Jump to content

Recommended Posts

hej

jag går i köp tankar och har blivit uppringd av en firma som har erbjudit mig att köpa en -65 cab för 170 000kr. det enda jag vet om bilen är dom bilder som jag fått på cd-skiva. Enligt bilderna är bilen i riktigt bra skick, och den har renoverats av en bilentusiast under flera år.

Frågor:

-vad behöver man tänka på inför en besiktning

-hur mycket kostar det att göra den redo för besiktning

-vad är mardrömssenariot.

-är priset rimligt

den har en utbytt 302 motor och är automatväxlad. ny cab och pony inredning. och det sitter t om Ac i den.

/Magnus. Hedemora

Kontrollera först och främst vad det suttit för motor i från början 302 är

fel i 65-66-67.

Är den registrerad i Sverige eller importerad och förregistrerad?

Kolla gärna vilket chassinummer den har, lägg ut det här så får du hjälp av någon som talar om vad det är för någon bil.

Skräck scenariot är om bilen står som utrustad med 6:a och det sitter en V 8 i.

Är då inte hela bilen uppgraderad med V8 komponenter så blir det problem. Antingen får du lägga i en sexa, med allt vad det innebär.

Alt. att du måste byta det mesta i drivlina axlar 5 bult, bromsar grövre + skivor fram, styrning grövre m.m.

Kolla också efter rost både här och där, golv, balkar, luftintaget framför framrutan kontrolleras lättast med att hälla vatten i och kika inne i kupen under instrumentbrädan efter läckage,,,,,

Är det en konverterad bil 6:a-8:a som är riktigt gjord så är jag dock tveksam om den är värd så mycket som 170´.

Vill inte vara negativ, men se upp.

mvh Tommy. 8)

Det verkar i alla fall vara en äkta pony-inredningsbil, att döma av bilden. Vissa bilar med pony-inredning är ju konverterade efteråt, och då byts bara dom delar som nytillverkas (stolsklädslar med hästarna på, dörrsidorna med integrerade armstöd, kromsarg på broms- och kopplingspedal, ratt med träimitation osv). Men den här bilen har rätt typ av instrumentering, med runda mätare, vilket man oftast inte byter till vid en konvertering. 1965 var det bara bilar med pony-inredning och GT som hade runda instrument, övriga hade "Falcon-mätare".

Det ska sitta en skylt baktill på förardörren med koder för hur bilen var utrustad från fabrik. Man kan läsa ut färg, inredning, växellåda, bakaxelutväxling mm. Om det står 76B som karosskod på skylten hade bilen pony-inredning från fabrik (vilket jag misstänker), men står det 76A är det en cab med standardinredning.

hej

jag har pratat med säljaren och fått chassienummret: 5F08T787726.

jag har massor med bilder både under och detaljer, det enda riktigt tråkiga är att framskärmen har en spricka i lacken. ca 1mm bredd och 10mm lång. annars verkar bilen vara i toppskick.

om man jämnför andra cabbar på internet, där bilderna ser likvärdiga ut ligger ju dessa runt 250 000. har inte vågat drömma om en cab egentligen men man får ju betala runt 130-150 000 för en ht i samma skick så.

jag vet att motorn är från en senare ford, men så länge den är byggd för en 8 så känns det ok för mig....rätta mig gärna!

bilen skall ju bli ett skötebarn och en hobby. men man vill väl inte göra bort sig ekonomiskt heller!!!

Magnus i Hedemora/Dalarna.

>>>Lars Oscarsson cmc383 ;)

Det är bara det att jag blir lite avig när jag läser förmedlare.

Har hört sett och läst en del om dessa förmedlare.

Där de säljer äkta bilar, "äkta clone", "matching numbers" på en bil som det inte kan vara matching numbers, "bilen är ramlyft" osv. försök att lyfta karossen från ramen på en mustang :shock: m.m.

Det är bara att söka på blocket på mustang och försäljarbilar,, börja läs och man blir lätt misstänksam direkt.

Vidare så finns det inga garantier vid problem efter köp då dessa förmedlare inte tar nått ansvar trots att de påstår detta.

Många annonser står det att bilen är förregistrerad, de enda fördelen är att man slipper kostnaden och detta görs oftast automatiskt av tullen, men det är ingen garanti att bilen går igenom besiktningen, att rätt motor sitter i eller andra missförhållande gällande bil mot handlingarna som med följer från USA. Det enda som brukar vara ok är att bilen har legala papper när det gäller säljare och exportdokumenten är ok för "chassinumret" inte bilen.

Att de sedan söker upp köpare är kanske ett tecken med, är det en fin bil i bra skick och all data stämmer, så finns det säkert massa intressenter.

Att köpa bil på cd-skiva är väl inte heller att rekommendera, på bild kan de flesta vrak se skapliga ut.

Se bara på mina bilar,, :lol: Har själv kikat på många finbilar som inte varit som utlovat vid inspektion,,

Allt för många har köpt då särskilt bilar från usa bara på bild som är rena skämtet när det gäller renoveringar, uppspacklade garagelackade och uppolerade.

Krom, fälgar ,däck, mattor, inredning är ju i förhållande ganska billigt och med det så kan man gömma mycket skavanker.

Onekligen ser denna bil fin ut på bild, det förnekas inte, men jag skulle nog kolla upp data på den och syna den på plats,, samt att läsa på om Mustanger.

Det går ju söka mer om ämnet på denna sida,,,ang förmedlare

mvh Tommy 8)

Hej Magnus.

Detta är som jag misstänkte en bil med ursprunglig monterad 6:a.

Koden säger 200-1V.

Om bilen är registrerad i Sverige, så kolla upp registreingsunderlaget om not. för motorbyte finns.

Om den inte är registrerad så skulle jag passa mig mycket noga.

Som jag skrev, så är det mycket som skall vara gjort för att bilen skall vara fullkommligt konverterad, detta är mycket kostsamt.

Vissa bilar har bara bytt axlar till 5 bult och hoppat över resten.

Men det skall normalt sitta större bromsar, grövre styrning, vidare kan det vara en 7,5 tumsbakaxel, som inte heller är "V8".

mvh Tommy 8)

hej igen....

så här har det gått till:

jag hade kontaktat en förmedlare pga en camaro -68. så jag pratade med folk på jobbet som har renoverat us bilar i många år. då berättade min jobbarkompis att jag letade bil till sin syster som tillsammans med sin man driver ett inport/usakläder företag. dom hade själva kollat en cheva som var tillsalu i usa och då berättade säljaren att han hade flera bilar till salu, alltså mustangen. han begär 20 000 dollar för bilen och förmedlaren skall ha 30 tusen för att ta hem den. besiktning får jag fixa med själv. :?

magnus...

Cmc 1605.Helt rätt det du skriver om Usa importerade bilar.Tyvärr så är det bara några procent som är fina när dom kommer hem,jag har sett allt för många bilar som ska vara fina och är fina på kort men när man synar dom hemma så är det rena rama skitlagningar på bilarna.Tyvärr så verkar inte Amerikanaren ha en svets utan dom skruvar eller poppnintar ihop bilarna.Bara ett exempel en kille här hemma köpte en solid som det skrivs på Usaspråk (fin)Pontiac Gto clone (lemans) som var jätte fin på bild men när den var besiktad i Sverige så vart det 16 tvår varav 10st på rost det visade sej att det var nytt golv men skruvat dit med 10skruv :shock: Snacka om bra jobb.Nä tyvärr ska man köpa bil i Usa så ta och köp en flygbiljet och åk och titta själv på bilen,för dom fina bilarna i Usa är mycket dyrare där än dom är här hemma.

vin- nr säger ju en 200- 6.a. Begär de andra datanumrerna ( body, trim axle, trans etc) och lägg in i dekodern som finns på hemsidan, så får du reda på hur bilen var gjord från början. En omgjord kan sänka värdet avsevärt. Lycka till

/Svedis

  • 2 weeks later...

Begär fullständig info vad man gjort för att konvertera från en 6:a till en 8:a , inte bara motorbytet utan allt annat som krävs, och lägg sedan ut det på Forumet. Här finns massor med kompetens som kan hjälpa till. Om din förmedlare är säker på att allt gått rätt vid renoveringen tycker jag att han ska betala allt som besiktningen ev. slår ner på.

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...