Jump to content

Årsmodell på C4


Recommended Posts

Söker bilder på C4 lådor fr. 70-78 för att kunna avgöra årsmodellen på min.

Någon som har nån länk, eller nån ide hur jag ska få fram rätt årsmodell?

MVH

Ante E

Link to comment
Share on other sites

Det finns 2st huvudtyper och det syns enklast på röret för oljesticka

1) t.om 1970 har röret för oljesticka direkt in i växelådshuset

Kallas för "Case filled"

2) 1970-1982 Har röret för oljesticka som går in i sidan på oljetråget.

Kallas för "Pan filled"

Dessutom är "Pan filled" lådor efter 1970 lite fetare och själva transmisionskåpan är monterad med en jämn övergång mot växellådan.

Tidigare "Case filled" lådor har inte samma jämna övergång

Link to comment
Share on other sites

Tackar, tackar för hjälpen Per.

Som jag har fattat det så måste min låda vara från 1970.

- Oljefiltret som passar till min, är för lådor 1970-78.

- Oljeröret går direkt in i växelådshuset (case filled) t.om 1970.

- 26 splinsad axel.

- Ingen jämn övergång mellan transmisionskåpa och växellåda.

mvh

*Ante*

Link to comment
Share on other sites

Japp den kan vara från 1970 eller 1969 och ett ett enkelt sätt att kolla detta är att du drar ut ingående axel.

Räkna sen splinsen i den ände som satt i lådan.

Är det 26 splines i båda ändar så är det 1970

Är det 24 splines i ena och 26 mot turbinen så är lådan 1969

Som kuriosa är de egentliga tekniska Ford betäckningarna följande

C4 V8 och 6a...........................1964-1968

C9 6a & V8 302...............................1969

C10 V8 302,351W,351C..........1970

C3 satt i bilar med 6'a 80-talet

C5 satt i F-pickup och senare Mustang,Cougar etc.etc och är lik C9 förutom att den har 1'' djupare oljetråg

Alla kallas ändå för C4 i dagligt tal trots att de är väldigt olika

Link to comment
Share on other sites

Tack igen Per

69 eller 70 har väl ingen större betydelse egentligen....

Monterade lådan för några veckor sedan, men ska komma ihåg att kolla axeln någon gång i framtiden.

*Ante*

Link to comment
Share on other sites

Nej funktionellt är det ingen skillnad alls och särskillt inte bakom orginalmotor

Däremot åker man rejält trimmat så är "Pan filled" lådor ett bättre val och pålitligare.

Starkare komponenter men framförallt är lådan och transkåpan robustare.

Kåpan sitter mer "riktigt" bultad mot växellådan

"Case filled" kåpan är mindre och det blir lite mer plats för avgassystem.

Har du kvar lådans ID-bricka så går det exakt identifiera lådan. Dessa brukar försvinna med åren

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag ju inte kvar id-taggen.

Jag kör i stort sett otrimmat, har en edelbrock 600 på edelbrock performer insug och en kam från en 351w i min 289 cui.

Men lådan ska tydligen vara racebyggd, har suttit i en granada med en 302:a i, rejält uppskrämd.

Nått bygge som br. eriksson i sollefteå (hade den sk. norrlands jeepen för ett antal år sedan på strippen) har vart inblandad i.

mvh

*Ante*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...