Antee May 10, 2007 Report Share May 10, 2007 Söker bilder på C4 lådor fr. 70-78 för att kunna avgöra årsmodellen på min.Någon som har nån länk, eller nån ide hur jag ska få fram rätt årsmodell?MVHAnte E Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 10, 2007 Report Share May 10, 2007 Det finns 2st huvudtyper och det syns enklast på röret för oljesticka1) t.om 1970 har röret för oljesticka direkt in i växelådshusetKallas för "Case filled"2) 1970-1982 Har röret för oljesticka som går in i sidan på oljetråget.Kallas för "Pan filled"Dessutom är "Pan filled" lådor efter 1970 lite fetare och själva transmisionskåpan är monterad med en jämn övergång mot växellådan.Tidigare "Case filled" lådor har inte samma jämna övergång Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antee May 10, 2007 Author Report Share May 10, 2007 Tackar, tackar för hjälpen Per.Som jag har fattat det så måste min låda vara från 1970.- Oljefiltret som passar till min, är för lådor 1970-78.- Oljeröret går direkt in i växelådshuset (case filled) t.om 1970.- 26 splinsad axel.- Ingen jämn övergång mellan transmisionskåpa och växellåda.mvh*Ante* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 10, 2007 Report Share May 10, 2007 Japp den kan vara från 1970 eller 1969 och ett ett enkelt sätt att kolla detta är att du drar ut ingående axel.Räkna sen splinsen i den ände som satt i lådan.Är det 26 splines i båda ändar så är det 1970Är det 24 splines i ena och 26 mot turbinen så är lådan 1969 Som kuriosa är de egentliga tekniska Ford betäckningarna följandeC4 V8 och 6a...........................1964-1968C9 6a & V8 302...............................1969C10 V8 302,351W,351C..........1970 C3 satt i bilar med 6'a 80-taletC5 satt i F-pickup och senare Mustang,Cougar etc.etc och är lik C9 förutom att den har 1'' djupare oljetrågAlla kallas ändå för C4 i dagligt tal trots att de är väldigt olika Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antee May 10, 2007 Author Report Share May 10, 2007 Tack igen Per69 eller 70 har väl ingen större betydelse egentligen....Monterade lådan för några veckor sedan, men ska komma ihåg att kolla axeln någon gång i framtiden.*Ante* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 10, 2007 Report Share May 10, 2007 Nej funktionellt är det ingen skillnad alls och särskillt inte bakom orginalmotorDäremot åker man rejält trimmat så är "Pan filled" lådor ett bättre val och pålitligare.Starkare komponenter men framförallt är lådan och transkåpan robustare.Kåpan sitter mer "riktigt" bultad mot växellådan"Case filled" kåpan är mindre och det blir lite mer plats för avgassystem.Har du kvar lådans ID-bricka så går det exakt identifiera lådan. Dessa brukar försvinna med åren Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antee May 10, 2007 Author Report Share May 10, 2007 Tyvärr har jag ju inte kvar id-taggen.Jag kör i stort sett otrimmat, har en edelbrock 600 på edelbrock performer insug och en kam från en 351w i min 289 cui.Men lådan ska tydligen vara racebyggd, har suttit i en granada med en 302:a i, rejält uppskrämd.Nått bygge som br. eriksson i sollefteå (hade den sk. norrlands jeepen för ett antal år sedan på strippen) har vart inblandad i.mvh*Ante* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antee May 14, 2007 Author Report Share May 14, 2007 Nästa fråga Hur mycket olja rymmer en C4 -69--70.mvhAnte E Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.