Jump to content

Nivå på oljan


Recommended Posts

Jag är ägare till en 67ht med 6:a och C4 låda.

När jag ska kontrollera oljenivån på lådan så tycker jag det är lite skumt.

På stickan står det att nivån ska kollas i parkeringsläge + varm olja, inget konstigt alls.

När jag tar upp stickan ganska kort efter åkning (ca 1 min) och fortfarande på tomgång, kan det verka vara lite olja i lådan men, låter jag bilen stå på tomgång i ca 3-5 minuter stiger den upp full markering = normalt.

Den verkar ta lång tid på sig att stabilisera nivån?

Hur länge låter ni andra Mustangägare er bil stå på tomgång innan automatlådeoljan kollas ?

Det hade varit roligt ifall någon annan märkt av samma tendens på sin bil?

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Du skall alltid kolla oljenivån i automat lådan med motorn igång samt

Driven i (Lite knöligt behöhövs nästan två pers) stå på bromsen så att säga

Vadå? Ha driven i när man kollar automatlådans oljenivå? Är det speciellt för Ford lådor eller endast C4-lådan?

Jag har tidigare haft både amerikanska, europeiska och en jappsbil med automatlåda men aldrig varken läst eller hört att man ska ha driven i? Däremot att man ska lägga i alla växellägena samt låta motorn gå på tomgång

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är alltid en fråga som ältats fram o tillbaka, enligt

driver manual skall oljan i automatlådan alltid kollas,

när motorn är varmkörd och på tomgång med P läget i. ;)

På verkstäder brukade man förr göras en arbetstest på

automat i den ingick att kolla nivå med D i, detta är endast

på gammla verkstäder som detta gjordes där har man som

regel fler att ta hjälp av. :)

I denna test ingick det också att kolla motorns tomgångsvarv

kontra automat, med D läge, motorn på tomgång, med motorn

arbetsvarm skulle bilen kunna stå still utan broms eller knappt

rulla :shock: .

OBS detta var på den tiden automat och motor var i harmoni

med varandra, idag är det si och så med det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen läste ni inte min frågeställning.

Hur länge låter ni bilen stå på tomgång, med varm olja samt med växellådan i p-läge, innan kontroll utföres?

Förklaring: Om jag åker med bilen och kollar oljan "ganska" fort efter jag kört, (utan att stanna motor+vänta ca 1 min) så kan den visa låg nivå= min läge.

Men: Låter jag bilen stå en liten stund på tomgång så stiger nivån på oljestickan sakta uppåt, tills den visar fullt, ca 3-5 minuter.

Min fråga var: Hur länge låter ni era bilar stå (på tomgång med varm motor och p-läge) innan ni kollar nivån?

Stiger er nivå efter en stund?(med motorn igång + varm + p-läge)

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Om du läser i en verkstadsbok står det att du skall kolla oljan varm med P i ,ut och kör i ca 10min gå igenom alla lägen stanna på P kolla oljan självklart med motorn igång.Annars visar den mer än det är eftersom turbinen inte pumpar.När det gäller servopumpen så ska motorn vara avstängd på den stickan kan det ibland finnas en varm och kall sida.Kom ihåg att olja expanderar i värme.(varför har inte alla en verkstadsbok där står allt sådant här)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din frågeställning och jag har aldrig reflekterat över att nivån är olika direkt efter körning eller 5-10 min senare.

Men får jag råda dig så skulle nog jag gå efter den senare mätningen för jag tror den är mer rätt.

Anledningen till mitt svar är att direkt efter körning så har ju oljan slungats runt i lådan och då tar det en stund innan den har runnit tillbaka till tråget (fastnar nog en hel del på väggar och liknande).

Jag tror att fabriks rekomendationerna är på en låda som endast har körts varm, alltså stillastående, men med alla växlar i nån halv minut/läge.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att få höra en massa olika teorier.

Jag har lagat, åkt jänkebil i 25år och har aldrig tänkt på detta innan.

Men det finns logiska förklaringar på det mesta.

Tack för alla intressanta inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...