Jump to content

Recommended Posts

Apropå födelsedagar.

Jag är född den 20 januari 1966 och har länge letat efter en Musse som är tillverkad denna dag som var en torsdag.

Hittade en 67:a på Mantorp Park för många år sedan. Gissa om ägaren undrade över dåren som kollade bilens id-bricka och sedan ropade på sina kompisar:

"Kolla den är tillverkad 20 januari men fel år!"

Någon som har en 66:a med "rätt" dag?

Jag köper direkt oavsett skick!

Magnus

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Roligt med födelsdagar är det :)

Kan informera om att jag till helgen iaf skall börja skruva isär bilen inför lack, kommer bli många roliga timmar, bilder kommer på detta efter helgen.

Apropå födelsedagar.

Jag är född den 20 januari 1966 och har länge letat efter en Musse som är tillverkad denna dag som var en torsdag.

Hittade en 67:a på Mantorp Park för många år sedan. Gissa om ägaren undrade över dåren som kollade bilens id-bricka och sedan ropade på sina kompisar:

"Kolla den är tillverkad 20 januari men fel år!"

Någon som har en 66:a med "rätt" dag?

Jag köper direkt oavsett skick!

Magnus

Vem vill inte ha en musse med samma datumstämpel som sig själv, finns det inget ställe där man kan söka på datumet?

/ Axel

Hej!

Bor du i det där vackra (rosa?) huset som syns i bakgrunden på en av musse-bilderna?

undrar

Lasse

Hej,

Jojo, det stämmer... och det är faktiskt rosa och har varit det sedan det byggdes... måste varit ganska ovanligt på sin tid

Nu kommer då äntligen den första updaten då det börjat hända lite saker nere i garaget! Ännu har jag inte fått värmen till garaget vilket innebär att jag arbetar i minusgrader och måste säga att efter ett 10-tal timmar under helgen känns min kropp ganska mör!

Har hittils monterat ner frontern totalt och dessutom hunnit med att ta bort en framskärm, bör tilläggas att detta gjordes med ett leende då någon rost ännu inte har funnits och det verkar som om delarna knappt har varit bortagna tidigare!

Dock har lite frågor kommit upp, funderar lite på hur jag skall göra inför lacken, antar att det är bäst att lämna in bilen med skärmarna på då det borde vara svårt att göra förarbetet snyggt på lösa skärmar.... vad tror ni, ska jag lämna in bilen med avskruvade skärmar eller med dem på?

Ska inte snacka längre, här kommer bilderna!

Lampan tänds och arbetet ska börja (hemsk blixtbild)

6joj4nq.jpg

Förgasaren, såg ut som ny?! men acc-pumpen verkar dock vara helslut, finns inget motstånd alls i den...

7y710tx.jpg

En lustig detalj, när man tittar ner i insuget är det olika långt ner till "bottnarna" i de olika hålen, syns inte jättebra på bilden men ganska stor skillnad i verkligheten.

6lxj8sx.jpg

Ögonglob. Precis i början av nedmonteringen, här såg det ut som nytt!

82m8zeb.jpg

Fronten nästan helt nere:

6ssjw3l.jpg

Såhär ser den ut nu, framskärm och front borta:

8ftv2bb.jpg

Ska tillbringa julen i Indien och flyger ner imorrn, hoppas ni alla får en riktigt God jul och ett gott nytt år!

Over and Out

/ Axel

  • 3 weeks later...

sådär, då var man hemma från den fuktiga värmen igen! påtal om värme väntar jag fortfarande på mitt värmeaggregat till garaget så att man slipper mecka i minusgrader, när jag kollade på bussgods hemsida för att spåra detta undrar man verkligen vad de håller på med:

6wyjedj.jpg

och sen läser man detta på deras hemsida

Busstrafiken skall vara bästa miljöval vid vägtransporter. Genom att anlita Bussgods kan företaget/kunderna aktivt bidra till en bättre miljö. Inga extra transportresurser behöver sättas in för transport av gods utan transporterna utförs samordnat och gemensamt enligt tidtabell inom redan befintlig busstrafik.

motsägelsefulla är de iaf ;)

fick tag på en edelbrock 600cfm, får se vad som händer med denna då jag tror att jag ändå vill ha kvar min orginalare pga bränsleförbrukningen då jag speciellt nästa sommar kommer köra ett större antal mil med bilen... ni som har bytt, hur mkt skillnad blir det?

hoppas på att få med mig en bilinteresserad vän (ägaren till denna bil http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=2083)ner till garaget över helgen och att vi tillsammans ska kunna uträtta stordåd :D

/ Axel

kan ju uppdatera lite...

fick som sagt med mig lukas ner till garaget vilket gör att det både blir roligare att mecka och det går dessutom fortare, detta plus värme som nu finns i garaget!.

Bilen är nu i stort sätt nerplockad för lack, jobbar fortfarande på dörrarna men det är det ända som är kvar nu inför det yttre lacken åtminstonne.

Det som ligger på tur är nerplockningen av motorrummet och urlyftningen av motorn och lådan... Funderar lite på om man kan lyfta i limporna.

Bilder blir det lite ont om då vi båda lyckades glömma våra kameror.

/Axel & Lukas

andra updaten idag!!

fick klart allt inför lack, dörrarna är färdignerplockade, alla lister borta och framskärmar och annat är separerat från bilen :). Fick dessutom ut motor och låda, fick isär dem och upp i motorstativ / arbetsbänk.

Imorrn blir det städning då det blev nagasaki II àla ATF olja i garaget efter låda & turbin. Hoppas även på att plocka rent motorrummet från pinaler och stålborsta hjulhusen.

Har varit en lång dag för mig och lukas, men har ju trots allt hänt en del!

Over and out

/ Axel & Lukas

P.S. Ska även tipsa om att det går utmärkt att lyfta motor och låda i avgaslimporna! (lyfte i tredje raden framifrån och säkrade med andra raden)

Lite bilder från helgen!

Våran nya garagekompis, ris och en kall öl för 3l diesel i timmen är underbart

6odq0jn.jpg

---

snart dåligt om 289 i bilen

71o7252.jpg

---

rensat på fönster och sidopanel

6jmjknr.jpg

---

såhär underbar ser silverfrost metallic som inte har utsatts för 42års californiasol ut!

829gozt.jpg

---

motor med stativ

8eh9mdw.jpg

---

Axel ville så gärna ha med sin brud på bild :/

6z9q6p5.jpg

---

stylat med framrutestreamer

85d8w2e.jpg

Tack för helgen!

sådär då, ytterligare en helg i garaget har gjort följande....

-motorrummet är rensat från el, sladdar, stag etc. klart för lack

-bageluckan och bagageutrymmet rensat och därmed klart för lack

-värmepaketet uttaget (fy fan för det jobbet)

-dashen är utlockad tillsammans med den gamla trasiga AM-högtalaren

-framskärm + front&bak "läpp" är rensade från emblem och lysen

-rensa motorn från avgaslimpor, remhjul, tändningskablar och lite annat smått & gott.

innan lack återstår nu:

-ta bort dörrlås

-ta bort avgasrör (inte nödvändigt men ska ändå göras)

-ta ut hatthylla

-förbereda lite kablar för den kommande lacken

hoppas på att bogsera bilen till lack nästa söndag!

lukas kanske lägger in lite bilder från helgens bravader senare... vi får välla se!

/ Axel

Hej.

Jag är full av beundran, känner med dig, jag kommer så väl ihåg en gång i tiden då jag gjorde samma sak. :?

Min första renovering en 65HT böjade jag att renovera i ett garagelänga, på vintern när det var 10- så fick jag på sin höjd upp tempen på 2+, jag var påklädd så jag kunde nästan inte röra mig, men är man sugen att få åka Mustang till våren så spelade det ingen roll. 8)

Kanske är det en del i att jag fick göra minna ryggoperationer på senare tid, var rädd om din hälsa och framförallt din kropp. ;)

Nu en recap.

Jag slänger på lite disorienterade hemska blixtbilder, ursäkta kvaliten och bruset! dåligt ljus och ISO 3200 för att kompensera det dåliga ljuset, vi hade trots allt bara kameran för att ta bilder av delar så att de kommer tillbaka igen ;)

Den lilla gjutjärnsbiten som ska få sig en omgång

9pyt8p.jpg

---

orginal Ford emblem som suttat lite för länge

ohjyie.jpg

---

Axel och jag var inte vana vid kaber "härvor" av den här minikalibern, finns mer sladd i en mobiltelefon nu för tiden!

262bnr5.jpg

Mjaha, av dom 200 bilderna var det här dom enda som tilltalades att visas upp! Ni vill inte ha bilder på spolarvätskepumpar som är tagna med blixt på 15cm avstånd.

Mvh

update coming up!

lörddagen: bilen plockades rent på det sista (dörrlås, gummilister hatthyllan och nån grej lite här och var) och skärmar och front gjordes iordning för lack.

Ska tippsa om att en borrmaskin med en stålborste gör underverk mot en list limmat med sikaflex år 1966, skadar dessutom knappt lacken under om man bara är försiktig.

Söndagen trodde vi skulle bli en enkel match, det blev den inte. Vi trodde helt enkelt att vi skulle bogsera in bilen till lackverkstaden 2 mil bort och sedan fortsätta mot stockholm efter att bilen var inlämnad. Bogseringen trodde vi alla skulle bli smidig då bilen styrning och bromsmässigt var intakt, kan säga att ordet "smidig" bättre skulle beskriva en bakbunden mjölkko på en sporthoj än våran bogsering.

När vi kom ut på stora vägen efter två km på isgata gav bogserbilen gas, vid ca 25 km/h började mustangen vobbla, trodde alvarligt talat att gud hade satt en hand på bilen och nu började skaka denna. Lukas och jag som satt i bilen trodde inte det var sannt, båda dörrarna hade släppt från tejpen och flaxade nu som kollibrivingar. Lukas kämpade frenetiskt med att försöka hålla sig kvar i bilen och hålla igen sin dörr medans jag försökte parera så väl jag kunde vilket var en ren omöjlighet. Kort sagt bilen flög som en vante fram och tillbaka över båda filerna, flaxandes med dörrarna och totalt ostyrbar. Jag slog såklart i bromsarna och efter 3 kast stannade bilen 70 grader mot vägen.

Vi försökte sedan lista ut vad som orsakade detta, det ända vi kom fram till var att då krängningshämnarna och alla tvärstag och annat var borta var styrinställningen dels röröig och dels grovt inställt àla -20graders toe-in. Detta plus en rolig camber gav upphov till en klart amerikans väghållning så fort däcken fick grepp mot asfalten (vilket iof inte är meningen att amerikanska bilar ska få :D.

Vi bogserade vidare, 10 km/h och mussen var fortfarande en utmaning att hålla på vägen.

Slutet gott allting väl, efter 2.5 timmar stog bilen hos lackeraren, lukas och jag kan bäst liknas med ett par infrusna torskfiléer och vi hade passerat nyköping innan våra fötter var tinade, menmen mustangen står hos lackeraren!!

Nog snackat, pictures majstro:

Vi börjar mjukt, finn 2 fel ;)

2003492550254480837_th.jpg

och lite hårdare, här är det ända som behövs för att "få" isär en mustang

2003404108831891082_th.jpg

en mustangs utsida och motorrum i delar

2003451758840256458_th.jpg

Det finns olika sätt att värma garaget, biltemas smörjolja ger mysbelysning och ca 4 kw

2003435848606696405_th.jpg

ute, äntligen :)

2003472234497762411_th.jpg

man kan nästan se att hon är glad :)

2003492450236328192_th.jpg

departure in 4 minutes

2003428035164889488_th.jpg

problemen har bara börjat, men man får se det på den ljusa sidan; solen skiner ju :D

2005849713527596610_th.jpg

Det var nog dessvärre allt för denna gång

/ Axel

P.S. Tackar Lukas för garagehjälp och stöd

  • 2 weeks later...

update!

har tillbringat några timmar i garaget idag med motorn och utövat komptest, detta resulterade i att jag nu med säkerhet vet varför motorn var slö och jag vet även att det kommer gå åt en hel del extra tid och pengar till att renovera motorn innom de närmaste månaderna.

Komptestet gav på ena cylinderraden i stort sätt alla siffror mellan 8.7 och 9.5 bar vilket i mina öron inte verkar så illa, den andra var dock värre. Cylinderrad nr2 gav nämligen två låga 7or och två 8or.

Imorrn ska generator, vattenpump, insug, bränsleplump, tändning och förhoppningsvis även toppar tas av från motorblocket.

Over and out!

breakting news!!

har idag roat mig kungligt genom att undan för undan plocka ner motorn, borde bli en turistattraktion! så roligt var det :D

började med tändning, generator och bränslepump, gick sedan vidare med insug och ventilkåporna. Redan här uppenbarar sig första shocken då det med stora siffror står 302 tryckt på toppen.

När topparna och tråg är borta ser vi sedan dessa siffror på diverse artiklar vilket för mig kom som en överraskning. Vi kunde även fastställa att vändkanterna är ganska stora och borrning eller honing kommer bli nödvändigt.

Där är vi idag, kommer tyvärr inte komma ner till bilen på tre veckor, men så fort som detta blir så ska det fortsättas på motorn.

Har en uppsjö med koder som måste tydas, om det är någon som förstår sig på dem så skulle jag bli jätteglad (se bilder).

Hoppas på att bildbives på allt kommer lite senare när min trogne garagekompis och fotograf Lukas får igång sin dator.

// Axel

Kåplös

2004838702044891837_rs.jpg

---

första tecknet på 302? jag tänkte bara att topparna var bytta då 302 har högre komp

2004849689086144611_rs.jpg

---

den här motorn verkar helt topplös att ha och göra med...

2004845167297008359_rs.jpg

---

på bordet

2004889300201470010_rs.jpg

---

2004886011878553819_rs.jpg

---

lite nummer då, "C9TE"

2004827713777241992_rs.jpg

---

och "C" "30" "302 T" på ena toppen, "C" "28" "302" T" på den andra?

2000405579428547905_rs.jpg

---

vändkanter

2004895601894049186_rs.jpg

---

riktiga män dryper i 10w40

2004887860035351913_rs.jpg

---

2004828917201427732_rs.jpg

---

i lördags drog axel och jag till lackeraren, bilen vara bara nogrannt tvättat ännu. Vi tog vårat nya raggarlok, en riktig brudmagnet med sina 95 oljebrännarhästar!

2005881533158209731_rs.jpg

Mvh

  • 1 month later...

Minidate!

I helgen plockade Axel ner det sista från motorn utom vev och kolvar/stakar. Den tar sin lilla resa till motorservice för renovering imorgon, vilsen och rädd ligger toppar och block i flaket på Skodan :S

2ch1i7a.jpg

Sen kollade jag upp motornummret på blocket och topparna, blocket är ett 302 (cleveland) tillverkat i september 1967! Goda nyheter det! Topparna har samma nummer som -69 till -76 eller vad det var (C9TE)

Mvh Lukas

  • 4 weeks later...

Nästan en månad sedan sista updaten men har haft så otroligt mycket att göra i skolan och med annat men nu rullar projektet vidare...

Har först och främst fått hem ett par "nya" fälgar som jag har stora planer för, mer om detta om någon vecka eller två...

En bild på de i nuläget ganska förfärliga fälgarna:

f046bl.jpg

Var dessutom hos lackeraren idag och han har äntligen fått ändan ur vagnen och börjat på förarbetet och måste säga att jag tycker det ser ruggigt bra ut so far...

Lite bilder som togs idag hos lackeraren:

xkxis0.jpg

2psfzpy.jpg

e6dans.jpg

a4pj4w.jpg

10youmg.jpg

Motorrenoveraren väntar på klartecken som jag förhoppningsvis kan ge honom imorgon och delarna ska beställas från Mustang Unlimited under veckan så nu händer det äntligen lite saker. Bildbevis kommer på fortsättningen!

Ja det härligt att se att det finns dom som vill bevara dessa skönheter.

Jag kan bara säga lycka till och var rädd om er. Det ät inte värt att skada sig. Jag menar rygg och andra delar av kroppen som kommer surt efteråt.

Jag läste at Lars att varit exakt lika galen som lag och mekat vid mycket kall väderlek. Vet inte om jag var ett stråvassare med min dumhet. Satte dit automaten i töväder utan rullbräda eller något som helst skydd. Endast mina kläder som inte heller var för mycket. Men jag minns dagen efter så var det en Bertil som inte kom upp ur sängen. Jag tror att jag onte har varit så förkyld någonsin som dennagång. Tänk då att jag har jumpat på isen i mälaren och ramlat i och fick gå hem med våta kläder

Ca fem kilometer. Men sjuk det blev jag inte den gången. Det är konstigt.

Men så är det. Fortsätt med att vara klok och lycka till med din fina renovering.

Berra

GRATIS 8) , Var rädd om det, tänk alltid i efterhand

på vad det kostat dig i tid o pengar. ;)

säger inte mitt bilval en del :) skämt åsido, det skall jag göra!

/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...