Jump to content

Recommended Posts

Hej, nu behöver jag hjälp...

Min gt -89 vägrar att starta.

Har kollat batteriet och det är ok.

Voltmetern i instumentpanelen visar 10 volt men om jag mäter på batteriet får jag drygt 12 volt.

När jag vrider på nyckeln går startmotorn inte runt utan det hör bara "klick".

Larm, belysning o.dyl. funkar.

Hade samma symtom på en annan bil förut och då var batteriet slut, men så är inte fallet denna gång.

Kan nån vänlig själ hjälpa mig?

EDIT: Hamnade visst i fel forumdel, skulle nog vart i Elforumet.

Jag tror ändå att ditt batteri är inblandat. Eller så är det ditt startmotorrelä, eller startmotorn. Börja med att ladda batteriet rejält.

/Jocke

Kontrollera jordflätorna mellan minus på batteriet och chassit och motorn.

Mycket viktigt med bra flätor/kablage och god kontakt. Det blir lätt spänningsfall på ställen med dålig kontakt. Sådant märks mest när man har storförbrukare som startmotorer. de drar mycket ström.

Be någon dra på starten samtidigt som du mäter på startrelät och motorn(jord). Vad får du för spänning? Där bör vara minst 10 volt när startmotorn drar.

Att du har 10Volt i panelen och 12V på batteriet när du inte ens kör med startmotorn, tyder på kontaktproblem.

En annan grej, som jag själv hade problem med förra säsongen.

Om du har en "ratt" på minuspolen på batteriet för att kunna koppla bort batteriet när du inte använder bilen kan det bli dålig kontakt i den. Det fick jag erfara förra säsongen. :shock:

Skruva loss den och putsa bort oxid med en slipduk/smärgelduk.

Startreläet sitter på vänster framskärm, precis framför stötdämpartornet, vid spolen. Svart, med en stor matningskabel till +.

Prova att springa igång bilen annars, å se vad som händer.

mvh

Jocke

Tjena Jocke, jag har identifierat reläet, väntar bara på smärjelduk och voltmeter.

Jag inte så sugen på att knuffa igång den när jag är själv, väntar på tjejen.

Hej!

Vet inte hur det skulle yttra sig men vet att det har förekommit haveri på brytaren som kollar så du har kopplingen nere vid start med bara ett klick som följd.. Var där och rev på min när jag bytte till Steedawire och den såg rätt vek ut...

Uppdatering:

-Mätte batteriet till 12.28V.

-Vred på tändningen.

-Kopplade med en startkabel ihop de två stora kopplingspunkterna på reläet.

-Sprang in i bilen och tryckte ner kopplingen.

-Ingenting händer förutom att startkabeln blir skitvarm, inte ett ljud/klick.

-Kopplar loss kabeln och vrider av tändningen.

-Mätte batteriet till 12.08V.

-Provar att starta bilen som vanligt, WROOOM! bilen startar och går som vanligt, jag stänger av och provar igen WROOOM!.

Fattar fortfarande inte vad som var fel från början!

Tack till alla som har engagerat sig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...