May 2, 200718 yr comment_38994 Det bör ju inte vara några problem på våra gamla bilar.Kolla det själv är ju inte så lättDet du får göra är att åka in på en bilverkstad och be dom kolla detVill du sänka dina värden så kan du alltid göra som så att du häller i E85 i tanken
May 2, 200718 yr comment_39017 Men vilka värden kollas egentligen? Är det bara CO?Har jag fattat rätt om Ksprit sänker CO-nivån men samtidigt höjer utsläppen i övrigt?Co halten går ner med sprit ,något.Nox och annat ska inte gå upp för att man häller i sprit.Däremot fanns det ett gammalt trick att sänka co,n som ger hiskeliga värden på de andra utsläppen ,nämligen att slå igen ett stift.Bästa och billigaste sättet att få ner utsläppen är att byta olja ,tar ner både co (något) och HC värden(ganska mycket).men på de här bilarna är det ju sällan något problem,förr var väl gränsen kring 3 och någonting nu tror jag det står att 5 är gränsen på co.Att sänka tändningen ger långsammare förbränning och lägre värden.Däremot stiger bränsleförbrukning och effekten minskar.
May 2, 200718 yr comment_39041 Det brukar också gå bra att ha skruvmejsel med till besiktningen och i samband med mätningen skruva in luft/bränsle blandningsnålarna om CO-halten är för hög.E J
May 5, 200718 yr comment_39154 Sista tipset här brukar fungera utmärkt, brukar nästan bli bemöt med extra positivt insiativ från besiktnigsmänen att man vill att det ska vara rätt CO.Du kan även förbereda det lite genom att sakta skruva in skruven tills motorn håller på att dö av bränslebrist och sen skruva ut den igen till den går jämt och fint, då brukar man vara runt lagom co.Har du gjort det många gånger så kan du även känna på lukten på avgaserna när det är lagom co, desto fränare/surare lukt desto högre co, och när det börjar rina i ögonen då är det riktigt hög! CO.Lycka till på besiktningen.MvhMrV8
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.