Jump to content

Växelförare glapp i huset


Radioman

Recommended Posts

Hejsan

Söker lite information om hur det skall vara med den utgående armens lagring i huset på en automatlåda. 1970 FMX.

Det som sitter på plats nu är oerhört glapp och jag måste göra något åt det. Det är så glapp så att jag inte kan lägga i steg ett på automaten om jag samtidigt vill ha möjlighet att lägga i parkering.:? Slaget mellan ettan och parkering är för kort. Jag kör nu på tvåan fast det motsvarar drive :cry: . Jag har haft isär det och det ser inte slitet ut. Bara ett stort spel.

Jag lade brickor i mellan så att ut-in spelet blev minimalt tillsvidare. Det hjälpte något. Jag har ett reservhus som jag bifogar en bild på här. Skall det vara en lagringsring eller något mellan utgående axel och husets hål? Det känns som det skulle behövas och jag får väl ev. svarva till något. Undrar dock hur det egentligen är orginal. Bilderna i min shopmanual visar inte mycket till information.

Tacksam för alla tips.

Link to comment
Share on other sites

Hej har precis samma problem på min 66, så jag har i helgen svarvat en bussning i lagerbrons, blev kanonbra, inte en tillstymmelse till glapp längre :) , antar att det suttit någon form av nylonbussning eller dyl där original?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Att svarva till egen bussning i bra material är väl inte fel?

På de tre Mustanger jag haft så har jag fått bytt bussningar på samtliga.

Kvalitén verkar ju mycket dålig på de man köper (nån billig plast).

Darne

Link to comment
Share on other sites

Jag sa inte det var fel utan inte lika bra.

Eftersom det ska klämmas ihop så är nylon som är orginal mycket bra eftersom man då kan dra åt så spaken känns helt tajt.

Nylon är flexibelt i axel rikting och därmed perfekt att klämma så det känns tajt

Köper man Ford service part ZZ bussningar så håller det 30år till. Räcker det?

Ska man svarva bronsbussningar måste du först borra upp huset för att tillåta tillräcklig hållbarhet för bussningen

En bronsbussning på 0,80mm tjock blir inte heller långlivad och svårt att göra i exakt tollerans i huset för de flesta utan fina maskiner.

Eftersom det är metal måste man ha ett större spel och vara grymt duktig på göra dessa

Huset är dessutom i aluminium vilket inte rimmar bra med hårda bronsbussningar

Jag kan garantera det kommer "jucka" upp sig och börja glappa fortare än nylon.

Så orginalbussning blir bättre och framförallt X antal timmar snabbare att göra.

35kr är inget att tjafsa om 8)

Link to comment
Share on other sites

Ska man svarva bronsbussningar måste du först borra upp huset för att tillåta tillräcklig hållbarhet för bussningen

En bronsbussning på 0,80mm tjock blir inte heller långlivad och svårt att göra i exakt tollerans i huset för de flesta utan fina maskiner.

Eftersom det är metal måste man ha ett större spel och vara grymt duktig på göra dessa

Huset är dessutom i aluminium vilket inte rimmar bra med hårda bronsbussningar

Jag kan garantera det kommer "jucka" upp sig och börja glappa fortare än nylon.

Jaa, va' skönt att du säger det Per. Jag har nu en bra ursäkt för att det skall bli gjort. Jag har också tillgång till bra verktyg på jobbet (och mycket annat :evil: men vill inte göra mer jobb än nödvändigt).

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...