Jump to content

Problem vid start, 289:a


AndreasL.

Recommended Posts

Hej

Har problem med att när jag startar motorn första gången för dagen så går den bara på 7 burkar.

Motorn börjar sen att gå på alla 8 när jag skjutit in choken och gasar till några gånger.

Jag tycker att problemet mest lutar åt att vara på tändsystemet..???

Någon som har nån idè?!

Tändsystemet består av en Mallory Unilite fördelare (optiskt öga i fördelaren), Accel tändspole (stora gula).

Jag har bytt stift, fördelarlock, rotor, tändkablar och tändspolen alldeles nyss.

Tacksam för svar & ideèr

mvh

Link to comment
Share on other sites

Du har ju iallafall kanongrejjer till tändsystem!

Vilka tändkablar har du?

Tändstift?

Vad har du ställt tändningen till?

Link to comment
Share on other sites

När motorn är varm går den bra, detta händer bara vid start första gången för dagen...det krävs ju som sagt var lite mer bränsle vid kallstarts ögonblicket.

Annars så kör jag på NGK tändstift ( AP5 FS ), som jag tycker funkar väldigt bra

Tändkablarna är Accel 7mm Hi-temp koppar kablar

Link to comment
Share on other sites

Ja har du tittat över din förgasare och provat olika inställningar?

Bestyckning? Sprutmängd?

När du sa koppar kabel så reagera jag lite.

Är du säker på att koppar kablar fungerar med den elektroniska Unilite fördelaren?

Koppar kablar avger mycket större magnetfält än de moderna spunna spiral kablarna med glasfiberkärna.

Då kan det bli störningar som påverkar givaren i fördelaren.

Med MSD vet jag att det är risk för att man förstör elektroniken om man använder kopparkablar.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du säger att den endast går på 7 cylindrar när den är kall.

Är det samma cylinder som krånglar vid startförsök?

Går att känna sej fram till. Pekfinger grenrör :shock:

I så fall blir felet enklare att lokalisera.

Glenn

Link to comment
Share on other sites

En sak slog mig när jag läste om ditt problem. Jag hade en gång en bruksbil som bara gick på 3 burkar vid kallstart, för att sedan komma igång på alla 4 efter ca 15 sekunder. På den var det en läckande topplockspackning, så när motorn stod stilla länge läckte det in vatten i en av cylindrarna. När man sedan skulle starta så blev det väl vatten på tändstiftet så att det kortslöts. Det var lätt att lokalisera VILKEN av cylindrarna problemet låg i, för vattnet tvättade rent kolvtopp och tändstift från sot, så dom var helt rena.

Bruksbilen var ju förstås aluminiumtopp på, som behövde planas. Det är ju inte alls lika vanligt med toppar som slår sig och toppackningar som läcker på bilar med gjutjärnstoppar, men det är ju kanske en tänkbar anledning till ditt problem?

Link to comment
Share on other sites

Angående tändkablarna så var jag inne på mallory`s hemsida o kollade vad dom rekommenderade. Dom rek. några kablar som heter Pro Sidewinder, vidare stog det att inte koppar kablar ska användas, dessa kan ge fel triggning till givaren osv.

Ska köpa en uppsättning o prova.

Förgasaren har jag ju haft lite problems med..., men eftersom den går bra så fort den bara går på 8 cyl. så borde det ju inte bero på den...

Jag har inte lokaliserat ännu vilken cylinder det är som inte går, eller om det kanske är olika från gång till gång??

Trasig topplocks kan det ju bero på, men borde det inte synas med kyl vatten i oljan eller olja i kylvattnet (lite kladd vid kyl-locket) om det ska ge en märkbar skillnad på motorgången?..

Jag ska kolla så fort jag har tid...börjar ju bli kallt till allt elände!

Fler tips & teorier är välkommet om det finns!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...