Morgan Roos Cmc 549 April 17, 2007 Report April 17, 2007 Hej!Jag håller på att konvertera från miles till km/h på min -69a. Har nu köpt en mätartavla. Någon som har råd eller tips på hur man för över eller justerar så man får samma antal mil på mätaren. Det sköts via små kuggar som ligger mot kanten på mätartavlan..ja ni som hållt på med det förstår nog vad jag menar.MVHRoosen Citera
Radioman April 17, 2007 Report April 17, 2007 Finns det utbytbara kuggar till hastighetsmätarinstrumentet så att man även kan konvertera vägmätaren?Det har jag aldrig hört om. Intressant. Orka byta? Kanske var det inte det du frågade om? Citera
Morgan Roos Cmc 549 April 17, 2007 Author Report April 17, 2007 Du väcker en intressant fråga... idag har jag miles både i hastighet och vägmätare (?) och byter till en mätartavla som har km/h och km. Hastighet är inget konstigt men hur på verkar det vägmätaren? Vad säger SBP när det är dags? De har ju regat med-eller omedvetet i i miles?!/Roos Citera
Tommyax April 17, 2007 Report April 17, 2007 Kilometer/milesräknaren är inget som är tvunget att finnas eller fungera på en bensinbil för besiktningens skull. Att de läser av den är bara en service samt att det är siffror och statistik som de sedan kan tex sälja till olika företag som vill få veta nått speciellt ,,,,,,typ fel/ mil etc på en speciell modell.mvh Tommy. Citera
MrTurbo_1645 April 17, 2007 Report April 17, 2007 Min tavla visar hastighet i km/h och mätarställningen visar miles. De har ännu inte brytt sig på besiktning och jag finner ingen anledning till att de borde göra det. Jag klurar på om jag ska nolla mätarställningen och sedan ta bort nån kugge så den inte rör sig mer. Så slipper man fundera på det. Citera
Radioman April 17, 2007 Report April 17, 2007 He he , vem fan tittar på vägmätaren i sin entusiastbil <1970?Ingen, tror jag. De som gör det fixar mätaren själva , eller?Besiktningsgubbarna skiter då i det.Att fixa en FM radio och att byta rem + serva sin stereo 8 spelare så man kan höra José Feliciano sjunga hits från 1971 i sin stereo 8 spelare i bilen, det är viktigare tror jag. Eller hans hit "Shake a hand" ... från samma tid (1972 ?) Citera
Morgan Roos Cmc 549 April 18, 2007 Author Report April 18, 2007 har man en bil som finns regad hos SBP sen den var ny(såld eller imorterad) är det intressant, tycker jag i alla fall och en ev. köpare. Sen håller jag med om att jag lyssnar hellre på musik än tittar på mätartavlan....har dock aldrig sett det som ett alternativ.... Citera
Svedis April 18, 2007 Report April 18, 2007 Km eller miles på skalan spelar ju ingen roll. Och det bilprovningen skriver, är ju åksträckan på bilen som är exakt lika oavsett vilken sort det är efter siffrorna. Möjligen att lite gittarlir från José Filiciano underlättar när man ska räkna om milen till svenska mil??? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 18, 2007 Report April 18, 2007 Hej.Du kan göra som JAG har gjort, nollställ räknevärket och byt till kilometer skala, skriv av det gammla innan nollställning, då är det lätt att följa rullade mil, räkna om miles i efterhand. Det blir också lättare att följa mätarsiffror mellanbesikningar, bilprovningen skriver bara för sakensskull upp mätarställningen, det ingår i uppgiftensom besikningsman har vid en kontrollbesiktning. Citera
Morgan Roos Cmc 549 April 19, 2007 Author Report April 19, 2007 men mr Tackman har och hann inte svara på mina mail innan jag fixat allt!MVHRoos Citera
pools April 19, 2007 Report April 19, 2007 men mr Tackman har och hann inte svara på mina mail innan jag fixat allt!MVHRoosHar du kuggat om mätaren eller vad menar du?Annars kanske Instrument JIGE AB i Leksand kan fixa det.www.instrumentjige.seMvh. Citera
Recommended Posts