Jump to content

Featured Replies

comment_39517

Här finns en bra artikel där dom monterar ett shift kit i AODE http://www.sccoa.com/articles/transgo.html . Det ger distinktare växlingar plus möjlighet att växla upp och ner när man själv vill. Lär även ge bättre livslängd på lådan eftersom det blir mindre slir i lådan. Har själv ett kit liggande som jag ska montera när jag samlat på mig tillräckligt mycket mod :roll: Inga nackdelar bara fördelar ;)

  • Author
comment_39527

Wow det ser bökigt ut, Förra ägaren hade enligt kvitton lagt ut

16.000 på at fixa lådan och då satt in ett shift kit.

han tyckte att lådan växlade konstigt.

Jag kan förstå att den verkade underlig,jag har också haft svårt att

vänja mig med det här med överväxel. Ock att bilen alltid strävar efter

att ligga på så hög växel som möjligt.

med det vanliga läget i ligger man på 1100 varv i 80-90km, klart det blir

billigt men inte rappt.

Men som tur är så kan man koppla ur det elektroniska skiten och då blir

bilen klassiskt 3 växlad.

Men som sagt var det tar en stund att vänja sig med elektroniken.

MVH

comment_39529

Ta en titt istället på vad din bakaxel har för utväxling.

90-talare har nästan alltid på tok för låg utväxling vilket oftast upplevs som att det är nått galet på lådan

Skulle tippa på att bilen har runt 3.08:1 eller lägre

Ett byte till 3.73:1 kommer förändra bilens beteende totalt utan att landsvägsegenskaperna försämras.

Först då får även lådan nytta av ett shift kit.

Om det var en pigg Mustang du ville ha?

comment_39531

Tänk efter hur du använder bilen och hur du vill använda den.

Majoriteten tippar jag på kör en bra bit under 110km/tim större delen av tiden i bilen.

Typ snarare 50km/h!

Ljudet blir marginellt och knappt märkbart i en Cab. ;)

När överväxeln går in så droppas varvet ändå rejält och det är rätt enkelt räkna ut.

AODE överväxeln sänker varvet 35% . (multiplicera med 0.64 ) så det blir snarare ett "normalt" varvtal i 110km/h trots 3.73 utväxling där bak.

Du kan ju även fega lite och välja 3.55

Toppfart är helt oväsentligt anser jag. En bil ska vara rolig i lågfart där man till 90% är.

Accelerationen förändras drastiskt till det bättre.

Känslan är ungerfär som att gå från en VOLVO 240 till en Ferrari.

Bränsleförbrukningen ökar i landsvägsfart men återigen hur ofta är du där och hur viktigt är det?

Jag har gjort detta jobb på en 94GT Cab och törsten minskade faktiskt i stadkörning.

Kom inte ihåg hur mycket den ökade landsväg

Bytet är för en van "mekare" med bra verktyg relativt enkelt men det krävs indikatorklocka.

Det är mycket noggrant och blir det fel mals det snabbt ner till grus.

Jag skulle låta Grufman göra det trots jag själv har gjort det flertal gånger.

"Its a messy job" :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...