr är inget att tjafsa om Citera
Radioman April 17, 2007 Author Report April 17, 2007 Ska man svarva bronsbussningar måste du först borra upp huset för att tillåta tillräcklig hållbarhet för bussningenEn bronsbussning på 0,80mm tjock blir inte heller långlivad och svårt att göra i exakt tollerans i huset för de flesta utan fina maskiner.Eftersom det är metal måste man ha ett större spel och vara grymt duktig på göra dessaHuset är dessutom i aluminium vilket inte rimmar bra med hårda bronsbussningarJag kan garantera det kommer "jucka" upp sig och börja glappa fortare än nylon.Jaa, va' skönt att du säger det Per. Jag har nu en bra ursäkt för att det skall bli gjort. Jag har också tillgång till bra verktyg på jobbet (och mycket annat men vill inte göra mer jobb än nödvändigt). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.