Jump to content

Recommended Posts

Här finns en bra artikel där dom monterar ett shift kit i AODE http://www.sccoa.com/articles/transgo.html . Det ger distinktare växlingar plus möjlighet att växla upp och ner när man själv vill. Lär även ge bättre livslängd på lådan eftersom det blir mindre slir i lådan. Har själv ett kit liggande som jag ska montera när jag samlat på mig tillräckligt mycket mod :roll: Inga nackdelar bara fördelar ;)

Wow det ser bökigt ut, Förra ägaren hade enligt kvitton lagt ut

16.000 på at fixa lådan och då satt in ett shift kit.

han tyckte att lådan växlade konstigt.

Jag kan förstå att den verkade underlig,jag har också haft svårt att

vänja mig med det här med överväxel. Ock att bilen alltid strävar efter

att ligga på så hög växel som möjligt.

med det vanliga läget i ligger man på 1100 varv i 80-90km, klart det blir

billigt men inte rappt.

Men som tur är så kan man koppla ur det elektroniska skiten och då blir

bilen klassiskt 3 växlad.

Men som sagt var det tar en stund att vänja sig med elektroniken.

MVH

Ta en titt istället på vad din bakaxel har för utväxling.

90-talare har nästan alltid på tok för låg utväxling vilket oftast upplevs som att det är nått galet på lådan

Skulle tippa på att bilen har runt 3.08:1 eller lägre

Ett byte till 3.73:1 kommer förändra bilens beteende totalt utan att landsvägsegenskaperna försämras.

Först då får även lådan nytta av ett shift kit.

Om det var en pigg Mustang du ville ha?

Låter mycket spännde, men vad medför ett byte av bakaxeluväxling

mera.

Jag menar buller, körbarhet både i låg och hög fart och acc, toppfart

soppa.

Jag blev verkligen sugen på att byta, är det något man kan göra själv

eller skall man låta en snubbe som Grufman göra det.

MVH

Tänk efter hur du använder bilen och hur du vill använda den.

Majoriteten tippar jag på kör en bra bit under 110km/tim större delen av tiden i bilen.

Typ snarare 50km/h!

Ljudet blir marginellt och knappt märkbart i en Cab. ;)

När överväxeln går in så droppas varvet ändå rejält och det är rätt enkelt räkna ut.

AODE överväxeln sänker varvet 35% . (multiplicera med 0.64 ) så det blir snarare ett "normalt" varvtal i 110km/h trots 3.73 utväxling där bak.

Du kan ju även fega lite och välja 3.55

Toppfart är helt oväsentligt anser jag. En bil ska vara rolig i lågfart där man till 90% är.

Accelerationen förändras drastiskt till det bättre.

Känslan är ungerfär som att gå från en VOLVO 240 till en Ferrari.

Bränsleförbrukningen ökar i landsvägsfart men återigen hur ofta är du där och hur viktigt är det?

Jag har gjort detta jobb på en 94GT Cab och törsten minskade faktiskt i stadkörning.

Kom inte ihåg hur mycket den ökade landsväg

Bytet är för en van "mekare" med bra verktyg relativt enkelt men det krävs indikatorklocka.

Det är mycket noggrant och blir det fel mals det snabbt ner till grus.

Jag skulle låta Grufman göra det trots jag själv har gjort det flertal gånger.

"Its a messy job" :)

Tyvärr vet ej så du får nog ringa runt.

Skulle jag gissa så lär det hamna nära 10.000 utan vidare med delar och arbete.

Det är vettigt passa på och byta lager när man river i detta vilket jag tror man kan få med i det priset.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...