Jump to content

Sänkning


Corvette

Recommended Posts

funderar på att sänka bilen då jag tycker den e så hög bak... :(

kruxet är att jag har satt på 20" på bilen och undrar om någon med samma storlek sänkt bilen utan problem och med vad... :P

är rädd att hjulen ska gå i skärmkanten eller insidan av hjulhusen bak...

:roll:

har försökt få svar av diverse proffs men inte fått något konkret besked varvid vi testar forumet... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har själv funderingar om baken. På det amerikanska forumet diskuteras sänkningar ganska ofta på diverse trådar, t ex denna. Kan kanske ge uppslag?! 8)

http://www.mustangforums.com/m_3230012/ ... ey_/tm.htm

Här är för övrigt en annan intressant diskussion om 20 tumsfälgars betydelse för hästkraftsantal, fart mm. :roll:

http://www.mustangforums.com/m_3210677/ ... ey_/tm.htm

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

tack för länken men nu vart ju än mer villrådig... :roll:

verkar ju som att för bästa vägegenskaperna är att köpa ett kit med fjädrar å stötar annars kan man tydligen få en skuttande bil då man pressar den när man bara byter fjädrar... :?

Link to comment
Share on other sites

Här är för övrigt en annan intressant diskussion om 20 tumsfälgars betydelse för hästkraftsantal, fart mm. :roll:

de va då tusan att man förlorade så många hästar på 20"... :evil:

nån som vill köpa mina... ;)

nej jag behåller dem nog men men de va läsvärt... får lägga in i budgeten ändring av utväxlingen istället... 8)

undrar va tanten hemma ska ha för att man ska få göra det... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Här är för övrigt en annan intressant diskussion om 20 tumsfälgars betydelse för hästkraftsantal, fart mm. :roll:

de va då tusan att man förlorade så många hästar på 20"... :evil:

nån som vill köpa mina... ;)

nej jag behåller dem nog men men de va läsvärt... får lägga in i budgeten ändring av utväxlingen istället... 8)

undrar va tanten hemma ska ha för att man ska få göra det... :roll:

Inte alltid bigger is better mao. Har precis bytt till 3.73, frugan vet inget :twisted:, det blev ca 250-300 rpm skillnad mot tidigare. Om eller hur mycket snabbare det går får man väl se när man får tillfälle att köra med tidtagning.

Min är sänkt med Steedas Sportsprings (ca 1") och visst blir det sämre komfort dvs mer studsigt. Och med 20" så...... jag har "bara" 18"

Link to comment
Share on other sites

Inte alltid bigger is better mao. Har precis bytt till 3.73, frugan vet inget :twisted:, det blev ca 250-300 rpm skillnad mot tidigare. Om eller hur mycket snabbare det går får man väl se när man får tillfälle att köra med tidtagning.

Min är sänkt med Steedas Sportsprings (ca 1") och visst blir det sämre komfort dvs mer studsigt. Och med 20" så...... jag har "bara" 18"

vem fixade din bil med det?

såg på Magnus länkar att det varnades för att bara byta fjädrar då bilen blev en "frogg" enligt dem... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Inte alltid bigger is better mao. Har precis bytt till 3.73, frugan vet inget :twisted:, det blev ca 250-300 rpm skillnad mot tidigare. Om eller hur mycket snabbare det går får man väl se när man får tillfälle att köra med tidtagning.

Min är sänkt med Steedas Sportsprings (ca 1") och visst blir det sämre komfort dvs mer studsigt. Och med 20" så...... jag har "bara" 18"

vem fixade din bil med det?

såg på Magnus länkar att det varnades för att bara byta fjädrar då bilen blev en "frogg" enligt dem... :roll:

Sänkningen gjorde Exclusive med fjädrar från Pernolf(Steeda), utväxlingen gjordes av Norrorts Bil & Van. Funkade bra på båda ställena.

Vet inte vad dom menar med frog men jag hörde som så att, byter du med Steeda som endast sänker 1" så klarar du dig fortfarande med orginal dämpare, gör du en lägre sänkning så kanske du måste byta dämpare också. Personligen så skulle jag vilja ha Eibach bak och Steeda fram, detta pga att jag skulle vilja ha den ytterligare lite lägre bak. Men det handlar bara om utseende.

Link to comment
Share on other sites

Men det handlar bara om utseende.

jo men ser bilen ok ut så irriterar man sig på de ju... :evil:

själv är jag nog ute efter väghållning med då Mussen är lite anonym med vad som händer å sker... e ju skadad från Vetten innan då njurarna åkte ner i tårna men man visste vad bilen höll på med... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Men det handlar bara om utseende.

jo men ser bilen ok ut så irriterar man sig på de ju... :evil:

själv är jag nog ute efter väghållning med då Mussen är lite anonym med vad som händer å sker... e ju skadad från Vetten innan då njurarna åkte ner i tårna men man visste vad bilen höll på med... :twisted:

Väghållning ? Vafalls, det måste vara extrautrustning ! Skämt åsido, byte av däck och fjädrar gör stor skillnad. Dock, jag resonerar som så att om jag har kul i 100 km/tim i en kurva och ligger på gränsen så måste Porsche killen kanske köra 200 för att få lika kul. Å jag tror att det gör mer ont av att åka av i 200 än i 100 :--

Link to comment
Share on other sites

Själv så har man köpt Eibach sport springs, sänker 1" fram, 1.5" bak. Till det så har jag köpt Tokico justerbara dämpare runt om, G-trac brace, panhard bar och brace, Eibach krängningshämmare fram o bak, lower control arms samt lite annat smått o gott. Tror det borde göra susen för väghållningen :twisted:

Fälgar blir 18x10 bak (295/40-18), och 18x9 fram (255/45-18)

Just det, har även köpt ett Brembo 14" bromskit från GT500:an också!

en och anna porsche förare får nog se sig omkörd tror jag :--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej,jag har 20 tummare på min och den är sänkt med eibach fjädrar,funkar fint.Visst kan det hoppa lite i högre farter,vägarna är ju inte dom bästa på sina ställen.Jag tänkte köpa ford racing dämpare som nästa del på önskelistan.

Jag var till mantorp och körde bana med bilen men då satt det orginalhjul på bilen(235-55-17)bilen gick över förväntan bra,väghållningsmässigt, men en bana är ju inte så guppig heller :roll: .Det som inte orkade med var orginal däcken och bromsarna,så efter jag satt dit 20 tummarna så känns bilen mycket stabilare,känns som man kan svänga igen utan att hjulen glider eller viker sej under fälgen..

Jag bifogar bild på bilen

Link to comment
Share on other sites

Sitter 20" på min och inga problem att det tar i. men lite stötigt... :?

Jag har monterat Ford racings progressiva fjädrar 1.5" lägre.

Kunde varit lite lägre bak.

Inköpt hos http://www.mustangperformance.se 2275kr/inkl frakt.

(jag tycker)

På Mustangen är det så lätt att byta fjädrar/dämpare, så man skulle kunna ha flera olika uppsättningar beronde på vad man ska göra 8) .

Tar ca 1 tim att byta runt om.

//Micke.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat alternativ ar att kopa H&R Coil-overs och justera hojden till det som passar dig! Har det pa min och den sitter perfekt i kurvorna.... (skall dock bli annu battre med Steeda Watts link)

Annat alternativ till H&R ar Toxico D-spec om du vill gora det ordentligt och inte 'bara' byta fjadrar vilket forsamrar och inte forbattrar vaghallningen!

Link to comment
Share on other sites

Min 94, som med eibach fjädrar var väldigt stötig och studsig (groda) tills dess jag bytte stötdämpare, gula KONI runt om. Det blev en helt annan bil, fortfarande hård men inte stötig och ingen grodeffekt. Bra dämpare ihop med värre fjädrar rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...