Johanna88 January 7, 2009 Report January 7, 2009 Det ger mycket insperation att läsa det du skrivit och kolla på bilderna... Får åka direkt till garaget och fortsätta med min bil... det e en hel del kvar på den... men som sagt nu har ja fått lite ny insperation:D kul att hitta ngn i min ålder oxå! ha det bäst mvh Johanna Citera
axelg89 January 7, 2009 Author Report January 7, 2009 Det ger mycket insperation att läsa det du skrivit och kolla på bilderna... Får åka direkt till garaget och fortsätta med min bil... det e en hel del kvar på den... men som sagt nu har ja fått lite ny insperation:D kul att hitta ngn i min ålder oxå! ha det bäst mvh JohannaSe där, vi är några stycken från den yngre generationen som gillar plåt endå Vad har du för bil? Några bilder? Ser förresten att du bor i lysekil / stockholm vilket är lite lustigt då jag är i Stockholm på veckorna och brukar tillbringa sommrarna i fiskebäckskil/lysekil.Ha de/ Axel Citera
Johanna88 January 8, 2009 Report January 8, 2009 jaadu.. hoppet e la inte ute för våran generation än:P jag ha en 65 ht.. var röd.. numera plåtren:P klart jag har bilder... men jag har inte riktigt fått kläm på hur man bifogar bilder här.. har testat men internet hänger sig bara då... men du kanske är ute på msn ngn dag.. där har ja bilder:P du verkar iaf ha stenkoll på det där med att lägga ut bilder:D var du med på kustrundan här i sommras.. vi kanske setts utan att veta om det... har du släkt lr hus i fiskebäckkil? på sönda flyttar jag till sthlm för att börja plugga... motorn är redan där. ska försöka få ordning på den medan jag pluggar... får se hur det går!? har haft lite ångerst för att flytta tillbaka dit för att jag inte skulle klara en dag utan garaget... men nu e motorn som sagt redan där.. så då lär jag klara mig:D skulle vara roligt att träffa ngn med samma intresse med:P // Johanna Citera
axelg89 January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Här kommer ännu en update från skogarna i småland, lite mindre men endå. Lördagen spenderades i bilen fram och tillbaka till kalmar med en defender och ett bilsläp i hopp om att pappa skulle utöka bilparken lite (vilket dock inte blev av då vi inte rikitgt var nöjda med skicket på bilen (Impala 1965 cab). Dessutom hämtades de "porrigaste" delarna hittils ut från posten, vipporna! När dessa skulle monteras fick jag mig en rejäl funderare, har tidigare arbetat med blandmått och ställskruvar vid ventiljustering men aldrig med hydraliska lyftare, tycker att inställningen känndes helkostig. Om det är någon som har gjort detta tidigare (justerat ventiler på en motor med hydraliska lyftare) så får ni väldigt gärna ge mig en hint om nedanstående montering (enligt instruktion) är riktig.1. Tvätta och olja in alla inblandade delar2. Börja med insugsventilerna, skruva motorn i dess rotationsriktning tills dess att stötstången är i sitt lägsta läge. Sätt då på vippan och skruva åt den för hand medans stötstången tullas mellan fingertopparna, då ett motstånd känns i stötstången skall muttern dras ett halvt varv till, därefter skruvas låsskruven åt. Gör likadannt på resten av insugsventilerna. 3 Nu avgasventilerna, här skulle man fokusera på insugsventilen, när denna är 1/2 - 3/4 stängd kan man sätta på vippan på avgassidan och upprepa spännproceduren för insugsventilerna. Någon som kan säga om detta är riktigt?Snyggt blev det iaf Vidare så är bilen nu "klar" under, växellänkage är inkopplat, kardan påsatt och allt ihopskruvat och draget. Med andra ord slut på allt det tråga undergörat för ett tag framöver Monteringen har även börjat, bakifrån och fram. Baken är nu sågott som klar med allt vad det innebär, eldragning i bagage är också gjort nu. Det var nog dessvärre allt för denna ggn men snart kommer det mer jaadu.. hoppet e la inte ute för våran generation än:P jag ha en 65 ht.. var röd.. numera plåtren:P klart jag har bilder... men jag har inte riktigt fått kläm på hur man bifogar bilder här.. har testat men internet hänger sig bara då... men du kanske är ute på msn ngn dag.. där har ja bilder:P du verkar iaf ha stenkoll på det där med att lägga ut bilder:D var du med på kustrundan här i sommras.. vi kanske setts utan att veta om det... har du släkt lr hus i fiskebäckkil? på sönda flyttar jag till sthlm för att börja plugga... motorn är redan där. ska försöka få ordning på den medan jag pluggar... får se hur det går!? har haft lite ångerst för att flytta tillbaka dit för att jag inte skulle klara en dag utan garaget... men nu e motorn som sagt redan där.. så då lär jag klara mig:D skulle vara roligt att träffa ngn med samma intresse med:P // Johannanej var inte med på kustrundan, min släkt har hus i fiskebäckskil men denna sommaren tillbringade jag faktiskt i en bil i sydfrankrike så var inte med på kustrundan. axelg89@hotmail.com är min MSN, om du addar mig kan vi snacka mer, det klart vi borde träffas (du måste väl prova sthlms uteliv om du inte redan gjort det.). Ang. bilderna så laddar jag upp dem på www.tinypic.com och kopierar bara in adressen som sidan ger mig i tråden, hur smidigt som helst. Forumets bilduppladdning kan ibland fungera lite si sådär men detta fungerar alltid. Mvh Axel Citera
Per Berglund January 11, 2009 Report January 11, 2009 Hallå där! Snyggt som tusan!Men ser ut som du glömt styrningarna till stötstängerna eller provmonterat för kameran bara?Du kan inte använda de där vipporna utan styrningar (guide plates) till stötstängernaNya härdade stötstänger behövs då samtidigtVipparmsbultarna måste dras ur topparna och nya gängas in.Dom bultarna på bilden är för korta och går av med den typen av vippaBultar till rullvippor är nog minst 1cm längre Citera
axelg89 January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Hallå där! Snyggt som tusan!Men ser ut som du glömt styrningarna till stötstängerna eller provmonterat för kameran bara?Du kan inte använda de där vipporna utan styrningar (guide plates) till stötstängernaNya härdade stötstänger behövs då samtidigtVipparmsbultarna måste dras ur topparna och nya gängas in.Dom bultarna på bilden är för korta och går av med den typen av vippaBultar till rullvippor är nog minst 1cm längrevad glad man som amatör blir när det finns folk som kan och ser de fel man gör innan det rasar. ang. guideplatesen så har 65ns toppar guidesen i stötstängsgenomgångarna i topparna och härdade stötstänger sitter redan i. Trodde att jag hade tänkt på allt men uppenbarligen inte, tänkte inte på vipparmsbultarna, noterade att de var korta men tänkte inte mer på det. Får helt enkelt beställa hem nya och göra om och förhoppningsvis rätt.Tackar för snabbt råd Citera
Per Berglund January 11, 2009 Report January 11, 2009 Ahaa tidiga 289 toppar.Kolla bara att gjutgodset vid styrningar ser okej ut och är hela så går det bra.Jag vet inte exakt hur långt upp i vippan det rekommenderas att bulten går.Men jag minns själv för många år sedan jag gjorde detta misstag på en 302 jag hade.Då gick stödbulten bara upp drygt 1cm upp i justermuttern och påfrestningen blev för hög.En vacker dag när jag gjorde en fullgas körning så gick 2st stödbultar av precis under justermuttern.Det händer inget annat än att motorn ganska snabbt stannar (om man nu inte råkar fullvarva samtidigt) men jag lärde mig "the hard way" Citera
axelg89 January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Du råkar inte veta vilken längd dessa bultar har orginal? Bilen är 30 mil härifrån så är lite svårt att mäta. Dessa är 1.750" länga, är det längre än orginal? http://www.jegs.com/i/Comp+Cams/249/4504-16/10002/-1God kväll/ Axel Citera
Per Berglund January 11, 2009 Report January 11, 2009 Nej jag har faktiskt helt glömt bort längder på sånt här. Men jag slog upp i Ford Racing katalogen och där finns det bara 1 enda stödbult för 289/302/351W och den är 1.850''http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=2872Nu när du har vipporna monterade så mät var 1.850'' hamnarDe fanns även på JEGS där du länkadehttp://www.jegs.com/p/Ford+Racing/763262/10002/-1 Citera
axelg89 January 11, 2009 Author Report January 11, 2009 Nej jag har faktiskt helt glömt bort längder på sånt här. Men jag slog upp i Ford Racing katalogen och där finns det bara 1 enda stödbult för 289/302/351W och den är 1.850''http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=2872Nu när du har vipporna monterade så mät var 1.850'' hamnarDe fanns även på JEGS där du länkadehttp://www.jegs.com/p/Ford+Racing/763262/10002/-1De måste vara 3/8 i diameter dock... kommer inte till bilen på 12 dagar så jag skulle gärna vilja beställa innan dess om det går så om någon kan mäta orginallängden på ett par tidiga 289 toppar eller vet det skulle det vara snällt.Måste endå beställa ett par högre ventilkåpor så tar det i samma beställning. Citera
streetsaleen January 12, 2009 Report January 12, 2009 Update från smålandFör några dagar sedan hämtade vi bilen från lackering och resultatet är storslaget! Waxman i tranås och deras personal kan verkligen rekomenderas. Här ser ni en glad ägare med sin nylackade musse i bakgrunden Var det bröderna Gizmo som lackade bilen åt dig på Vaxman? Om du vet vilka det är? Citera
axelg89 January 13, 2009 Author Report January 13, 2009 Var det bröderna Gizmo som lackade bilen åt dig på Vaxman? Om du vet vilka det är?Ja det var det/ Axel Citera
streetsaleen January 13, 2009 Report January 13, 2009 dom är väldigt duktiga på att lacka, o väldigt väldigt noga.Din bil ser kanon ut. skulle hellre se den i verkligheten nångång i sommar Citera
axelg89 January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 har tittat lite närmare på detta med vipparmsbultar och har nu två frågor. För det först undrar jag vad de menar med "For use with rocker stud girdels" i atrikelbeskrivningen nedanhttp://mustangunlimited.com/itemdy00.as ... 527D311+01Annars så måste jag säga att dessa verkar vara ganska perfekta,http://mustangunlimited.com/itemdy00.asp?T1=1347104+011.9" långa, alltså 0.15 längre än ex comp cams och redan de lär ju knappast vara kortare än de som jag hade innan. Om de är för långa antar jag att man kan kapa dem? sedan undrar jag vad bussningen som sitter längst upp på de främre stötdämparna heter? (mellan stötdämpare och stötdämpartorn)dom är väldigt duktiga på att lacka, o väldigt väldigt noga.Din bil ser kanon ut. skulle hellre se den i verkligheten nångång i sommar tycker vi säger så Citera
axelg89 January 24, 2009 Author Report January 24, 2009 nu har man plötsligt stött på ett stort och riktigt jobbigt problem! En av tapparna där vipparmsbultarna dras ner har nämligen en liten spricka i sig. Den verkar inte vara särskillt djup men där finns likväl en liten spricka. Frågan är då vad sjutton man gör åt den, gör man något åt den? Verkar egentligen inte påvårka funktionen det minsta då den verkar vara grund och gängorna fortsätter bra mycket längre men har ingen som helst erfarenhet av detta och skulle vara mycket tacksam om någon vet... Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 24, 2009 Report January 24, 2009 Hej.Sprickor är aldrig bra, kanske det är en grund sådan, enlösning är den som Per B utalade sig om tidigare. Kan kanske gå att lägga en svetsloppa, jag har intenågon erfarenhet av att svetsa i toppar, endast gjortdet på block och som också fungerat. Bustningen i övre stödämparfäste har egentligen inte något namn mer än bustning, är bustningen dålig, torroch trasig så kanske det är dags att byta dämpareändå. Kolla annars med www.stotdamparverkstan.se somgör mycket jobb med stötdämpare. Citera
CMC 1061 Berra January 25, 2009 Report January 25, 2009 Ta kontakt med en riktig smed. Alltså en svetsar smed. Jag är i stort sett helt säker att löser ditt problem. Dom kan chokera en med sina kunskaper. Berra Citera
axelg89 January 27, 2009 Author Report January 27, 2009 Har nu pratat med bårde Persåker och Motrab i Aneby om problemet och båda så mer eller mindre samma sak.Sprickor där är inte alltför ovanliga och sålänge de är grunda så är det bara att dra i en ny vipparmsbult (med stödbult för att avlasta), dra den lite extra med lite loctite så borde sprickan förbli liten och problemen hålla sig på avstånd. Båda sa de att det är svårt att få svetsen att ge gjutgodset den hållfasthet som det behöver, ofta gör man det bara mer mottagligt för sprickor om man är där och kladdar varpå de aldrig rekomenderar att svetsa på denna typ av plats då vi pratar gjutjärn. I helgen som var blev ytterligare lite gjort, värmepaketet renoverades och monterades, elen i motorrummet börjar ta fart och ena dörren är monterad men glas och allt isatt. Hijackers är nu även målade och monterade. Bilder kommer. Citera
Lukas January 28, 2009 Report January 28, 2009 Getribe öl kylarebra passformklart o betaltMvh Lukas Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 29, 2009 Report January 29, 2009 Det ser väldigt bra ut överallt, hoppas man får en chansatt klämma på den i sommar. Citera
axelg89 February 8, 2009 Author Report February 8, 2009 Nu har det hänt ytterligare en del efter en helg i garaget... ¤ Har äntligen blivit färdig med allt innanför ventilkåpan och kunnat skruva på kåpan i förhoppningen om att jag inte ska behöva skruva av den på lååång tid framöver¤ Har monterat Servo och AC pump, tungt och bökigt puu¤ Monterat remhjul och fläkt¤ Skruvat fast förgasaren samt monterat gaslänkaget (fick göra en liten speciallösning för att slippa slipa av örat på förgasaren) ¤ Har putsat upp generatorn men kunde inte lista ut hur den skulle sitta¤ Har monterat en av de två bussningarna längst upp på de främre stötdämparnaDet låter kanske inte så mycket men det var en hel del jobb, och det i kombination med att jag har vaccinerat 48 kor och 14 får mot blåtunga gör att jag kommer att sova väälidigt gott inatt Här kommer lite bildbevis!Helgens garagekompis, föredrar nog lukas iaf Vipparmsbult som är över 0.7" lång, inte konisk i bottendelen och har stödbult... Blev mycket jobb innan 16st var klaraÄntligenMotorrumet börjar arta sigGeneratorSmart lösning för att slippa jobbiga orginalklipps, gänga sista biten av längaget med en M5 gänga, på med bricka och låsmutter och voilaBussningen är äntligen på platsDet var nog allt för denna gång, men mer kommer snart!/ Citera
axelg89 March 14, 2009 Author Report March 14, 2009 Här kommer då årets upade, iaf i den här tråden Hade nämligen projektredovisning igår, och när jag landade från USA i fredags natt (förra veckan) såg bilen ut som på de förut postade bilderna här på forumet. Har tillbringat helgen och veckoeftermiddagarna + nätterna i garaget medan jag har sovit på småtimmarna och gått i skolan om veckodagarna. Sovit som mest 5 timmar på ett dygn och konsumerat alldeles för mycket kaffe. Det är nu "äntligen" över, vaknade just efter 14,5 timmars sömn och har nu gott om tid att skriva ett fullständigt inlägg här. Under förra helgen: resten av bilens kaross monterades och likaså fronten. Bilen drogs sedan upp till sthlm. Måndag: Inredningsmontering påbörjades, elen i motorrummet börjades dras, bilen tvättades och inköp av olja skedde, fy vilken dyr hobby att köra ford automatlåda Tisdag: Ledigt från skolan varpå hela dagen kunde tillbringas i garaget, allt gjordes iordning inför uppstart och det vreds på nyckeln. Efter en del knixande med tändningen så vrålade v8an fint i garaget (enkelpipa utan dämpare så ljudet hade kunnat vara bättre). Tyvärr höll en anslutning på servot inte tätt och snart nog insåg vi att den drog in vatten i oljan men i övrigt verkade allt fungera slående fint, vilket ljud Onsdag: Jobbade här på den skrivtliga delen av redovisningen. Torsdag: Resterande delen av inredningsjobbet gjordes och jag jobbade stenhårt med rutlisterna, det var inget kul jobb direkt. Och ja, fälgarna monterades, blev riktigt snyggt enligt mitt tycke Fredag: Redovisning, därefter drogs bilen åter ner till småland på släpet. Blev totalt sett en väldigt rolig vecka iaf, bilen startar och går, måste bara komma underfund med var vattet kommer in. Felvänd topplockspackning? Någon som kan tipsa om vad det kan tänkas vara för fel? Ska börja med att byta oljan nu och sedan göra kompprov på alla cylindrarna, kanske säger det mig något. Här kommer en bild tagen i fredags morrse på resultatet, ska be lukas ladda upp filmen på den första lyckade uppstarten och lite fler bilder (det är han som håller i minneskortet från kameran).Skulle verkligen uppskatta hjälp med vattenproblemet, känns lite ledsamt nu när allt sitter riktigt ihop att ha detta problem att dras med. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 14, 2009 Report March 14, 2009 Hej.En möjlighet är faktiskt felvända packningar ellerfelaktiga på insugsidorna, det är ofta ett problemmed topp packningar då den ena hamnar olågisktfel fast det är rätt, det är ju det där med FRONT oUPP som kan bli fel. Citera
axelg89 March 14, 2009 Author Report March 14, 2009 Hej.En möjlighet är faktiskt felvända packningar ellerfelaktiga på insugsidorna, det är ofta ett problemmed topp packningar då den ena hamnar olågisktfel fast det är rätt, det är ju det där med FRONT oUPP som kan bli fel. När du nu säger det så minns jag faktisk att det var något konstigt med det där när vi satte ihop motorn. Har för mig att vi satte ett FRONT bakåt för att båda uppsidorna skulle komma uppåt eller så var det tvärtom, ser man vart vattnet har gått när man lyfter locken? Mvh Axel Citera
Janne Holm CMC1740 March 15, 2009 Report March 15, 2009 Kolla först och främst insugets packningar tror det är det Lasse menar ocksåfinns två olika till 302/289 så du inte monterat den till nyare 302 då är det lätt hänt att det läcker in vatten den packningen har större hål för vattenkanalen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.