Jump to content

68 GT


ingo.05

Recommended Posts

Hej.

Om du skall handla ta reda på säkert att det är en Äkta GT. Så du inte lägger en massa pengar i onödan. Äkta är ovanliga, sedan finns de som är ombyggda till GT av ägare tidigare ägare osv.

Bilarna kunde även köpas från Bilförsäljare ny med sk GT paket för att hotta till bilen lite med div options.

För att säkert fastställa om det är en äkta GT, måste man gå på chassinummret och göra en "Martireport" där du får reda på hur bilen såg ut exakt från fabriken.

Även om det står GT i regbeviset är det inte helt säkert att det handlar om en äkta GT.

Exakt vad som skiljer en standard och en GT -68 är jag inte så säker på.

Men dimljus, indikator på huven för blinkers, annan inredning stripes, varvräknare m.m. brukar det vara på en GT.

Var och varannan bil som säljs idag är GT enligt säljare och är betydligt vanligare än det borde vara,,så se upp, men är det en äkta och är i bra skick så kan den vara värd lite stålar.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bästa sättet av avgöra om det är en äkta GT eller inte är att kolla fästena för

avgassystemet i rambalkarna bak. Det skall ju vara dubbelt avgassystem på

en GT. Och i balkarna finns en förstärkning i form av ett rör som sitter inne i

balken. Det röret är omöjligt att sätta in i efterhand. Så finns den förstärkningen

då är det en äkta GT.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Din bil kanske har varit en äkta GT... någon har bara degraderat den till en vanlig HT :shock: ...det finns alla sorter :((skojar bara)

Link to comment
Share on other sites

:? Nädu,, det är helt säkert inte en GT,, men det skall bli en clonad Shelby :lol: .

Men en Martireport är väl det minsta man kan kosta på om man vill vete säkert om det är en äkta GT eller ej.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Men en Martireport är väl det minsta man kan kosta på om man vill vete säkert om det är en äkta GT eller ej.

Självklart! ;)

Link to comment
Share on other sites

Har hört detta också, dröm om min förvåning när jag fann denna förstärkning på min (ej GT) med.

:shock:

Tommy 8)

Det är inget konstigt alls, alla bilar som kom med dubbelt avgassystem från fabrikerna hade denna förstärkning, dvs inte bara GT'n.

Det går inte att köpa en Martirapport för bilar äldre än 1967, databasen Kevin Marti köpte av Ford täcker int åren före, så det gäller att leta efter alla små tecken som beskrivits av bland annat Mustang Monthly.

http://www.mustangmonthly.com/thehistor ... index.html

http://www.mustangmonthly.com/howto/30040/photo_01.html

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad som skiljer en vanlig 68 ht mot en 68gt ht.

Funderar på att handla.

Det var olika vad som ingick i GT-paketet för dom olika åren. För 1968 var det följande:

* Pop-open tanklock med GT-text.

* GT-emblem på karossen.

* Dubbelt avgassystem som avslutades med kromade "tvillingrör" bak. Det är alltså 4 rör som man ser bakifrån, 2 på varje sida.

* Dimljus i grillen.

* Stripes på sidorna (C-formade).

* Kromade Styled steel wheels med GT-text på navkapseln.

* Däck i storlek F70-14 med vit rand.

* Heavy-duty fjädring.

* Om bilen hade big-block så ingick det dessutom lite extra krom på motorn (ventilkåpor mm).

* GT-paketet gick bara att beställa till bilar med 302, 390 och 428. Ej till 289-2V (den kombinationen fanns bara 1967).

Sedan fanns det ett option som hette Reflective group, som kunde köpas till ovanpå GT-paketet. Det innehöll:

* C-stripes i reflexmaterial.

* Fälgarna var inte kromade, utan lackade i en speciell reflexfärg.

Blinkersindikatorer i huven är ett separat option, och följde inte automatiskt med om man köpte en GT. Likaså är Interior decor group ett separat option.

Allt ovanstående är hämtat ur "Mustang recognition guide 1965-1973".

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Nu har man ju lite mer att gå på.

Nu är det bara att vänta och se om man blir Mustang ägare

Vadå? Om man blir Mustangägare...??? Du menar väl när... ;););)

Link to comment
Share on other sites

Det finns förstärkningar till avgassystemet som sitter under baksätet ca

20cm breda (alltså dubbel plåt)en på vardera sidan om kardantuneln,som

går upp en bit mot ryggstödets platts ,ett säkert tecken för GT

Det skall också finnas ett runt hål i "kylarmaskeringen",som håller kylaren.Men det är ju lätt att förfalska.Hålet är till för foglightsens strömkablage.

Sitat från http://www.geocities.com/mustangs68.geo/index.html

Punched holes for fog lamp wiring verify a factory GT. When the factory installed fog lights, the punched a pair of holes, on either side of the radiator core support, to route the wriring for the fog lamps. Since fog lamps were available as a separate option, however, the presensce of the holse does not document a factory GT. On the other hand, since all Gts had fog lamps, and this accessory was seldom ordered spearately, these holes are a pretty good indication of a car that was a factory GT

GT Equipment Group- $146.75

(w/302 or 390 CID V8 w/power disc brakes;

N.A Sport Trim Group or optional wheel cover

Rätta mig om jag har fel .Äger en FET -68 GT 390;a

Link to comment
Share on other sites

Timstangsxåta!

Jag har också en 390. Är din helt original? :D Isåfall är jag intresserad av bilder

av motorn. Har lyft ur motorn nu i vår, målat om och fixat, och undrar mest

hur vakumslangarna till fördelaren ska dras. :? Och hur ska vakumledningen

till C6-lådan dras?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...