Jump to content

Eleanor GT500E-R Projekt


Gäst

Recommended Posts

Vart plötsligt mustang ägare i vintras. Fick hem bilen lagom till nyår ifrån USA, en någorlunda komplett Kalifornia bil som behöver en hel del jobb. Krockad i front, rostig i golv och instrumentbräda. Har hittills inte hunnit göra så hemskt mycket pga. ständiga förseningar med riktning som nu har slutat med att jag lånat en dragrikt för att göra det själv (med lite hjälp så klart). Har iallafall beställt en del grejer som är på väg hem med kontainer just nu. Har också fått hem lite grejer jag beställt för ett tag sedan. En kort lista lite snabbt:

Nytt golv

Nytt skin till förardörr

Bättre begagnade sidorutor (någon som är intresserad av en -67 HT förardörrs ruta, hör av er satt en sån på den när jag fick hem den)

Aluminium instrumentering

-70 Traction-Loc 9" 31 Splines klump

Bättre begagnat instrumentkluster ifrån en mustangskrot i CA

Lite annat smått och gott

Har några bilder jag kan bifoga för att visa hur "långt" jag kommit hittills. Annars finns bilder ifrån dag 1 på min blog: www.gt500e.blogspot.com

Namnet GT500E-R är en egen lite grej jag kommit på eftersom det kommer att bli en eleanor men med lite mer race utrustning som rallystolar, störtbåge och mer motor.

http://bp2.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RXhcS-H5aXI/AAAAAAAAAAU/bJs58yeeCVM/s1600-h/IMG_0822.jpg

http://bp3.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RXhdBOH5aYI/AAAAAAAAAAc/OZDWnSmptHA/s1600-h/IMG_0827.jpg

http://bp2.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RZQy8TqXfqI/AAAAAAAAAB4/klNEahGVXHU/s1600-h/PC280069.JPG

http://bp0.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RZe9NDqXfyI/AAAAAAAAADI/v672_MOoYds/s1600-h/P1010097.JPG

http://bp1.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RZmVe_NrweI/AAAAAAAAAEQ/AgK4S3ypL-Q/s1600-h/P1010103.JPG

http://bp1.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/Rau_fXIbLDI/AAAAAAAAAHg/oRN1qDPwtr4/s1600-h/P1140233+%28Medium%29.JPG

http://bp0.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RhpydHtkB8I/AAAAAAAAAK0/0nqzMAu2kNQ/s1600-h/P1010151+%28Medium%29.JPG

http://bp1.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/Rh-GyKzoX3I/AAAAAAAAALE/gAdbEyKJuzY/s1600-h/acac_1.JPG

http://bp2.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RkYkjIRqQZI/AAAAAAAAALk/Vc-lYLJtYPE/s1600-h/P1010162+%28Medium%29.JPG

http://bp1.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RkYkz4RqQdI/AAAAAAAAAME/6ol3chnEOBk/s1600-h/P1010176+%28Medium%29.JPG

http://bp0.blogger.com/_TFadQ-ClWyY/RpPENZMSpwI/AAAAAAAAAMc/ESgCtU3lzWU/s1600-h/0e05_1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intressant projekt, inte helt olikt min -65HT med bur och 5växlad låda ...

har du funderat över motor osv ?

bigblock är inte helt optimalt när viktfördelningen är lite ofördelaktig redan från fabrik.

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

]Intressant projekt, inte helt olikt min -65HT med bur och 5växlad låda ...

har du funderat över motor osv ?

bigblock är inte helt optimalt när viktfördelningen är lite ofördelaktig redan från fabrik.

// Magnus

Ne jag vet, men det blir big block ändå. Big block or no block som man brukar säga. Blir en 428 med nått stroker kit (496 el liknande), alu toppar, högkompa kolvar och etanol och en argare sortens kam. Sedan blir det en 4 växlad manuell låda, någon RUG modell, kanske RUG-T eller något sådant. Måste ju leva upp till -R andan. Då är 4 växlad manuell så nära race man bara kan komma.

mikeo: javisst, till slut så..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ser att ett intressant projekt är på gång, jag håller på med att renovera en 67:a HT och har också tänkt trycka in en 428:a men undrar om du vet om den får plats i rummet och om det går att besiktiga den när det blir dax?

ps.

Sidoruterna du har, är dom repiga?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ser att ett intressant projekt är på gång, jag håller på med att renovera en 67:a HT och har också tänkt trycka in en 428:a men undrar om du vet om den får plats i rummet och om det går att besiktiga den när det blir dax?

ps.

Sidoruterna du har, är dom repiga?

/Peter

Tjenare!

Jodå, 428 går in. Är ju samma blockstorlek som 390in som kom i GT mustangerna så det är inga problem. Problemen är headers, blir väldigt trångt med headers. Rekommenderas väl att köpa justerbara motorfästen för att inte ha headers som slår sönder stötdämpar tornen. Och eftersom bilen fanns med 390 och shelbyn med 428 borde det inte vara några problem att besikta den med 428an.

Har bara förarrutan, vet faktikst inte riktigt i vilket skick den är sådär ur huvudet. Har aldrig tagit rent den ordentligt. Men jag vet att kromlisten ser fin ut iallafall och att den är klar (kanske lätt tonad). Ska till garaget imorgon så jag kan ta ren den och kika om det är några repor. Kanske ta någon bild och så.

Link to comment
Share on other sites

Kom nyss hem från garaget, skruvat färdigt i en Triumph Thunderbird -53 som ska besiktas på torsdag, finns bild på den på min blogg.

Kollade när jag var där hur HT rutan såg ut. Kromlisten är bara fin, men glaset är repigt, så det duger väl till en slit och släng bil men inte nå mint condition pryl. Vill du däremot ha den kan du få köpa den för en billig peng, jag har ändå ingen nytta utav den. Är väl ramen som är det svåra att få tag på som jag förstått det, så var det till fastbacken iallafall. Hör av dig på mr.madprofessor@gmail.com om du är sugen.

Gjorde dessutom två st plåtar som ska ligga under nedre scoopet för att dra in luften till bakhjulen (bromskylning, shelby fiffighet), istället för dom täta räfflorna som brukar sitta där. Hann däremot inte göra så mycket på dom men klippte iallafall ut dom så de passade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svetsade klart lådorna till bromskylningen idag, ska punkta fast dom imorgon på karossen. Vann dessutom auktionen på en 4 växlad "Rock Crusher" Toploader, en 1970 Torino SCJ med kod RUG AU 013018. Borde komma om någon månad beroende på vilken kontainer den hamnar i. Ska ta bilder imorgon på hur bromskylningen vart. Här är en bild från ebay på lådan också.

cb90_3.JPG

Link to comment
Share on other sites

brake cooling bilderna togs idag, började också svetsa på en ram som jag ska fästa i sparklådorna när den ska riktas. Den ska alltså användas som mohåll.

P1010186.JPG

P1010185.JPG

P1010190.JPG

P1010187.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...