Jump to content

Val av 302?


Pär Gustafsson
 Share

Recommended Posts

Tja

Det börjar att bli dags att fundera på att göra något åt motorn i min -66:a.

Hade tänkt att också öka på effekten när jag ändå ska bygga upp

en ny motor. Jag funderar på att sätta i en 302 istället för min nuvaranden

289. Och undrar nu om det är någon årsmodell eller någon speciell typ

av 302:a som är lite bättre att bygga på.

Övriga funderingar och erfarenheter kring ett hp-bygge motages gärna.

// Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej.

289 eller 302 är i stort samma maskin, båda går mycket lätt

att få extra fart på, ekonomi knep är, byt insug o förgasare

sätt i en litte roligare kam, mer behövs inte i första stadiet. :shock:

Att vässa är trolleri på hö nivå, vill man ha ut mer än lagom

så kan det kosta mer än lagom också, börja lite lätt till att

starta med sedan får du se hur långt du vill gå. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du bör starta i en annan ända.

1. Vad vill du ha ut av bilen/motorn?

2. Hur mycket får det kosta?

3. Vilken karaktär vill du ha på motorn?

Om du svarar på dessa tre enkla frågor först så blir det mycket lättare att hjälpa med resten.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var att plocka ur motorn för en seriös genomgång.

Och när jag ändå har börjat, ville jag passa på att bygga en lite roligare maskin.

Med tanke på att ett sådant projekt lätt kan dra ut på tiden,

tänkte jag skaffa en ny motor som jag går igenom, så att jag kan använda

bilen så länge som möjligt.

Jag vill bygga en rolig gatbil med hyfsad effekt, men det viktiga är att det är

tillförlitligt och inte att man tar ut maxeffekt.

Har inte lagt upp en budget men målsättningen är att hålla sig till en

seriös nivå, inget extremt med andra ord.

Vad jag undrade var om det bara finns en modell av 302 eller finns

det motorer med ex. fyrbultad vev eller dyl, alltså om det är nån som är

mer lämpad att bygga på.

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte fyrbultat block, eller rättare sagt - motorn behöver det inte, utan titta på det nyare "5.0" som är för hydraulrulle.

Satsa på bra toppar, insug och avgasrör. Använd en MYCKET mild kam, om inte standard. Se till att du får upp kompressionen (både statiska och dynamiska). Preparera enligt konstens regler, jag kan garantera att du får en rapp motor som är mycket körbar.

I en lätt bil som Mustang, flyttas man snabbt från punkt A till B med ganska moderat effekt.

Sen ställer man sej frågan: "Hur mycket pulver skall det vara i maskinen?"

300? 500? 800? eller 225?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...