Toni CMC1361 June 3, 2007 Report June 3, 2007 Jag har en 289:a med en fyrports Autolite 4100. Manuell låda.Kruxet är att sekundärportarna inte vill öppna fullt.Det rycker lite i dem ibland, men de öppnar aldrig fullt.(För att kolla detta tejpade jag upp en webkamera och en ficklampa under huven och drog iväg med laptopen i sonens knä!)Sekundärmembranet är nytt och löper lätt med ett litet "pysande" från rörer i venturin, när man drar drar i dess hävarm.Varför vill den inte som jag?Undrar... Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 3, 2007 Report June 3, 2007 Hej.Det enklaste är att beställa en hel packningssats, montera bortförgasaren och demontera, byt alla packningar och nålventilmm. Vanligt med dessa förgasare är att om någon tidigare varitoch skruvat med den så har troligen denna person genom slarv tappat bort en liten kula eller glömt att montera den. Jag vet att det finns flera varianter av 4100 men vanligastär att man blandar ihop dessa vilket oftast leder till någonform av korsning, det finns de som inte monterar kulandär det skall vara och monterat där det inte skall varanågon. Citera
Per Berglund June 3, 2007 Report June 3, 2007 Kulan Lars syftar på sitter i en kanal i gjutgodset till sekundärspjällen.Saknas kulan så är det inte fördröjning på sekundären utan tvärtom.Spjällen öppnas isåfall nästan direkt.Det är ett gammalt trimknep på 70-talet att ta bort denna kula.Kolla snarare att kanalen är ren och kulan löper som den ska. Citera
Toni CMC1361 June 5, 2007 Author Report June 5, 2007 Tack för svaren, men...Alla packningar är bytta, kulorna är på plats och löper lätt.Dock har jag bara två kulor (ha-ha), en vid accpumpen och en på primärsidan.Var sitter kulan för sekundären och ligger den i en bensinkanal eller en luft (vakuum) kanal? Citera
Radioman June 5, 2007 Report June 5, 2007 Tack för svaren, men...Alla packningar är bytta, kulorna är på plats och löper lätt.Dock har jag bara två kulor (ha-ha), en vid accpumpen och en på primärsidan.Var sitter kulan för sekundären och ligger den i en bensinkanal eller en luft (vakuum) kanal?Kulan för sekundären ligger i luftkanalen hoppas jag. Så är det på Holley i alla fall.Om du vet att kulorna är på plats och löper lätt så såg du ju det också Du måste upp i rejäla varvtal innan det blir såpass fart på insugsgaserna så att din 289'a kräver mer luft från sekundärportarna. Om det är som på Holley så kan man trimma sekundärportarna att öppna med fjädrar som håller tillbaka membranet i vakuumklockan som styr spjällen. Kanske sitter det en lite för hård fjäder där nu ?Har du själv renoverat förgasaren ? Kul att pilla med tycker jag. Det ger också tillfredställelse i hobbyn att själv meka med något som ger så stor utdelning när man får till rätt munstycken mm. Citera
Toni CMC1361 June 7, 2007 Author Report June 7, 2007 Tack för svaren, jo då, nog har jag renoverat själv!Det är väl därför det inte vill sig!Jag ska prova med att minska fjädertrycket mot sekundärmembranet och se om det hjälper.Förgasare är rätt kul att pilla med, de är så behändiga. Att dra in hela 289:an i köket är ju inte så populärt...!Däremot avråder jag alla att tvätta förgasaren i diskmaskinen!Den blir visserligen fantastiskt ren, men allt som sedan diskas i maskinen luktar soppa i 14 dagar efteråt!!!Tro mig, min sambo tog tiden... Citera
Laslo June 7, 2007 Report June 7, 2007 Däremot avråder jag alla att tvätta förgasaren i diskmaskinen!Den blir visserligen fantastiskt ren, men allt som sedan diskas i maskinen luktar soppa i 14 dagar efteråt!!! :-- :-- :-- :-- :-- :-- Citera
Toni CMC1361 June 11, 2007 Author Report June 11, 2007 Häpp!Kan nu meddela att Sally går som ett spjut!Jag tryckte ihop fjädern till sekundärmembranet lite grann och vips, nu är portarna med i leken igen!Med en bränsleförbrukning på 1,5 lit/mil, blandad körning, tycker jag det är helt OK.Tack Radioman. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.