Mentor September 28, 2007 Report September 28, 2007 Jag är ägare till en 67ht med 6:a och C4 låda.När jag ska kontrollera oljenivån på lådan så tycker jag det är lite skumt.På stickan står det att nivån ska kollas i parkeringsläge + varm olja, inget konstigt alls.När jag tar upp stickan ganska kort efter åkning (ca 1 min) och fortfarande på tomgång, kan det verka vara lite olja i lådan men, låter jag bilen stå på tomgång i ca 3-5 minuter stiger den upp full markering = normalt.Den verkar ta lång tid på sig att stabilisera nivån?Hur länge låter ni andra Mustangägare er bil stå på tomgång innan automatlådeoljan kollas ?Det hade varit roligt ifall någon annan märkt av samma tendens på sin bil?MVH Jörgen Citera
Janne Holm CMC1740 September 28, 2007 Report September 28, 2007 Du skall alltid kolla oljenivån i automat lådan med motorn igång samt Driven i (Lite knöligt behöhövs nästan två pers) stå på bromsen så att sägahoppas du fatta vad jag menar Annars slå en signal0734-33 02 40013-502 23 Citera
Bosse N September 29, 2007 Report September 29, 2007 Du skall alltid kolla oljenivån i automat lådan med motorn igång samt Driven i (Lite knöligt behöhövs nästan två pers) stå på bromsen så att sägaVadå? Ha driven i när man kollar automatlådans oljenivå? Är det speciellt för Ford lådor eller endast C4-lådan? Jag har tidigare haft både amerikanska, europeiska och en jappsbil med automatlåda men aldrig varken läst eller hört att man ska ha driven i? Däremot att man ska lägga i alla växellägena samt låta motorn gå på tomgång Citera
ThomasFB September 29, 2007 Report September 29, 2007 Du skall alltid kolla oljenivån i automat lådan med motorn igång samt Driven iVA??? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 29, 2007 Report September 29, 2007 Hej.Det är alltid en fråga som ältats fram o tillbaka, enligtdriver manual skall oljan i automatlådan alltid kollas,när motorn är varmkörd och på tomgång med P läget i. På verkstäder brukade man förr göras en arbetstest på automat i den ingick att kolla nivå med D i, detta är endast på gammla verkstäder som detta gjordes där har man som regel fler att ta hjälp av. I denna test ingick det också att kolla motorns tomgångsvarvkontra automat, med D läge, motorn på tomgång, med motorn arbetsvarm skulle bilen kunna stå still utan broms eller knappt rulla .OBS detta var på den tiden automat och motor var i harmonimed varandra, idag är det si och så med det. Citera
Mentor September 30, 2007 Author Report September 30, 2007 Tydligen läste ni inte min frågeställning.Hur länge låter ni bilen stå på tomgång, med varm olja samt med växellådan i p-läge, innan kontroll utföres?Förklaring: Om jag åker med bilen och kollar oljan "ganska" fort efter jag kört, (utan att stanna motor+vänta ca 1 min) så kan den visa låg nivå= min läge.Men: Låter jag bilen stå en liten stund på tomgång så stiger nivån på oljestickan sakta uppåt, tills den visar fullt, ca 3-5 minuter.Min fråga var: Hur länge låter ni era bilar stå (på tomgång med varm motor och p-läge) innan ni kollar nivån?Stiger er nivå efter en stund?(med motorn igång + varm + p-läge)MVH Jörgen Citera
Ronnie S September 30, 2007 Report September 30, 2007 Jag har aldrig reflekterat över att det skulle kunna bli annorlunda nivå om man väntar ett tag, så jag har alltid kollat oljenivån ganska direkt efter att man har varit ute och kört med bilen. Citera
Andrew September 30, 2007 Report September 30, 2007 Om du läser i en verkstadsbok står det att du skall kolla oljan varm med P i ,ut och kör i ca 10min gå igenom alla lägen stanna på P kolla oljan självklart med motorn igång.Annars visar den mer än det är eftersom turbinen inte pumpar.När det gäller servopumpen så ska motorn vara avstängd på den stickan kan det ibland finnas en varm och kall sida.Kom ihåg att olja expanderar i värme.(varför har inte alla en verkstadsbok där står allt sådant här) Citera
Husse October 1, 2007 Report October 1, 2007 Jag förstår din frågeställning och jag har aldrig reflekterat över att nivån är olika direkt efter körning eller 5-10 min senare.Men får jag råda dig så skulle nog jag gå efter den senare mätningen för jag tror den är mer rätt.Anledningen till mitt svar är att direkt efter körning så har ju oljan slungats runt i lådan och då tar det en stund innan den har runnit tillbaka till tråget (fastnar nog en hel del på väggar och liknande).Jag tror att fabriks rekomendationerna är på en låda som endast har körts varm, alltså stillastående, men med alla växlar i nån halv minut/läge. Citera
ThomasFB October 1, 2007 Report October 1, 2007 Det inverkar nog mer om bilen lutar en grad eller 2..... Citera
Mentor October 1, 2007 Author Report October 1, 2007 Roligt att få höra en massa olika teorier.Jag har lagat, åkt jänkebil i 25år och har aldrig tänkt på detta innan.Men det finns logiska förklaringar på det mesta. Tack för alla intressanta inlägg. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.