Jump to content

Recommended Posts

Jag har köpt Pertronix Ignitor från NPD till min 67:a som man monterar i fördelaren men är fundersam över hur den ska kopplas. Den kräver tydligen 12 volt direkt till tändspolen vilket innebär att man drar ny grövre kabel där nuvarande rosa kabeln går i dagsläget. Jag har mätt strömstyrkan till 9,20 volt på plus-sidan av tändspolen när motorn (289) är igång. Vad jag funderar över är vad händer när man drar ny kabel till tändspolen?

Såvitt jag har sett på el-schemat, är startreläet inkopplad emellan tändningslåset och tändspolen. Går bilen att fungera som vanligt efter omdragningen fast kabeln går inte via startreläet längre? Eller kan man använda nuvarande kabeln till tändspolen trots lägre spänningen?

Sen undrar jag om man behöver göra tänd-inställning efteråt?

Hej.

Allt fungerar som tidigare, det du gör är att ersätta

motståndskabeln med en ny utan motstånd. :)

Alltså den rosa eller pink färgade kabel har motstånd

inbyggt i sig, denna kabel brukar gå att dela vid

tändningslåset detta för att man vanligtvis lägger

in FORDS original varvräknare här. :?

Den kabeln du monterat tar alltså över eller ersätter

den gamla mellan tändningslåsets och spolen, inget

annat skall påverkas. 8)

Grundinställningen som du har med brytare är samma

för Ignitorn, du behöver endast använda plastbiten

som följer med och göra inställningen för givaren

under fördelarlocket. ;)

Du måste göra tändinställning efter att du har monterat ignitorn. Jag monterade min för några veckor sedan och tändläget ändrade sig.

Hmm Jag bytte också nyligen kollade tändningen oförändrat

hade kanske en lyckodag ;)

men som Janne säger kolla tändningen efter installationen

Tja, det finns väl ingen bra anledning att inte kolla tändläget när man varit i fördelaren och pillat, det tar ju inte många sekunder och det kan ju faktiskt vara så att tändningen stod fel redan innan.

Hur kollar jag tändningen efteråt? Jag har ingen mät-utrustning hemma. Kanske vrida på fördelaren med känsla?

Räcker det att bara ersätta motståndskabeln under panelen och använda den gamla som går till startreläet osv eller dra ny kabel hela vägen?

Hur kollar jag tändningen efteråt? Jag har ingen mät-utrustning hemma. Kanske vrida på fördelaren med känsla?

Räcker det att bara ersätta motståndskabeln under panelen och använda den gamla som går till startreläet osv eller dra ny kabel hela vägen?

Här får du ett bondtips ;)

Får kanske mothugg men det tål jag

Vrid förgasaren medsols så att varvet ökar när det börjar minska igen vrid tillbaks några mm där har du hyfsad tändning

Vrida förgasare är nytt för mig också. Jag känner till tomgångsskruv och blandningsskruv som sitter på förgasare men vrida på hela rubbet?! Janne har kanske druckit mer än våra V8:or? Det är ju fredag i skrivande stund. haha ;) Själv sitter jag med en kall bira vid datorn 8)

Hur kollar jag tändningen efteråt? Jag har ingen mät-utrustning hemma. Kanske vrida på fördelaren med känsla?

Räcker det att bara ersätta motståndskabeln under panelen och använda den gamla som går till startreläet osv eller dra ny kabel hela vägen?

Här får du ett bondtips ;)

Får kanske mothugg men det tål jag

Vrid förgasaren medsols så att varvet ökar när det börjar minska igen vrid tillbaks några mm där har du hyfsad tändning

Oooppss

Nu har jag visst gjort bort mig igen ;)

Det var väl då man fick en hink vatten i huvudet :D

Attans vad ni märker felsägningar :D

Jag var ändå nykter då jag skrev det

det är jag inte nu skål Mussevänner :D

Förgasare Fördelare nästan samma sak ordmässigt i alla fall ;)

Skål, Janne!! Fasen ölen är slut så jag får kuta till kylskåpet o hämta en ny. 8)

Jag borde ha förstått att du menade fördelaren och inte förgasaren. haha Nån som har hört talas om vridbar botten-platta till förgasaren kanske? ;)

  • 4 months later...

Jag får spinna vidare på ämnet mitt.....

Jag provmonterade brytarlösa systemet före vintern kom och startade sen motorn men den gick pottaskit bokstavligen. Väldigt ojämn gång och ville inte gå på tomgång heller. Så fort jag släppte gasen, dog motorn. Dessutom kunde jag inte vrida på fördelaren medsols för ändra tändningen som jag fick tips om i tidigare inlägg pga att bränsleledningen är i vägen för vakuumklockan så jag tog bort skiten och monterade tillbaks de *gamla hederliga* prylarna och motorn gick klockrent igen.

Vet inte om det hela berodde på att kablarna satt aldrig ordentligt fast på tändspolen pga felaktiga kabelskor utan de satt där provisoriskt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...