Jump to content

Allt gick bra fram tills hemresan


Punkan

Recommended Posts

På väg hem efter reg.besiktning o besiktning i Skövde idag (vilket gick helt ok. Lite gnäll på reflexer o färg på glas bla.) så hände något märkligt.

Förgasaren mår inte bra så jag får se till att ha varv på motorn (Holley 4160) för att inte bilen ska "kvävas" när jag kör. Förstått att den förgasaren e för stor för motorn.

Hur som helst så går den inte bra med den förgasaren så det får bli en ny omgående för att se om något annat behöver fixas. Tips på förgasare till en 289 skulle vara trevligt...kanska någon har en 2-portare till salu :roll:

Till mysteriet:

Självklart så skiter det sig i en rondell på väg ut ur stan som är vältrafikerad.

Vilket gör att jag slänger i P-läget och startar om motorn o drar iväg.

Då börjar det ryka o knacka som fan i motorn så jag e tvungen att stanna lite längre bort ur vägen för all trafik.

Det visar sig att motorkuddarna har sett sina bästa dagar och att motorfästet sitter lite löst av vibrationer. Det finns en gammal skada på bilen som tryckt in hjulhuset en liten bit och fått en del att "sticka" ut lite (ingen anmärkning på besiktningen alls) och denna bit sitter ca.4 cm över oljefiltrets top.

Lik förbaskat så har motorn på något sätt "hoppat" upp och slagit i oljefiltret så det gått hål på det och all olja läcker ut och filtret har även lossnat ur sitt fäste.

Som tur e så jobbar tjejens bror i Skövde på verkstad så han fixade olja o nytt filter så att jag kunde komma hem efter några timmar.

Men när jag kom hem med åtdragna bultar till motorn och inga panikstarter så har jag ett nytt märke i filtret...denna gång så har det inte gått hål eller lossnat ur sitt fäste.

Helt klart att den biten som slår i filtret måste fixas, men har detta hänt någon annan här?

Hur mycket ska motorn röra sig under körning?

Motorn verkar ha klarat sig hyfsat :? hoppas jag i alla fall(ett senare bekymmer)

Vad e det som hänt igentligen? Rör sig motorn för mycket när jag trycker full gas och kickdown.ar?

Kan det vara förgasaren som ställer till det och får motorn att hosta/hoppa till?

Surt som fan då jag tänkt börja köra på allvar nu... Tacksam för svar.:idea:

Skickar med en bild

Link to comment
Share on other sites

Så mycket skall inte motorn röra sig, Byt motorfästen/kuddar.

Om byte till en 2 port måste du ha ett annat insug, för du har väl 4 port nu?

Troligtvis är det annat som spökar med se över tändningen, fördelare m.m.

Skaffa en ny förgasare, köp av en beg. ger dig bara nya bekymmer.

Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nya kuddar och fästen får det bli.

Även på jakt efter en förgasare...kanske en ny 4-portare skulle funka eller ska jag gå på en 2-portare?...någon som har tips om vilken jag ska välja?

Tack för svaren...låter inte som omöjligt att genomföra ganska snart :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så mycket skall inte motorn röra sig, Byt motorfästen/kuddar.

Om byte till en 2 port måste du ha ett annat insug, för du har väl 4 port nu?

Troligtvis är det annat som spökar med se över tändningen, fördelare m.m.

Skaffa en ny förgasare, köp av en beg. ger dig bara nya bekymmer.

Tommy. 8)

Passar på att tacka för mattorna fick "Busstjänstemannalagergrabben"

att skämmas lite :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Nu har jag med hjälp från tjejens bror (min privatmekaniker ;) ) fått ordning på motorfästena, växellådsfästet och även fått på en ny Edelbrock 600 förgasare.

Snacka om att det är skillnad på motorns betéende.

Motorfästena och växellådsfästena var helt av...inte kostigt att det gick som det gick.

Det enda som inte är 100 är kickdown reglaget.

Längst ner sitter en vajer som blir lite för lång till denna förgasaren.

Är det någon som har tips om vad jag ska köpa?...eller blir det "rätt"längd om jag köper en "throttle lever adapter" till Edelbrockan?

Är inte allt för bra på att meka har jag upptäckt 8)

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl funka med originalvajern? Jag kan inte se att ett förgasarbyte borde påverka, vajern går ju från en arm på gasreglaget ( det som sitter lagrat på torpedväggen) och ner till lådan.

Först justeras längden på gasstaget så att gaspedalen ligger mot golvet vid full gas. Sedan justeras kick-downvajern så att den är fullt sträckt (och armen på lådan dragen mot stoppet) vid full gas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär....nu är det äntlige ordning på bilen...lite sent kanske, men bättre sent än aldrig :roll:

En driveinbesiktning så snart jag hinner och sen blir det garanterat musseåkande så fort tillfället ges 8)

Tack alla för all hjälp,den har varit ovärderlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...