Jump to content

Recommended Posts

Jag har letat efter några objekt här i norden. Utbudet verkar dock mycket magert.

Jag är på jakt efter en Mach 1 eller boss-clone -69 -70. Så om någon har en kontakta mig.

I min jakt fann jag den här beskrivningen på en bil i Belgien, som skall vara en Mach 1

Rare Mustang ’69 sportsroof - Mach 1

8 cyl. 351 CID –5700cc rare engine Q-code-manuele

Och vilken motor är nu det här ? Jag trodde jag hade läst om dom alla..

Annonsen är felaktig, 1969 betydde Q-kod att det satt en 428 Cobra Jet utan Ram Air under huven, ingenting annat. Möjligen en Super Cobra Jet om bilen beställdes med Drag Pak.

Det kom en lågkompressions variant av 351C-4V i maj 1971 som också betecknades med Q.

Motor 351 cid = windsor eller Cleveland 5700cc = 5.7 Liters slagvolym.

ovanlig motor, Q kod i chassinummret vilket kanske säger Mach 1 (jag vet ej), manuell låda.

mvh Tommy 8)

Funderade lite till. Om det omtalade Q:et står i rutan för bakaxel på Warranty plåten (och inte i chassinumret som jag först antog), så fanns det enligt några källor en diffad 3,20:1 utväxling som verkar vara unik för 1969.

Funderade lite till. Om det omtalade Q:et står i rutan för bakaxel på Warranty plåten (och inte i chassinumret som jag först antog), så fanns det enligt några källor en diffad 3,20:1 utväxling som verkar vara unik för 1969.

Så det kan alltså vara rätt med andra ord ?

Hur ovanlig då ? Något extra värde i det ?

Ingen större mening i att spekulera om man inte vet säkert vad det är för bil som avses, utan VIN och övrig information på Warranty plåten i dörren går det inte avgöra om det är något speciellt med bilen eller ej.