Mattias cmc 1746 Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Köpte ju som sagt tidigare en mustang 67:a som ägarn då sa att det va en 302 motor i, men efter att kollat upp motror nummret så fick jag reda på att den va tillverkad 1964, och då fanns inte 302 motorn, så då antog jag att det va en 289:a, men icke. Har plockat isär motorn nu och mätt cylindrarna och dom är 96,5mm (3,80") vilken är 260. (289:a är tydligen 4.000")Så nu är frågan va ska jag göra? Ska jag försöka få tag i ett 289 eller 302 block? Och passar isåfall mina 260 toppar till 289 el. 302:a? Samma med vevaxeln, passar den i 289 el. 302 block? Eller ska jag kanske fösöka skaffa mig en skapligt komplett 351W som jag helst vill ha och renovera den istället?Vad är mest ekonomiskt och lättast tror ni?För känns väl rätt så meningslöst att borra upp mitt 260 block? Och isåfall, är det nån som vet hur mycket man max kan borra upp den, är det +0.040" eller? Har för mig det är så på ett 289 block ialla fall.Känns lite förvirrande just nu... Skickar med två bilder på hur motorn ser ut nu. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Hej.Motorn du har är säkert intressant för någon somkanske vill ha en sådan till sin 64½a. Själv tycker jag som du att det är bättre att satsapå en annan motor och då i första hand en 302. Som skrivits tidigare så är det vettigt att investerai en motor som det finns lite grejor till, dessutomså kanske det är lite roligare att ha en motor somdu kan renovera eller trolla med lite själv. Det är heller inte rätt med en 302 i en 1967 mustangmen det är i alla lägen mer rätt än en 260. Quote
Per Berglund Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Kolla upp infästningen för växellådan för den går troligtvis inte på en 302Majoriteten av 260 har 5 bultad infästning mot 6 bultar på 289/302Dessutom C4 lådan som sitter bakom 260 är väldigt klenFörsta generationen C4 var usla och duger endast för orginal 260 effektenOm du ändå funderar på byta varför inte insprutad 5.0(302) med AOD överväxel?Du får både starkare, billigare och miljövänligare bil.Ganska säker på att det dessutom blir det billigaste alternativet att köpa en komplett drivlina från en insprutad donator än joddla med en massa gammalt förgasar groll.Det går aldrig som man tänkt sig att pussla ihop av olika bitar och framför allt av gammla delar.Har gått på den minan själv flera ggr. Max säker borrning är 0.030'' Men jag har sett motorer borrat upp till 0.060'' men det är rysk roulette Quote
Per Berglund Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Oj såg nyss du redan köpt en 302. Har 6-bultad transkåpa för 302 ifall du behöver. Quote
Mattias cmc 1746 Posted July 20, 2007 Author Report Posted July 20, 2007 Oj såg nyss du redan köpt en 302. Har 6-bultad transkåpa för 302 ifall du behöver. Växellådan är från -66 har jag listat ut genom växellåds numret. Så den borde hålla då eller? Fast när man kollar in där driv skaftet går in så står det även där ett nummer och då verkar det som den är från -64 så jag vet i fasen, får väl testa ändå och se om den håller.Ja transkåpan skulle vara väldigt intressant faktiskt, för jag har kollat på å köpa en från summit, men nu när du har en liggandes så är ju det onädigt. Du kan ju skicka en PM till mig om pris å så...Vet ej dock om det är 157 kuggars eller 164 kuggar på start kransen, passar den till båda?Mvh. Mattias Quote
Preben Posted July 21, 2007 Report Posted July 21, 2007 du är inte intresserad av att sälja remskivorna från din gamla motor? Quote
Mattias cmc 1746 Posted July 21, 2007 Author Report Posted July 21, 2007 du är inte intresserad av att sälja remskivorna från din gamla motor?Det är alltså remskivan till vattenpumpen du är intresserad av?Det är så här att jag ska hämta min ny inköpta motor på söndag, så jag vet inte om jag kan behöva plocka lite små saker från min gamla motor, men troligtvis inte. Och sen har jag inte bestämt mig riktigt för om jag ska sälja min gamla motor i delar eller försöka sälja den som den är. (Vet inte vad man kan tjäna bäst på?)Men jag hör av mig när jag vet mer.Skickar med en bild på remskivorna, dom är förövrigt skapligt nya.Mvh. Mattias Quote
Preben Posted July 21, 2007 Report Posted July 21, 2007 Ja, ev. även den på veven fast den måste jag nog borra om då det bara är 3 hål i dom gamla mot fyra i de nyare. Om du är intresserad kan vi ju göra en bytesaffär så du får mina istället, de sitter ju på en 302. Quote
Per Berglund Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Oj såg nyss du redan köpt en 302. Har 6-bultad transkåpa för 302 ifall du behöver. Växellådan är från -66 har jag listat ut genom växellåds numret. Så den borde hålla då eller? Fast när man kollar in där driv skaftet går in så står det även där ett nummer och då verkar det som den är från -64 så jag vet i fasen, får väl testa ändå och se om den håller.Ja transkåpan skulle vara väldigt intressant faktiskt, för jag har kollat på å köpa en från summit, men nu när du har en liggandes så är ju det onädigt. Du kan ju skicka en PM till mig om pris å så...Vet ej dock om det är 157 kuggars eller 164 kuggar på start kransen, passar den till båda?Mvh. Mattias[/quote:37d1hks7]Tyvärr är inte 1966 heller särskillt bra för hög effekt. Ford C4 började bli hyffsad först 1967 och efter 1970 blev de riktigt braDet går att uppgradera till bättre hållbarhet men det är billigare leta upp en annan C4 alternativt köpa en färdigbyggd från USADet beror på hur mycket effekt du tänkt ta ut.När det gäller transkåpan så är det 157kugg orginal.Det är även den jag har som är stämplad 1966Motorn du köpte skall även ha en "blockplatta" för 157kugg men om den inte medföljde måste du även köpa den.Det finns universal att köpa som tar både 157kugg respektive 164kugg transkåpaEn hum om lådan är någorlunda tålig är om du tittar på servo locket som sitter på lådans höger sidaLocket har en stor bokstav ingjutet i sig och den talar om hur stor diameter servon har.Ju större desto bättreDet finns A,B,C,H,K,N,O,R,W,ZGissar du har A eller B vilket är smått och har liten kraft. Se bild nedan.Men även invärtes är det mindre "kött" på komponenterna än vad det är på senare lådor.Ford utvecklade C4 hela tiden så ju senare tillverkad desto bättreEtt annat "snabbtest" du kan göra är att dra ut ingående axel. Ta fram en fil och försök fila på ytan (ej lager ytor! ).Om den är lätt att repa så är den knappt användbar. Svår att repa så är den rätt härdad och tål då mycket strykHar du tänkt dig en C4 som skall hålla för mer effekt än 300-350Hk så är det en 1970+ låda som suttit bakom en 351W/351C motor som behövs.De har redan rätt servo och bättre utvecklade inombordsDe är billiga och finns massor av men de ser helt annorlunda ut än vad din orginal gör.Inga likheter alls ens utseende mässigt förutom infästningarnaBlir lätt rörigt när man håller på så här. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.