Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har en 67:a med 289:a och 3 vxl manuell. Funderar att byta till en 4-växlad manuell.

Är det bara att sätta dit en 4-vxl låda eller krävs det en massa extrajobb? Vilka lådor passar? Har någon en mycket bra eller nyrenoverad till salu?

Mvh Mats

Hej.

I stora drag är det bara att byta lådor, viktigt är att

det är samma bultmönster på sprängkåpan. :)

Varför byta till 4växl :?: den utväxlingen som det är

på 3växlad är i slutändan samma som 4växlad. :shock:

Du har inte någon större nytta av 1a växel på

en 4 växlad, alla som har inklusive mig som har haft

manuell 4 växlad vet att 1an är onödigt kort och att

man egentligen önskar att 1an och 2an borde sitta

ihop. ;)

• 2 weeks later...

Människan är sällan rationell, det handlar ju mycket om känsla också.

Jag har inte kört så mycket Mustang ännu, men rätt mycket Volvo PV. Har haft både 3-växlade och 4-växlade PV 444 och 544. På dem var det markant skillnad på körkomforten mellan 3 och 4 växlar.

Tilllfredställelsen när man långsamt växlar upp från 3:an till 4:an på en fyrväxlad låda, med långt slag och lång golvspak, är obeskrivbar tycker jag. Det är nästan det jag gillar mest på min Mustang ...

• 4 weeks later...

Jag har en 3-pet som jag ska byta till en redan inforskaffad 4-pet. En anledning ar att ettan pa 3-pet ar onodigt lag (2.99 tror jag). 4-pet trodde jag hade hogre etta (2.78). Ar jag ute och cyklar cmc383?

Men isafall kan jag byta till hogre bakaxelutvaxling for att kompensera och samtidigt fa lagre varv pa langkorning.

Det finns olika 4vxl lådor i vart fall toploader som jag har. Min är en s.k. close ratio där 1 är lite högre (2.32) och växlarna ligger lite tätare än wide ratio (2.78-2.90) som har en låg 1:a.

//Tommy 8)