Jump to content

Holley 600 vac förgasare. Trimma sekundärport öppning


Radioman

Recommended Posts

Efter att ha bytt fjäder och trimmat förgasarmunstycken, axmunstycke, flottörnivå mm., ända sedan jag fick motorn att gå utan att koka, har jag just konstaterat att mina sekundärportar aldrig öppnar någon gång :shock: .

Mitt membran var inte fullkomligt men när jag sög på sidan innan klockan monterades på förgasaren så såg det ut att fungera.

Jag har ett trimkit och ja, jag har testat under körning och belastning som man skall.

Använde en plaststripe löst fastsatt på armen till membranet. Hade det fungerat hade stripen flyttat på sig.

Jag skall beställa nytt membran och "shiftkit lock" så att man snabbt kan byta fjäder för framtida test.

Under tiden vill jag höra lite erfarenheter från andra här på forumet som gillar att trimma förgasaren för bästa funktion. Märks det stor skillnad på de olika fjädrarna?

Jag kan meddela att det saknas inte kraft i bilen. Den går något ruggigt bra redan så man undrar om det verkligen kan bli bättre med 4 portar än två. :shock:

Jag har nu väldigt bra vakum. Ofta bortåt 20" hg (kvicksilver) vid cruising i 90km/h. ca. 3"hg vid full gas och varvning uppåt ljudvallen :P

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha bytt fjäder och trimmat förgasarmunstycken, axmunstycke, flottörnivå mm., ända sedan jag fick motorn att gå utan att koka, har jag just konstaterat att mina sekundärportar aldrig öppnar någon gång :shock: .

Mitt membran var inte fullkomligt men när jag sög på sidan innan klockan monterades på förgasaren så såg det ut att fungera.

Jag har ett trimkit och ja, jag har testat under körning och belastning som man skall.

Använde en plaststripe löst fastsatt på armen till membranet. Hade det fungerat hade stripen flyttat på sig.

Jag skall beställa nytt membran och "shiftkit lock" så att man snabbt kan byta fjäder för framtida test.

Under tiden vill jag höra lite erfarenheter från andra här på forumet som gillar att trimma förgasaren för bästa funktion. Märks det stor skillnad på de olika fjädrarna?

Jag kan meddela att det saknas inte kraft i bilen. Den går något ruggigt bra redan så man undrar om det verkligen kan bli bättre med 4 portar än två. :shock:

Jag har nu väldigt bra vakum. Ofta bortåt 20" hg (kvicksilver) vid cruising i 90km/h. ca. 3"hg vid full gas och varvning uppåt ljudvallen :P

Kolla så att du inte har läckage mellan holleyhuset och klockan, om du har det så blir det problem, jag har för mig att det skall sitta en packning eller dylikt emellan där. Du kan testa membranet med avstängd motor genom att blåsa med tryckluft i primärporten , i bakkant tror jag det var, och då skall kolven röra sig. jag har provat själv och vet att det fungerar. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt var luftströmmen skall riktas men du får prova.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips. Jag skall prova det där luftpistoltricket också.

Det är ny packning mellan klockan och huset.

Jag kommer att gå till botten med detta och meddela här hur det går.

det kan dock dröja ett tag.

Jag vill också absolut byta membranet och sätta på det där kittet som gör det lätt att snabbt byta fjäder.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt rtm. Jag skrev det också i mitt första inlägg på femte raden.

Det är ju det vanliga annars, att amatörer gasar med stillastående bil och tror att spjället skall öppna sig. :)

Gör det det så har man alldeles för vek fjäder. Dokumentet som följde med trick-kittet förklarar väldigt bra hur allting är tänkt att fungera.

Jag tror de har den manualen att ladda ner från Holleys hemsida också.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar testa utan huv, med en liten "flagga" monterad på sekundäraxlarna.

Sen ut å vrålköra, så ser man bra hur spjällen öppnas, och kan då notera vilka ändringar skall göras.

Mussen har mekanisk förgasare, som är lätt att justera, men i resten av arsenalen sitter det ett antal förgasare med vakuumportar. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ta bort och sätta dit huv är så träligt tycker jag :( Man gör det heller inte själv. Har inga motor/bil intresserade vänner i närheten där jag bor.

Jag funderar nu ändå på att sätta dit en microbrytare med lysdiod eller lampa indraget så jag ser det. Man kan ju justera den så att den sluter vid t.ex. halvt öppet sekundärspjäll. Tillsammans med vakuuminstrumentet och hur det känns och dribblande med fjädrar så borde det gå att kunna få riktigt bra. :)

Har man ett helt menageri med förgasare så är ju ditt recept med flaggor och utan huv perfekt och nödvändigt :--

Link to comment
Share on other sites

Skumt fel du råkat ut för.

I ena primärporten sitter röret som går in till vacuum klockan (Det hållet som är närmast vacuum klockan) om du sticker ner fingret där och sen öppnar och stänger sekundärportarna borde du känna luften alternativ du inte får ner fingret imellan där så kan du lyssna och höra luften som blåses fram och tillbaka i det hållet.

Låter som det skulle kunna vara stop i det hållet melan membran klockan och förgasaren.

Eftersom det låter som du ställt in motorn bra, annars brukar det kunna vara lite si och så med öppnadet av sekundärportarna om motorn inte går helt hundra. Vad har du för färg på fjädern?

Du kommer med största trolighet att höra när den öppnar då man brukar höra det väsa till lite samt när man drar av gasen brukar det vara ännu lättare att höra hur den stänger igen med ett lite vässande ljud.

Om du nu inte kör raka rör eller något liknade som överöstar typ allt annat.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gul fjäder sitter på nu.

Jag skall ta itu med detta när jag får hem nytt membran. Väntar på lite info från en kontakt som gör att jag kan köpa delar via en släkting till honom i USA och komma ner ytterligare i pris..

Det ryter en del i rören bak när man stampar fullt, ja. :) Ändå hör jag en del av insugsljudet och något väsande ljud har aldrig infunnit sig, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Gul fjäder sitter på nu.

Jag skall ta itu med detta när jag får hem nytt membran. Väntar på lite info från en kontakt som gör att jag kan köpa delar via en släkting till honom i USA och komma ner ytterligare i pris..

Det ryter en del i rören bak när man stampar fullt, ja. :) Ändå hör jag en del av insugsljudet och något väsande ljud har aldrig infunnit sig, tror jag.

*hmmm*

Gul fjäder innebär på en 350 cui motor en öppning av sekundärportarna som börjar vid 1635 rpm för att ha öppnat helt vid 5750 allt får väll ses som en liten fingervisning här med tanke på alla modeller Holley har gjort.

Plain fjäder brukar man ha standard vilket ger en öppning mellan 2240 - 8160 rpm. Smma sak här får väll ses som en finervissning av det rekomenderade öppningsförhållandet från Holley.

Bosse Runefelt har en väldigt intresant utredning om det här med hur man provar ut rätt fjäder til sekundärportarna, som du kan läsa om i den här länken.

Ja jag vet det är våra ärkefiender från Gm men men tycker den var en bra beskriven hur man testar ut rätt fjäder.

Samt att enligt allt jag hört om Bosse vet han vad han pysslar med och man behöver inte ifrågasätta hans kompetens.

http://www.clubcorvette.se/forum/viewto ... 7&start=15

Tänkte på en annan sak vet att det kan låta jätte långsökt men har du kontrolerat flotärerna så dom inte står ioch läcker förbi bränsle in i insuget via stora venturina? Har sett det på båtar där dom inte öppnat sekundärportaran rätt och efter skystering av flotörerna så har vässandet kommit igen och man känner direkt att nu fungerar vacuum öppningen som den ska.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på en annan sak vet att det kan låta jätte långsökt men har du kontrolerat flotärerna så dom inte står ioch läcker förbi bränsle in i insuget via stora venturina?

Det där förstod jag inte riktigt. När jag kör "cruising" i 110km/h så drar han mindre än 1,4 liter per mil så det kan inte läcka så värst mycket någon annan stans ... Faktum är att med den blandade körningen jag hade i augusti när jag åkte till Halden träffen, så drog bilen 1,4 liter milen.

Jag har dock kollat flottörnivåerna och de är OK.

Hoppade min "kontakt" och beställde direkt till mig från Mustangsunlimited igår kväll. Behöver delarna NU känns det som :shock:

Länken tar jag tacksamt emot. Skall studera i morgon eller i helgen. Detta med märken på bilar hänger jag inte upp mig på så mycket. Jag kan tänka mig både GM eller Mopar bara det är en muskelbil med V8:a :-- Det var en tillfällighet att det blev en Cougar. Den är fräck , den var en Cab och priset var OK. De är ju inte så heta i Sverige ... ännu :D

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på en annan sak vet att det kan låta jätte långsökt men har du kontrolerat flotärerna så dom inte står ioch läcker förbi bränsle in i insuget via stora venturina?

Det där förstod jag inte riktigt. När jag kör "cruising" i 110km/h så drar han mindre än 1,4 liter per mil så det kan inte läcka så värst mycket någon annan stans ... Faktum är att med den blandade körningen jag hade i augusti när jag åkte till Halden träffen, så drog bilen 1,4 liter milen.

Jag har dock kollat flottörnivåerna och de är OK.

Hoppade min "kontakt" och beställde direkt till mig från Mustangsunlimited igår kväll. Behöver delarna NU känns det som :shock:

Länken tar jag tacksamt emot. Skall studera i morgon eller i helgen. Detta med märken på bilar hänger jag inte upp mig på så mycket. Jag kan tänka mig både GM eller Mopar bara det är en muskelbil med V8:a :-- Det var en tillfällighet att det blev en Cougar. Den är fräck , den var en Cab och priset var OK. De är ju inte så heta i Sverige ... ännu :D

Tycker själv att Cougardarna av din årsmodell är riktigt fina att åka samt fina att titta på.

Trodde dom var rätt populära bilar. Tycker det känns som det inte finns så många av dom i sverige i alla fall inte så vanligt att man ser dom ute på vägarna.

Det jag skrev om flotörerna var bara för att du skulle kontrolera dom.

Nytt membran har jag för mig ligger på ca 150-200kr här i sverige.

Ifall det är sprickor i det och behövs bytas. Finns även ett speciall lock man kan köpa så du slipper skruva när du testar ut rätt fjäder då du bara behöver öppna locket och byta fjäder, hur smidigt som helst mot orginal hur det är monterat.

Hör att vi ser samma på det här med bilar bara det är en kul bil med V8 så är det okej ovavsett märke ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Finns även ett speciall lock man kan köpa så du slipper skruva när du testar ut rätt fjäder då du bara behöver öppna locket och byta fjäder, hur smidigt som helst mot orginal hur det är monterat.

Just precis detta har jag beställt. :D

Hör att vi ser samma på det här med bilar bara det är en kul bil med V8 så är det okej ovavsett märke ;)

Jo, V8 och snygg, helst ca. -64 till -71. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen kom då mitt efterlängtade "quickchange vacuum secondary housing cover" till min Holley.

:--:--:--:--

Nu börjar grejorna lira bra ihop alltså. 8)

Fick väl minst 50 hästar till. Ett drag jag inte trodde var möjligt infinner sig när det börjar varva uppåt 4 - 5000rpm! Det värsta är att det väldigt fort går för fort... :shock: Sedan skrämmer man folk och hästar och kor utefter vägarna. Det är ju lite lantligt där jag bor. :P

Det blev motorvägen en del i kväll ... nercabbat i hööög fart :shock: Både grabben och jag tittade på varandra efter ett antal fullgasaxelerationer och skottspolekörande mellan Jörlanda, Kode och Stora Höga och skrattade gott. Håret stod rätt ut åt alla håll på oss :lol:

Vad var felet då?

Jo, membranet var dåligt och det visste jag men det riktiga felet var själva korkpackningen mellan vakumklockan och förgasarhuset. Den var sönder och ihopsnörpt över hålet.

Jag körde bara med den gula fjädern i kväll för jag håller fortfarande på att jiddra med axmunstycket och tillhörande kam.

Om man funderar på Bosse Runefelts tips http://www.clubcorvette.se/forum/viewtopic.php?t=6077&start=15 så borde jag också kunna testa med lättaste fjädern, den purpurfärgade tror jag det är. Jag fick nämligen inga "storkningar" vid fullgastrampen. Mitt trix med att fästa en plaststripe på axeln till vakumklockans pistong visade att spjället varit i stort sätt fullt öppet. Kanske är den gula fjädern då den optimala, det återstår att testa.

@Stanley

Ditt luftpistoltrick fungerar :D

Edit 23/5 00:12. Credit till Stanley

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...