Jump to content

Kokande c6 låda?


Macke

Recommended Posts

Har en fundering angående min c6a. Var på wheels crusing i umeå i går kväll och allt gick bra, vi gled runt och rejsade på men efter några timmars crusande och lite rejs samt en liten ring på en parkering började bilen ryka och läkte röd olja så det blev en rand efter bilen. Trodde först det var styservon men har kollad den idag och hittar inget läckage kollat oljan i lådan det verkar ok. Kan lådan gå så varm att oljan kokar och finns det i så fall någon typ luftning eller liknande som oljan kan komma ut igenom? Har provkört i dag 2km och det känndes ok. Är det något särskilt jag bör kontrollera heller är det bara att åka?

Link to comment
Share on other sites

Jag var med om samma grej för några årsedan låg i kö på crusingen i Varberg och lådan började koka.Fyllde på ny olja när lådan var varm och den går än i dag utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Men motortempen borde ju också springa iväg uppåt om det inte är så att du bara har separat tillbehödrsoljekylare?

Cruising ger ju värdelös avkylning,och belastar man med race så höjs ju tempen ytterligare.

Har man gasat rejält bör man ut på fri väg och låta bilen gå lätt men rätt fort så att rejäl avkylning sker.

Har du inre fel i lådan blir det ju värre när den blir riktigt varm.,själv la jag ut hela innehållet i lådan på bilprovningens parkering en gång.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Körde inte själv men han som körde la i neutral direkt vi stod helt stilla men bilen hade ju gått ett par timmar ut ngt längre stopp. Var bara nyfiken om någon varit med om nått liknande man blev ju lätt uppjagad när det händer sånna här grejor...

Link to comment
Share on other sites

Bör man byta olja efter lite varmgång? Pratade med en kille och han sa man skulle byta olja o filter, men i samma mening så sa han att det räckte med dom 4-5 liter man får ut i stället för all olja (turbin). Filter o olja har gått max 80 mil i dagsläget. Vill han bara sälja grejor heller?!

Link to comment
Share on other sites

Lukta på oljan luktar den bränt byt.

Jämför med ny olja.

den brukar ju se blaskigare och mer gulaktig ut om den bränts också.

Han vill säkert sälja olja..

men har du inte bränt lameller kan du ju bara suga ut oljan.

Du kanske även haft lite väl mycket olja i lådan? ,när den blir varm expanderar den ju ännu mer, och det är kanske det som är problemet?

Link to comment
Share on other sites

Har varit o provkört nu, lite seg innan trean hoppade i första gången men det var ca 1 liter för lite olja i lådan så det ska nog va ok, kändes inte som det slirade eller så heller och oljan var röd o fin utan lukt av brännt så jag hade nog tur den här gången?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...