July 11, 200717 yr comment_41744 jag har precis renoverat min 289 från en musse -65det som vi har gjort är ¤ borrat upp den 2 överdimensioner (0.40)¤ Nya kolvar och ringar (såklart)¤ bytt samtliga lager¤ Ny oljepump¤ Samtliga packningar på hela motornNär vi sedan skulle starta motorn så gick han kanon utom att oljetrycksmätaren inte gick upp fullt så högt som jag ville.Tog bort givaren och monterade en nanometer istället. Trycket är då 2Bar konstant, kvittar om den är kall eller varm eller om man varvar upp den lite, det är hela tiden 2 bar.Jag har rivit isär motorn och kollat så att pluggarna i fram bakom trans kåpan sitter bra, har även kollat pluggen i bak under insuget till galleriledningarna. Jag särade lite på motor och låda för att t.om kolla så att skruvpluggarna i bak kant på motorn satt kvar. och de gjorde de.Sen så provade jag byta tillbaka till den gamla oljepumpen som jag visste pumpade upp trycket bra innan renoveringen. Ingen skillnad. Jag provade "borra" upp oljetrycket med en stång ner till oljepumpen, men inte går den högre än 2 bar för det.Jag har kontrollerat så att oljenivån inte ligger för lågt eller för högt i tråget, stickan är nämligen ingen orginal. Men den ligger bra faktiskt.Och jag kör med 15w-40 oljaNu har jag börjat få slut på idéer faktiskt och hoppas att någon av er kan hjälpa mig komma på något, börjar bli lite frustrerad nu.
July 11, 200717 yr comment_41746 HejPumpen levererar troligtvis all olja som den ska, stor oljevolym och kugghjulspump). Oljetrycket skapas av att utloppen där olja ska komma fram och smörja är små (spelen i lager etc.) Eftersom motorn verkar ha korrekta spel (skramlar inte?) så kanske det är ventilyftarna som spökar. Det kanske läker en massa olja förbi där? Vad har du satt dit för ventilyftare? Min teori grundas på att oljan flödar fritt där det skall vara tätt. Jag är inte kunnig på 289:ans, smörjsystem, men det finns gott om folk på detta forum så avvakta så kommer säkert svaret. Vet någon om backventilen i filtret kan orsaka det här fenomenet?Stanley
July 11, 200717 yr comment_41754 Jag är inte heller så kunnig på smörjsystemet på 289:an, men alla motorer brukar ha en tryckregleringsventil, antingen ihopbyggd med oljepumpen eller sittande bredvid oljepumpen. Ventilen består i princip av en fjäder och en ventilkägla. Oljepumpen är dimensionerad för att lämna tillräckligt tryck redan vid tomgång. För att inte få alldeles för högt tryck vid högre varv så öppnar denna ventil när oljetrycket övervinner fjäderns kraft. Om ventilen kärvat fast i öppet läge, eller om det sitter fel fjäder monterad (för klen) kommer oljetrycket bli för lågt. Det är bara en idé jag fick att felet KAN ligga där, för som sagt jag vet inte ens var ventilen sitter på en 289.
July 11, 200717 yr Author comment_41755 Ja den tanken slog mig också, men nu sitter käglan i oljepumpen tyvärr, och jag har provat med 2 olika pumpa varav den ena gick bra innan så jag har uteslutit det felet.
July 11, 200717 yr comment_41760 Har du kam-, vevstaks- och ramlager rätt monterade och av rätta mått?