Jump to content

Nackstöd


Nils

Recommended Posts

Jag tänkte förbättra säkerheten i min 67:a och har nu monterat backspegel på höger sida och säkerhetsbälte. Nästa projekt är att sätta in nackstöd.

Jag undrar nu om det någon som har erfarenhet, tips eller råd kring att sätta in nackstöd i första och andragenerationens mustang?

Vilka är snygga, vilka passar och vilka är lättmonterade?

Nackstöd finns i en amerikanska tillbehörskataloger och de är rätt dyra. Det framgår inte heller alltid vilka ingrepp man måste göra för fästena i sätet. Måste det svetsas eller går rören att fästa med skruvförband.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att byta ut stolarna helt om du kan tänka dig det?

Sätta på ett löst nackstöd går väll och det skyddar ju vid mindre krockar men lösningen låter både ful och tveksam

Säkerheten blir dessutom inte mycket bättre på dessa gamla konstruktioner eftersom de är så klena i stommen.

Blir man påkörd rejält bakifrån så viker sig stolarna direkt.

Sett otäcka krocktester med gamla Fordar och i princip flyger dockorna ut genom bakrutan

Leta upp begagnade stolar från en modernare bil typ Opel,SAAB, BMW .

Många Mustang ägare har gjort sådana installationer och resultatet blir mycket snyggt.

Framförallt blir säkerheten,komforten, stabiliteten suverän

För den som vill kosta på så finns det ju även helt nya stolar.

Säljer man dessutom bort sina gamla stolar blir det en bra ekonomi

http://www.mustangsplus.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=MPFMP&Product_Code=elitev&Category_Code=Custom_Seats

"Safety First" är iallfall en mycket bra tanke som de flesta i vår hobby verkar glömma bort. (även jag)

Link to comment
Share on other sites

Kolla om du kan hitta Recaro-stolar.

Min 67:a har nu ett par från en Sierra Cosworth.

Förare upp till 190 cm sitter bra.

Hälsn.

Lasse

PS

Om du tänker skjutsa folk i baksätet så tänk på att stolarna kanske bör ha fällbart ryggstöd.

Det har inte mina stolar, men jag har ju aldrig någon baksätet.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag bytte stolar i min 68:a till 69:ans stolar och klädde om dom i rätt färg. Dom

har nackskydd som standard.

Nu är det ju lite skillnad på 67:ans och 68-69:ans stolar. Men om du inte bryr dig

om det så funkar det. Problemet är väl bara att klädseln inte kommer att se ut som

den i baksätet då.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

Från början var jag helt inne på att montera nackstöd i de befintliga stolarna, men har nu börjat tänka om. Håller med om att säkerheten ändå inte blir så mycket bättre då ryggstöden på 67 inte har någon spärr.

Jag kommer nog att börja leta på skrotar och bildelsbasen efer ett par kompletta begagnade säten med nackstöd istället.

Gäller bara att hitta några som passar in tidmässigt och färgmässigt till hyfsat pris. Min inredning är svart, så svarta galonklädda säten från tvådörrars Volvo Amazon eller 142 skulle nog fungera. Nackstöd gick att få till Volvomodellerna från runt 69.

Svarta Mustangstolar från 69-70 passar ju bäst, men de är nog rätt svåra att få tag på. Likaså säten till Volvo P 1800 men de är dyra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...