Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Tog upp det här i en annan tråd men tänkte att jag skulle starta en egen istället.

Det är så att min 68a med 289 som jag tror är standard men utrustad med en holley 500. På besiktning fick jag en CO-halt på 8,5 och den har förbrukat 2,5 liter/milen på den tank som jag mätte.

Någon som har en liknande förgasare som kan hjälpa mig med någon typ av grundinställning av munstyckena?

Först och främst är luftfiltret ok?

Hur ser stiften ut ?

Går bilen bra eller är den tungstartad i vissa lägen,misständer el dyl?

Holley 500 är en tvåportare antar jag,och den brukar inte vara så grymt bestyckad orginal,men man kan ju ha ställt upp flottörnivån lite väl högt exempelvis.

Har för mig att det var 50 cc axpump på den också ,är den rätt injusterad?

minns inte vad det ska vara för huvudmunstycken orginal på den

Luftfiltret är ok.

Tändstiften bytte jag, 2 var svarta resten var fina.

Den går bra och inga misständningar. På tomgång kan man höra att den vill bomma ibland.

Har kikat upp vilka huvudmunstycken (strl 73) och i min sitter det 74. Du har rätt angående axpumpen. Har själv inte justerat den eftersom förgasarn satt på då jag köpte den.

Flottörnivån ska ligga just under kikhålet antar jag?

Modellen är 4412-3.

Har haft ett par sådana där förgasare men den sista försvann 98 och den tror jag aldrig jag rörde.

De jag hade på sjuttiotalet däremot skruvade man ju lite i.

man kan fråga sig varför två stift var svarta ,men inte de övriga.

kan du ha några tändkablar som spökar ?

och accpumpen du har spel där?

du kan ju prova att gå ner i munstycken om allt annat ser ok ut,men borde inte vara det med 6 stift som ser ok ut...

höja tändningen max ger ju oftast lägre soppaförbrukning ,men bilen kan bli lite mer svårstartad varm.Men med så hög co så torde nog tändningen vara rätt så hög redan.

vacumläckage är ju en annan ide som kan spöka till det lite.

Chokar den ,brukar det ju resultera i att bilen är svårstartad varm.

Det jag glömde skriva i mitt första inlägg är att jag har lyckats köra bilen på 1,5 liter/milen med en kompis orginalförgasare.

Ska ner till garaget å kolla flottörnivån å sen kolla justerskruvarna igen. Skulle vara roligt att kolla hur tändningen står på den åxå.

Stod å undersökte lite igårkväll. Fick låna en stroboskoplampa och skulle kolla tändningen. Blev grymt trångt för att AC:n var ivägen men såg att strecken var en bit bort från "läget". Hur ska man kunna se hur tändningen är inställd?

Prövade att gasa lite och då försvann strecken ändå längre bort.

Hej.

Det är också viktigt att du har rätt varvtal vid inställning

av tändning, ca:1500 rpm och du måste också ta bort

vacum slang från fördelaren, slangen skall stängas till

i den änden som var kopplad till fördelarens vacumklocka. :?

Försök att ställa varvet med tomgångskruven eller att

någon kan hålla gas, läs av, lossa fördelaren lite för att

du skall kunna vrida på den, så att du får märkningen rätt

på svängdämparen. :roll:

Akta dinna händer och fingrar så att du inte gör dig illa

på kylfläktens vingar när motorn är igång, du kan börja

med att ställa tändningen ca: 7-8 grader före övre dödpungt

d.v.s. (noll läget). :shock:

Det är där det grova märkningen är på svängdämparen, dra

fast fördelaren och prova att åka en bit, känns det bra så kan

du låta tändningen vara. :)

Om det inte är OK så är det sällan eller aldrig mindre

tändning som motorn vill ha, alltså under 7 grader, oftast

är det upp en bit till om det behövs någon mer ändring av

tändning. :?

Som grundinställning är det runt 7graders förtändning

på en standard motor typ 289, 302. ;)

Men det enda jag ser är flera streck. Antar att jag märker vilket som är det "grova" strecket?

Glömde bort att koppla bort vacumet när jag kollade igårkväll. Får se om det hamnar mer rätt utan vacum. Har ju ingen varvräknare men får väl höja tomgången lite antar jag.

Om det inte är ok så vill jag ha mindre tändning säger du. Åt vilket håll ska strecken på svängdämparen?

Hej.

Det grova eller det streck som går helt igenom alltså

obrutet över svängdämparen är det s.k. TDC stecket,

eller det som jag kallade nollpungten, före TDC är

den skalan som är till vänster sett när du står framför

motorn, det är den sidan som inställningen 7 grader

skall göras. :roll:

Gradstrecken kan vara svåra att se, du kan göra rent

över märkningarna med en bit smärjelduk eller ett

mycket finkornigt sandpapper, torka av med en trasa

fucktad med en droppe olja från oljestickan. :)

Man kan säga som förklaring till markering på svängdämparen

att så länge bilen (motorn) går är det före TDC. allså den

sidan som intällningen skall göras av graderna. ;)

Tänk även på tändföljden!!

De flesta amerikanska v8,or har ju ettan vänster fram,dock ej Ford som räknar ettan från höger fram och går 234 efter samma cylinderbank

och sedan 5678 på vänster cyl,bank. sedan blir då tändföljden 15426378

När jag tog bort vacumslangen och pluggade igen den så blev det andra bullar =) Tycker att det är grymt svårt att se. Höjde varvtalet något och hamnade på ca 5-6 grader. TDC var markerat med ett gult streck över hela dämparen så var inte svårt att missa.

Jag gjorde ingen justering på tändningen eftersom jag inte såg helt precis hur tändningen stod lr något så bättre att låta det vara.

Men har lagt märke till att vänster cylinderbank går jämnare än höger. Märks även att den fuktar asfalten mer på höger sida.

Tänkte att jag skulle kolla på tändstiften på höger då för att se om något ser dåligt ut men alla såg fina ut. Ett är något oljigt på gängen. Bifogar bild.

Hej.

Ser väldigt OK ut, har du försökt med att bytta till

andra och kanske bättre stift, förslag från mig,

prova att montera ACCEL U-Grove stift har lite

bättre egenskaper än dom vanliga. :shock:

Övrigt kan det kanske vara på sin plats med en

investering i framtiden till brytarlöst, detta är

vad jag tycker att du skall göra. :?

Men som jag skrev i början så ser stiften ut att

göra sitt jobb bra, är du nöjd med inställningar

och funktion så rör inget som fungerar i onödan. 8)

Att det är olja på gängorna på stiften är inte

heller fel, man skall inte torrdra stift, fuktar

bak ur rören är normalt oftast är det kondens

som bildas av värme och kyla.

Att det fuktar mer på ena sidan är också mycket

vanligt om avgasrören inte har förbindning genom

H-rör eller X-rör, avgassystemet skall eller bör

ha en s.k. H-pipa för att motorn skall gå jämnare,

d.v.s. mer ballanserat och framförallt renare. ;)

Tack för alla dina långa svar =)

Varför jag misstänker att det inte är kondens som fuktar asfalten är därför att den stinker bensin om man står i mitt garage en kort stund bara på tomgång. Blir även "blårök" under taket. Så blev det inte med kompisens orginalförgasare.

Men kommer på att jag inte tänkte på det när jag skulle parkera bilen igårkväll så kan ju ha blivit bättre. Ska iaf få låna en CO-mätare idag så ska bli spännande att se värdet.

Edit:

var lite trött när jag skrev det förra inlägget men tänkte lägga till att jag hörde ett "klickande" ljud när ja stod vid bilen och studerade tändstiften. Började lyssna efter det och upptäckte att det var förgasaren. Såg att den fjuttade ut pyttelite soppa ur acc-pumpmunstyckena.. Motorn avstängd och ingen rörelse alls vid den. Det kan väl knappast vara bra?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...