Jump to content

Featured Replies

comment_41315

Kör idag en orginal GT 05 med endast Steedas Cai och tune. Skulle vilja förbättra prestandan mer.

Kompressor är både rätt dyrt och tydligen osäkert om det går att igenom besiktningen, Det krävs också en hel del andra uppgraderingar av bilen om jag fattat saken rätt.

När jag kollar runt lite på nätet hittar jag en massa prylar som tillverkarna påstår skall ge si och så många hk extra, throttle bodies, undredrive pulleys,intake spacers, charge motion plates, X-pipes, axle back etc.etc.

Känns som man ska ta dessa Hk höjande siffror med en stor nypa salt.

Det är en djungel för en novis som mig.

Därför undrar jag om någon kan någon rekommendera mig hur jag skall få en hyfsad extra effekthöjning för rimligt låg budget budget (säg 15 - 25.000 Kr)?

comment_41318

Du får ju nästan allt det du räknade upp för dom pengarna.

Magnaflows x-pipa med slutrören från Steeda låter grymt bra och frigör ju en del hästar, och jag tror inte man ska ta siffrorna med en nypa salt, men däremot krävs det ganska stora effektökningar för att man ska känna det. däremot kan man inte plussa allt och få en summa uträknade hästkrafter.

Byte av bakaxelutväxling gör en massa för prestandan, även fast det inte i sig gör några extra hästkrafter.

comment_41325

Kul problem ! Jag sitter ungefär i samma båt. Den förändring som märktes mest var byte av utväxling. Ska köra en 402 m asap för att få en tid och se vad som hänt. Dock, nu spinner jag mer så jag måste köpa gatradialer + fälgar så då ryker 10.000:- till :roll:

Jag som har automat märker också stor skillnad på vilken tune jag väljer tex finns det en tune som är optimerad för "performance" vilket gör att den växlar mycket snabbare vid fullgas än normalt.

Dom andra förändringarna jag gjort "hördes" mest, dvs det låter mera helt enkelt.

Såg en test som Muscle Mustangs & Ford där man gjorde en dynotest efter varje förändring och där gav t ex Throttle body 7 glada springare på bakhjulen a 3600:- kr. Underdrive pulleys ger nått liknande, x-pipa likaså.

Tror att allt detta gör några tiondelar när man kör 201/402m på tid, mer är det nog inte. Jag räknar dock med att utväxling+gatradialer ska kapa 5 tiondelar på 402.

Finns nog inga genvägar, vill man ha märkbar förändring så är kompressor enklaste vägen !

Frågan är ju när man är NÖJD med det man har, för här kan det investeras bottenlöst :twisted:

• Author
comment_41365

Tack inputen.

X-pipe och nya slutrör låter ju intressant, men ger nya slutrör någon större effek eller handlar det mest om ljudet jämfört med att behålla orginal?

När det gäller throttle bodies,,intake spacers, charge motion plates, tror ni det räcker med någon av dessa eller gör en kombination av dessa någon väsentligt större ökning?

Byte av bakaxelutväxling? Jag har en manuell låda, så hur mycket påverkas utväxlingen. Blir bilen lika trevlig i vardags trafik som innan eller kommer jag märka stora förändringar?

comment_41393

uppskattningsvis så ger x-pipa och slutrör kanske 15-20bakhjulshästar.

men ljudet blir ju bra mycket rappare än orginal.

jag vill minnas att orginalutväxlingen är 3.27:1, byte till 4.10 ger isf 25% högre varvtal.

Så den hastigheten du har idag vid 2000varv blir efter bytet 2400rpm.

kan inte svara på var intake spacers och charge motion plates ger i ökning, men ger det 7-10hk ihop så är det iaf väldigt billiga hästkrafter.

men det är svårt att uppskatta hk, enda sättet är ju att mäta.

man kan ju inte ens vara säker på att samma orginalmotor har samma antal hästkrafter.

• 4 months later...
comment_45167
uppskattningsvis så ger x-pipa och slutrör kanske 15-20bakhjulshästar.

men ljudet blir ju bra mycket rappare än orginal.

jag vill minnas att orginalutväxlingen är 3.27:1, byte till 4.10 ger isf 25% högre varvtal.

Så den hastigheten du har idag vid 2000varv blir efter bytet 2400rpm.

kan inte svara på var intake spacers och charge motion plates ger i ökning, men ger det 7-10hk ihop så är det iaf väldigt billiga hästkrafter.

men det är svårt att uppskatta hk, enda sättet är ju att mäta.

man kan ju inte ens vara säker på att samma orginalmotor har samma antal hästkrafter.

Jag vet att det är ett gamalt inläg. Men svärfarsan tyckte att jag skulle byte utväxlingen. Sökte i forumet och hittade detta.

Orginal är 3,27 dvs 1 varv i motorn ger 3,27 bak? Om det är bytt tll 4,1 borde väll bilen gå på lägre varv i motsvarande hastighet som 3,27 utväxling? Bilen får högre topfart men mindre vrid? Om man vill ha mer vrid bör man väll gå ner i utväxling dvs lägre än 3,27?