Jump to content

Justera in Edelbrock / Carter förgasare? HJÄLP!


Macke

Recommended Posts

Hej alla glada, skulle behöva lite support ang min Carter 625 Performer (samma uppbyggnad som edelbrock).

Om jag ligger och glider på 1500 rpm och trycker pinne i botten Så huckrar bilen till, på 1an så blir det som ett ryck men på 2an 3an blir det värre, bilen bakpuffar lite och rycker, släpper man ner gasen lite så återhämtar den sig. Den går bra på låga crusingvarv är stark o så och drar bra på toppen, det är bara vid riktig snabba pådrag från lägre den tvekar, har även tyckt att den känts lite vek på mellanregistret för att börja ånga på efter 3000 rpm. har kollat nål o fjäder , svart och .544 heter dom men hittar inget liknade på E. hemsidan?

Den blev känsligare efter montage av 1/2 tum öppen spacer (isolator) mellan fugge o insug.

Hoppas på snabba svar då tålamodet börjar tryta....

mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Kanske vet inte riktigt, problemet blev mer märkbart men fanns där tidigare oxå, har hört att det kan behövas bestyckas upp med spacer? men är för tillfället osäker på om den blir dränkt eller går snålt. Ska pröva en större gasare ( edel 800) som en kompis har liggande och se vad som händer ? 625an är kanske lite liten

Link to comment
Share on other sites

Jaha, ytterligare en bortkastad timme i garaget, har provat ändra axpumpen,igen, fortfarande hucker.

Har provat förställa tändningen mer ( tills den gick mkt dåligt på tomgång typ 8-10grader, har tyvärr inte lyckats få tag på en gradskiva) och lika mkt åt andra hållet och samma fenomen hela tiden, kanske lite sämre med mindre förtändning men ingen enorm skillnad, tyvärr. Inga läckage heller. Ska prova 800an i morgon men vill gärna ha några ideer om 625an, är lite inne på att det blir "0" vaccum när jag stämplar fullt så den dränker sig allternativt allt för hårda fjädrar till nålarna? Eller tvärt om, den får för lite luft/bränle innan det blir nåt luftflöde = för lite gasare? Orutin suger...

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att förtändningen funkar som den skall?

Justera först tändningen och kurvan. Justera sen tomgången och blandningen så att du har största möjliga vakuum på tomgång.

Du behöver alltså en strobolampa och en vakuummätare.

Se till att förgasarens alla luftkanaler är rena och att ingenting är trasigt. Kolla att du inte dragit åt förgasaren för hårt mot insuget. Se till att bränslenivån ligger rätt. Utgå från originalbestyckningen och leta sen 2 steg i taget.

Resten är finlir.

Hälsningar.

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu, vad då inte dra hårt? Vad kan hända då exakt, har dragit ganska rejält eftersom värmespacern består av packning/alumellanlägg i flera lager.

Har sugit och kollad så förtändningen slungar ut och inte läker eller så.

Har ingen markering till tändningen men har provat både mer och mindre förtändning utan resultatskillnad, är inställd på så mycket förtändning som möjligt utan att få alltför dålig tomgång (290/300 kam med .536 lyft om inte minet sviker) ca 900 i N och 750 i D, svarar mkt rappt från början och vid mindre/lugna pådrag men nyser till jag släpper gasen vid "tokgasning" från 1500rpm, efter ca 2500 går det bra att gasa.

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att du letar reda på cyl nr 1 ÖD, och ritar det på dampern, så att du får nånting att gå efter. Klistra sedan på en timingtejp med skalan 0-40 grader ca.

Sen kommer du åt att läsa tändkurvans stegring vid varvpådrag.

Börja med tändningen, gå sen vidare. Dra INTE förgasaren för hårt mot insuget, se bara till att det är plana ytor och ingen tjuvluft sugs in via spacer.

Sen är du in "business".

Link to comment
Share on other sites

Eller kärvande vikter, eller vakuumklockan gått hädan, eller glapp i fördelaren, eller så inte..... 0,5 mm bug på fel ställe och det blir totalt fel....

Kan nog vara förgasaren oxo, men jag rekommenderar att du får tändningen rätt först.

Dessutom är det svårt att vara doktor via internet :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Har kollat över tändningen så gott det gick ( ettan i topp märkte ut nollläge på fördelaren), körde med lite för lite förtändning ligger på ca 10-14 grader nu svårt såga exact samt justerat accpump till min o luftskruvarana, hamnade ungefär i det läge jag började så nu går den hyfsat, har konstaterat att den får för mkt sås i alla fall (baktänder om man ökar accpumpen). Inga läkage i vaccumslang eller klockan heller, provade suga och den gick ut jämt o fint, inget speciellt glapp på fördelaren heller.. Ska prova nålfjädrarna från 800an innnan jag byter då det ska sitta org 5hg i den och jag har ofärgade svarta som verkar vara 8hg om det stämmer med edelbrocks färger vill säga, känns som det går åt rätt håll i alla fall. Tack så mkt för tipsen, man blir ju lätt förvirrad när man hållit på ett tag!

Link to comment
Share on other sites

Sen kan du ju köra ett tag, och läsa stiften, och gå magrare.

Jag skulle osso modda lite i fördelaren, så att jag hade 8-12 gr. förtändning vid 900 rpm, och ett max. utslag på 34-36 grader. Och montera en justerbar vakuumklocka om det inte redan finns en sådan.

Och försöka få förtändningen att vara max vid ca 2400-2700 rpm. Detta borde ge en körbar motor.

Utan att känna till mera om pannan, kan inte en lekman som jag ge mera exakta råd, du bör testa.

Resten är, som sagt, finlir med förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Vart finns det att köpa justerbara vaccumklockor, har aldrig hört talas om det men jag vet att org är för seg på att ställa om. Kollade lite snabbt på min nu men hittade ingen justering men vet iof inte vart man ska kolla? Tack än en gång för bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Man justerar membranen genom hålet / alltså röret där vakuumslangen kommer. Det är vanligtvis en liten sexkantnyckel som behövs. Vissa originalfördelare hade denna funktion, men du kan också uppgradera en "vanlig" genom att byta ut klockan. Fråga hos handlarn. Accel och Mr Gasket med flere har sådana till Ford också.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset, har provat 800an nu men fenomenet kvarstod ändå? Tog bort spacern och den blev nästan bra, justerade på accpumpen max och några grader mer förtändning , gick kanon som att åka diffad volvo på vintern ungefär, fick någon liten bakpuff vid för hastigt pådrag från stillastående men annars bra. Satte tillbaka 625an och den funkade oxå bra efter att ställt på accpumpen. Måste blivit något slags vaccum under gasarn med spacern? Ska ringa o höra vad man får ge för edelbrocken då den kändes betydligt rappare med den. Tack så mkt för din hjälp rtm, nu går den bättre än nånsin för...

Link to comment
Share on other sites

För stor gasare ger dåligt bottendrag tänk på det ! Villl du ha goda lågvarvsegenskaper så satsa på max 650 och gärna en spreadbore. Lyssna mer på rtm oxå har du inte tändningen rätt i ALLA väsentliga delar så blir det aldrig bra.

Lycka till

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Jag vet, men den gick lenare o finare med 800 från början och röt på betydligt mer från 2-2500 under det har ju inte turbinen låst riktigt + att det är betydligt lättare att få tag på delar till edelbrocken då det finns färdiga tabeller (+ rätt kurs på gasaren).

Link to comment
Share on other sites

För stor gasare ger dåligt bottendrag tänk på det ! Villl du ha goda lågvarvsegenskaper så satsa på max 650 och gärna en spreadbore.

Nej. Lägg inte spreadbore. Helt onödigt. Nu vet jag inte om någon filat på dividern (alltså mellanväggen) i insuget, strax under förgasaren eller inte, men gör så här: se till att du inte har högre spacer än ca 10mm, och använd en "öppen" spacer med Performerinsuget, eller en med divider i mitten. Du kan senare testa med olika spacers. Se till att sekundärspjällen hålls stängda och inte öppnar i otid. Se till att spjällena går fritt i insuget/spacern. Se också till att det inte rinner bränsle i otid in i luftströmmen. Se till att förgasaren är ren, ingen gegga utanpå eller i luftgångarna. Bestycka förgasaren så nära original som möjligt. Preppa tändningen enligt tidigare inlägg. (Om nåt verkar galet, brukar jag grundjustera tändningen "med örat", utan lampa, men du kanske skall lita dej till en strobo.)

Se till att förtändningen löper lätt åt båda hållen, (fram/ retard). Kolla att fjädrarna i fördelaren är OK.

Kan vara frustrerande, men blir nog bra efter lite trixande. Om problemen kvarstår efter förgasarbyte, finns felet på annat ställe, alltså insuget eller tändningen, eller tjuvande ventiler.

OK så här långt?

Om du kan få motorn att gå bra med en 600 cfm förgasare, går den också någorlunda med en 850 dubbelpumpare, så se bara till att förgasaren funkar som den bör. Börja från ett "nolläge", och leta dej fram, gör en ändring i taget, inte 2-3. Köp inte ny förgasare i.a.f. Om du misstänker fel i förgasaren, koppla då tillfälligt bort sekundärsidan helt, och kör som 2-portare medan du felsöker. Sen när du har flyt, kopplar du tillbaka.

PS. Jag ser redan mothuggena komma flygande angående mitt påstående om 850 DP versus 600 cfm, den debatten går jag inte med i. Jag vet att 850 är "för stor" och 550 cfm räcker till. 850 Holley är inte samma sak som en 800 Edelcrook.

En Carter AFB 625 är en bra förgasare, men förvånansvärt många har problem med E-brock modellerna.

Glad att det blev bättre, dock. Är det en "vild" kamaxel, har du säkert svagt vakuum vid lågvarv.

Link to comment
Share on other sites

Kom inte ihåg exacta värden på kamaxeln men den 2-6000rpm, ger enlit en desktopdyno nästan 70hk extra från ca 4000 till 5500 med 625an och enligt ett "räkna ut storleken på din förgaseraprg" skulle en617 cfm gasare vara bra. Köpte edelbrock 800an för 1500 spänn idag iaf, var ut och åkte med cartern i gårkväll o bilen var vassare med 800an aven fast huckret är borta.

Konstigt att en halv tum öppen spacer kan ställa till det så mkt. Insuget är inte filat eller modifierat och det sas ju skulle vara bättre med öppen spacer?

Link to comment
Share on other sites

Försök helt utan spacer också, se bara till att spjällen inte nuddar i insugets kanter. Jag skulle sen försöka med en spacer med mellavägg i centrum, eller göra en helt egen.

Jag skulle börja med att göra en 4- håls, som tidigare rekommenderades, om inte det funkar, skulle jag sammanfoga vänster och höger sidas hål var för sej, och om inte det hjälpte, skulle jag fräsa bort alla mellanväggar. då bästa alternativet hittats, skulle jag göra en ny av rätt modell, som är ca 10-15 mm tjock. Men först skulle jag försöka pricka in förgasaren rätt, helt utan spacer, endast med 1 eller 2 packningar emellan.

625:an borde nog funka bra, bara den är rätt bestyckad, borde funka mellan 500-6000 rpm i.a.f

Eventuellt har du väldigt lågt vakuum på låga varv, så se till att du får tomgångsskruvarna och tändningen rätt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidigare så går den kanon med edelbrock 800 utan spacer, tog bort spacern o justerade på tändning o accpump så nu är det bara att gasa. Hade en 1/2 isalotar bestående av aluspacer 4st och packningar 5st, måste ju ha blivit ngn slags turbulens mellan insug o gasare? Hursom så satsar jag på edelbrock 800an eftersom den gick bra med den, man blåser fort nån tusing på bestyckningskit o grejor för att få cartern lika bra och till edelbrocken finns det färdiga tabeller att köpa kit från vilket passare en novis bra. Ska nog fixa en 1" spacers med fyra hål i nått värmeisolerande material i vinter så jag slipper tjuvstopp vid långsamma crusingkvällar eller bör den inte vara tjockare än 10 mm av nån anledning?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett performerinsug = 4 port men topparna är ju 2v med mindre kanaler än standard 4v fast dom är portade, 4v har gigantiska insug org. Vet att gasarn är overkill men den kändes bra som den var, satt på en buick 400 med portade toppar och vass kam tidigare. Blir billigare och byta än att köpa ett bestyckningskit och spar en massa tid framför allt, borde ju kunna få nån slant för cartern då den var nygenomgången för ca200 mil sen? Får väl annonsera och se.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att Performer finns som 2V.

Jodå det gör det. Jag använder ett nu. Portarna är inte lika rektangulära och alltså något mindre på 2V insuget.

Anslutning mot förgasare ser likadan ut. Portarna mot toppen är lite större på 4V insuget men inte fullt ut anpasssat. Det är det som är finessen med Performers 4V tvåplansinsug på en Cleveland. Portarna är med flit missanpasade för att få bättre bottendrag på 4V topparna.

Edelbrock 4V vs 2V topp.

edelbr4v_vs_2v.jpg

Edelbrock 4V vs 4V topp.

edelbr4v_vs_4v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...