Macke July 1, 2007 Report Share July 1, 2007 Har en fundering angående min c6a. Var på wheels crusing i umeå i går kväll och allt gick bra, vi gled runt och rejsade på men efter några timmars crusande och lite rejs samt en liten ring på en parkering började bilen ryka och läkte röd olja så det blev en rand efter bilen. Trodde först det var styservon men har kollad den idag och hittar inget läckage kollat oljan i lådan det verkar ok. Kan lådan gå så varm att oljan kokar och finns det i så fall någon typ luftning eller liknande som oljan kan komma ut igenom? Har provkört i dag 2km och det känndes ok. Är det något särskilt jag bör kontrollera heller är det bara att åka? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger July 2, 2007 Report Share July 2, 2007 Jag var med om samma grej för några årsedan låg i kö på crusingen i Varberg och lådan började koka.Fyllde på ny olja när lådan var varm och den går än i dag utan problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke July 2, 2007 Author Report Share July 2, 2007 Skönt att höra, ska fylla på lite ny olja till nästa helg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo July 2, 2007 Report Share July 2, 2007 Men motortempen borde ju också springa iväg uppåt om det inte är så att du bara har separat tillbehödrsoljekylare?Cruising ger ju värdelös avkylning,och belastar man med race så höjs ju tempen ytterligare.Har man gasat rejält bör man ut på fri väg och låta bilen gå lätt men rätt fort så att rejäl avkylning sker.Har du inre fel i lådan blir det ju värre när den blir riktigt varm.,själv la jag ut hela innehållet i lådan på bilprovningens parkering en gång.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mahas July 2, 2007 Report Share July 2, 2007 Har hört att man kan lägga in neutralen när det är kö så att oljan cirkulerar, står visst still i lådan annars. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke July 2, 2007 Author Report Share July 2, 2007 Körde inte själv men han som körde la i neutral direkt vi stod helt stilla men bilen hade ju gått ett par timmar ut ngt längre stopp. Var bara nyfiken om någon varit med om nått liknande man blev ju lätt uppjagad när det händer sånna här grejor... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke July 2, 2007 Author Report Share July 2, 2007 Bör man byta olja efter lite varmgång? Pratade med en kille och han sa man skulle byta olja o filter, men i samma mening så sa han att det räckte med dom 4-5 liter man får ut i stället för all olja (turbin). Filter o olja har gått max 80 mil i dagsläget. Vill han bara sälja grejor heller?! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo July 3, 2007 Report Share July 3, 2007 Lukta på oljan luktar den bränt byt.Jämför med ny olja. den brukar ju se blaskigare och mer gulaktig ut om den bränts också.Han vill säkert sälja olja..men har du inte bränt lameller kan du ju bara suga ut oljan.Du kanske även haft lite väl mycket olja i lådan? ,när den blir varm expanderar den ju ännu mer, och det är kanske det som är problemet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke July 3, 2007 Author Report Share July 3, 2007 Tror det var lite för mkt men verkar vara en centimeter under min nu ca 1 liter som trycktes ut? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke July 3, 2007 Author Report Share July 3, 2007 Har varit o provkört nu, lite seg innan trean hoppade i första gången men det var ca 1 liter för lite olja i lådan så det ska nog va ok, kändes inte som det slirade eller så heller och oljan var röd o fin utan lukt av brännt så jag hade nog tur den här gången? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.