Jump to content

Diffen har lagt ner!!


Recommended Posts

Var och provade på 201m insåg snabbt att enbart höger sida drev. hjulspinn å rök gav ingen fart.

Har ej kollar upp nr på klumpen men enligt vincode så ska det sitta

8" tracktion locking diffential. Vad brukar behövas bytas ut enbart lamellerna?

Fick höra talas om AuburnGear diff (kondiff).

Ska kunna ersätta org har någon erfarenhet av dessa el är det bättre att renovera orginal diffen?

Link to comment
Share on other sites

Har du rätt olja i? Skall vara speciell oljailamell diff, s.k. knäppolja.

Är du säker på att det är orginal innanmäte i bakaxeln?. Det kan hända mycket på 39år.

Kondiff, är om jag inte är helt fel ute konstant loc på bakaxeln vilket kan göra vanlig kurvtagning till en plåga då det smäller och studasar i bakvagnen.

Vad jag förstår så är det bara lamellerna du behöver byta, men hör med Stig axel & parts i Norrköping.

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Vad brukar behövas bytas ut enbart lamellerna?

- På en gammal bil kan lamellerna behöva bytas (eller en flitigt använd), diffdrev etc behöver dock kontrolleras, kan många gånger vara riktigt slitna.

Fick höra talas om AuburnGear diff (kondiff).
Kondiff, är om jag inte är helt fel ute konstant loc på bakaxeln vilket kan göra vanlig kurvtagning till en plåga då det smäller och studasar i bakvagnen.

- Kondiff betyder bara att det är konor istället för lameller slirar, den knäpper alltså inte i kurvor utan det är Detroit Locker som gör det. En kondiff lämnar små små metallspån i oljan, den kan EJ renoveras såsom en lamelldiff.

Har du rätt olja i? Skall vara speciell oljailamell diff, s.k. knäppolja.

- Knäppolja (difftillsats, LS tillsats) minskar friktionen mellan lamellerna, detta för att den inte ska hugga i kurvorna. Alltså så är inte detta felet i det här fallet.

Är du säker på att det är orginal innanmäte i bakaxeln?. Det kan hända mycket på 39år.

- Stämmer bra det, börja alltid med att kontrollera vad du verkligen har i bakaxeln. Våra gamla amerikanska bilar är sällan oskruvade.

Idag finns det nytillverkade lamelldiffar till Ford 8", de har fyra stycken små diffdrev (starkare) och är av ramplamell typ, de finns som standard och racing (snäll och agressiv diffverkan).

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Kör så här i höst.

River ner bakaxeln i vinter å kollar Vad som sitter i och om det är någe jag klarar av. Vem vet Kanske bytt mot dito odiffad.

Vad brukar en renovering kosta annars. Med byte till 4 drevs, behöver nog även byta några lager + ev någe mer? har lite missljud vid ca 80 kmh. :?:

Varför jag kikade på kondiffen var för att det skulle vara samma/liknande kostnad som renoverings kit med lameller osv.Enligt AuburnGear.

Men antar att det är mycke snack osså.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...