Jump to content

Fuel injection


ThomasFB

Recommended Posts

Jag ska sätta ett sådant på pantern i varje fall... :D

Ligger i kartong i förrådet.

Våran ordförande i Nordic corvette club har kört flera år på sin cheva småblockare,och är rätt nöjd.

Men han rekommenderar bredbandslambda.

Fördelen är ett diskret utsende ,men om du vinner effekt mot en dubbelpump är nog tveksamt.

Finns en pantera som har haft systemet rätt länge och gjort en projekt artikel.

http://www.panteraplace.com/page176.htm

Systemet är ju som sagt rätt gammalt nu så det borde finnas hur mycket som helst.

Link to comment
Share on other sites

Första generationens Holley FI hade en del buggar, därför är jag skeptisk.

Jag funderar närmast på hur det funkar på gatan på en uppvärmd smallblockare. Är ute efter tillförlitlighet. Man kan väl trixa med injektorerna om man behöver in mera bränsle...

Tänkte göra en comfortabel cruisingbil, som man kan åka på semester med. Alltså god ekonomi, rapp i draget, med ganska lång utväxling och en T5 låda bakom en 5.0 med hydraulrulle.

Vore kanske lättast att plocka dit en liten förgasare, men vem vill gå den lättaste vägen? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Första generationens Holley FI hade en del buggar, därför är jag skeptisk.

Jag funderar närmast på hur det funkar på gatan på en uppvärmd smallblockare. Är ute efter tillförlitlighet. Man kan väl trixa med injektorerna om man behöver in mera bränsle...

Tänkte göra en comfortabel cruisingbil, som man kan åka på semester med. Alltså god ekonomi, rapp i draget, med ganska lång utväxling och en T5 låda bakom en 5.0 med hydraulrulle.

Vore kanske lättast att plocka dit en liten förgasare, men vem vill gå den lättaste vägen? :twisted:

lite grand så jag resonerar också.

Men tydligen försvinner mycket av problemen med bredbandslambdan,fast misstänker att en pysbil mycket väl klarar sig med smalband som följer med.

Man har ju läst mest om holley pro jection som egentligen är samma typ av system fast primittivare,och där finns ju både nöjda och missnöjda.

Men dom som inte provat systemen verkar var de största motståndarna.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett annat sätt att injektera, är som jag har gjort.

1. Edelbrock VJ insug som jag konverterat med 8st. Volvo turbo spridare (lämnade iväg insuget och fick spridarhålen frästa).

2. Egen svetsat plenum på en bultad adapterplatta som igentligen är avsedd för min spread bore 650 som nu ligger på hyllan och vilar. (Genom att göra så, så har jag möjligheten att montera bort detta och bulta på en gasare vid besiktningen.)

3. Spjällhus och alla givare från en Econoline van.

4. Och som styrenhet ett "Mega squirt1 v3.0" som dessutom styr min tändning (MSD 6AL).

Detta mappar jag sedan mot en smalbands lambda.

Fördelen med detta är alla extra funktioner jag kan lägga in som t.ex. lounch controll, vatten injektering, laddtrycks styrning eller vad man nu vill ha.

Dessutom så kan jag mappa för E85 om jag nu skulle vilja det.

Mvh/

Husse

Link to comment
Share on other sites

Fördelen du har är ju att du har 8 spridare motför de fyra som sitter på holleysystemet.

Frågan är om man tjänar så mycket på det egentligen.

Jag skulle ju helst vilja ha 8 spjällhus också,så det blir som en weberuppsättning typ.

men kostnaden är ju problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du tittar på kostnader så är ju som jag gjort det billigaste alternativet.

Totalkostnaden för mitt sprut från och med tank till block är ca: 4500:- men då har jag givetvis även använt beg. delar så som B-pump, spjällhus, spridare och alla givare samt en hemgjord tank som från början var en 10l Jeepdunk nu breddad och tar ca:40l.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nån som pulat med dessa:

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=INTK2+01.

Är lite dålig på Ford, alla kommentarer av intresse.

Har en Six-pack, men är en MoPar. Alltså Holley 2300+ original alu-insug tillverkat av Edelbrock.

Var denna Ford- uppsättning gjord med samma recept?

Munstycken i centerförgasaren och plattor i ändar, eller är det 3 likadana förgasare med utbytbara munstycken?

Ser ut som 3 likadana mekaniska förgasare. Vilken förgasare och hurudan baseplate (spjällplatta)?

Kunde vara kul för gatabruk. Det är progressivt reglage, kanske man kunde få den att gå med "lite" bränsle??

Link to comment
Share on other sites

Vielen Dank!

Om man skulle skaffa insuget till 289/302, och sen peta på förgasarna à la Chrysler 340 T/A skulle man få bra vrål och en ganska hög cool-faktor...

Borde funka... T.o.m tri- power luftrenaren borde passa :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Farsan och jag införskaffade ett DIY kit från "MegaSquirt EFI". Inte riktigt säker på hur mycket datorn / ECUn gick för. Kan du lödda så kan du bygga själv, och en manual för rubbet finns på nätet. Under tiden du bygger programerar du också i mjukvara som är väldigt basic och enkel att ta hem från nätet. Alternatviet är att köpa en färdig monterad ECU och programera endast.

Annat du behöver är ju alla sensorer och givare men det finns ju att få tag på beg. och det finns mycket av den varan på skroten. All elekronikmontering/koppling med sensorer och givare finns ochkså på deras sida på nätet. Och detta systemet verkar fungera med både insprut/burk och Holley typen ovan (tror jag. du får läsa)

Fördelen med detta är att du kan (troligtvis) kräma på rejält... och då menar jag rejält. Tex. vad är 2 sprut på en TBI jämfört med 16 spridare på en 8a :twisted::twisted: . Det är nog mycket lättare att överladda med spridare än TBI. (rätta mig om jag har fel)

Nicke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...