Jump to content

Mustang 1966 HT 289 4V CMC-1754


axelg89

Recommended Posts

Här kommer då en liten projektråd där jag kommer bifoga bilder och berätta lite under resans gång, det är ju även bra för mig med era kommentarer och tips...

nu är det ju så att min mustang kommer behöva renoveras en del under vintern. Bilens orginallack som ännu ligger överst är så nernött av solen att den i stort sätt inte exsisterar vilket innebär att den nu helt rostfria bilen inte har något rostskydd i nuläget vilket inte är så bra. Lack ska det alltså bli, det finns även en hel del annat som ska ses över då bilen är ägd av en dam i CA sedan 84 och inte har rullat mkt de senaste 10 åren (motorn blev betydligt rappare och villigare genom att bara gasa ur den lite påväg ner från stockholm)

Så nu kommer det att jobbas en för att få ihop pengarna och på helgerna kommer jag att meka. Detta är vad som ska göras om allt går enligt planerna...

Prioritet

* Ny lack i orginal silver frost metallic

* Nya bussningar, kanske inte byter de svåraste... men en del av dem ska bytas!

* Nya fälgar eller eventuell svartlack av centret på fälgarna som sitter på. Kan även tänka mig ett par orginalare om någon har en uppsättningen liggandes...

* ACn ska i igen och ska sättas igång.

* Det ska bli mera klös i motorn!

* En stereo ska fixas till

* Avgasrör ska byggas så att det mullrar gött!

* Nya delar som redan har införskaffas ska monteras (dash, lister etc.)

Mindre prio

* Nyklädning av HT

* Nya instegslister

* Fixa nya emblem eller kroma upp de gamla

* Dra ut en buckla undertill som skapades påväg hem från USA

Funderar lite på hur jag ska lyckas få mer klös ur motorn, är det värt att satsa på en 289? vad säger ni? pappa äger en Chevrolet Corvette 1964 Cab manuell med en 355 innehållandes en del godis som jag är ute och buskör lite då och då, och fy fan va de går!! så mer spjut ska det bli, frågan är bara hur?!?!

En annan fråga är om ni har anlitat någon som fyller ACs och isåfall vad det kostar...

Kommer iaf hålla denna tråd uppdaterad, Enjoy!

// Axe

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beställ bussningar i USA, kolla länkarna på klubbsidan. Stort urval av både poly/gummi och flera olika prisnivåer beroende på fabrikat.

Fick själv hem komplett sats med polybussningar till bakvagnen för strax över 900:- i förra veckan.

Link to comment
Share on other sites

Beställ bussningar i USA, kolla länkarna på klubbsidan. Stort urval av både poly/gummi och flera olika prisnivåer beroende på fabrikat.

Fick själv hem komplett sats med polybussningar till bakvagnen för strax över 900:- i förra veckan.

skulle vilja byta så mycket av bussningarna som jag bara orkar... vad tros om detta?

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=PBK65+01

// Axel

Link to comment
Share on other sites

Det var just den firman jag beställde från...

Mycket bra service och snabba leveranser.

Ett litet råd: var försiktig med polybussningar på ställen där rörelsen är stor. Ex. reaktionsstaget som går från undre bärarm framåt, där kan en polybussning "spjärna mot " för mycket och hindra hjulupphängningarna att jobba som det är tänkt att dom ska jobba.

I hela bakvagnen, till främre krängningshämmaren är det helt ok med poly. Undre bärarm fram kan vara ok om du har en hård fjäder som gör att rörelsen blir liten.

En liten erfarenhet från min tid på racerbanorna är att polybussningar överför vibrationer till hjulupphängningarna som gör att skruvar och muttrar lossnar. Kolla över dessa ibland och använd ev låstråd.

Link to comment
Share on other sites

tack för tippsen

jaha. idag var man hos lackeraren... jag måste riva hela bilen och det blir ändå en saftig slant, men det lär det väll vara värt då lackeraren i vanliga fall gör försäkringsarbeten och sägs vara helt sanslöst duktig på det han gör (Waxman tranås) Kommer bli en riktig profslack i orginalkulör där allt lackas som det gjordes från fabrik (fast bättre) Motorrummet och bagageutrymmet kommer även att lackas.

Så nu är det bara till att börja spara, bestämma ett datum för lackeringen och riva bilen...

här kommer iaf lite mer bilder!:

hej hopp:

2ugyul5.jpg

20q1jk7.jpg

bakifrån:

o6bino.jpg

inrening:

2a0dr0k.jpg

monstret :P

2602vwn.jpg

Jag och lukas ute och gasar av oss:

2iiwp5x.jpg

hur sitter rutlister och emblem fast?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nu är det snart höstlov och då ska det skruvas, kommer komma updates här lite allteftersom. undrar lite hur motorrummet färgsatt från fabrik? Svart motorrum, fordblå motor och luftburk och gråa limpor? Någon som vet vilken färg det var på avgaslimporna?

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

älskar vinylen och kommer behålla den, är inte säker om jag ska klä om den dock, den är snygg så den ända anledningen att riva det är att få rostskydd vid lack under det, är det värt det?

corvetten är min fars, dock är det jag som köpte den åt honom (på hans ekonomi :P) så jag gillar den också ;)

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

höstlovet är snart över, och vad har egentligen hänt i garaget? inte mkt. Har varit ute och kört musse och corvette om vartannat, har dessutom fixat till garaget med avfuktare där familjens klenoder nu står.

Dessutom har min gårdsbil (subaru 1800 PU -88 som farmor köpte ny) används flitigt av mig och min kompis, efter många roliga år med rallykörningar, flygsessioner och annat bus avslutades bilen dock under detta lov. Vi bemötte en tall i närmare 90 km/h och både lukas som satt bakom ratten och jag som satt i passagerarsätet kunde vandra från bilen även om kroppen har varit ganska instabil efter händelsen (vi hade dock väldigt tur). Bilen är dock krökt i alla vinklar och är påväg mot skroten (sorgligt men sannt).

Här kommer iaf diverse bilder från lovet:

Ännu vid liv:

20qf311.jpg

Takeoff (vid liv):

25a8e1c.jpg

DÖD:

Skaffat Cowl-huv (notera bucklan bakom dörren som uppkommit då ramen skevat):

5x5ykwn.jpg

Detta är något negativt om ni skall köpa bil, tror jag:

4xovrmb.jpg

Något stoooort hårt och runt har här kommit:

4xw6cl0.jpg

Låter bilden tala för sig själv:

6aywq34.jpg

45graders boxer är svårmeckat (trångt):

4zy075t.jpg

Uppfinning som räddar liv:

52f7gr9.jpg

Här satt förarna en ggn i tiden:

4xzb7uv.jpg

Skönheten själv (igår)

52pat5u.jpg

// Axel

Link to comment
Share on other sites

Okej jag kan omformulera mitt inlägg om du vill det, men hur kan du vara så oseriös på det här forumet?

Detta är inget barnsligt cykelforum utan för seriösa bilar med seriösa ägare! 8)

Jag kan sätta det så här, jag är den skyldige för både pickupen och bilden på Stangen!

Och nej jag syftade på småland, inte kalsongerna. Verkar som om axelg89 bara tänker med det som finns innan för dem.

Och kom ihåg den gyllende regeln och inga personliga påhopp! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Okej jag kan omformulera mitt inlägg om du vill det, men hur kan du vara så oseriös på det här forumet?

Detta är inget barnsligt cykelforum utan för seriösa bilar med seriösa ägare! 8)

Jag kan sätta det så här, jag är den skyldige för både pickupen och bilden på Stangen!

Och nej jag syftade på småland, inte kalsongerna. Verkar som om axelg89 bara tänker med det som finns innan för dem.

Och kom ihåg den gyllende regeln och inga personliga påhopp! :twisted:

haha, var inget personligt påhopp, utan en rolig vinkel av din formulering lukas...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ändra planer! motorn skall renoveras och målas men förbli helt orginal då det är synd att förstöra en orginalmotor.

När ekonomin ger sitt godkännande kommer sedan en 351 med låda att införskaffas som skall "fixas till" medan 289n används....

tror ni att detta är en vettig investering på en motor som inte öppnats på 40 år?

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

eller räcker en sotningssats med nya kanringar?

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

Nuså mina damer och herrar, har väntat på denna dag i 10 år och äntligen är det födelsefagsmiddag på köksstöket!!

Ni kan lite på att man vart extra sugen när man satt och drömde i mussen idag, så nu står körkortet på prio1.

Ha en go kväll, för det tänker jag ha :D

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

Hade också födelsedag igår den 2 december!

Kan berätta att jag en gång ägde en 66:a cabriolet som var tillverkad den 2 december 1965. Ni tror väl inte att jag har ångrat att jag sålde den ? Den var dock i bedrövligt skick och då hade jag varken orkat eller haft råd att renovera den, idag finns den på västkusten och ägaren är medlem i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...