Jump to content

Cylinderlopp


Janne Holm CMC1740

Recommended Posts

Jättesvår fråga igen kommer säkert få många svar ;)

har honat ett 302 block lite grann den har varit utsatt för vatten och ärgat lite längst ner i loppen (se bild) måste den borras eller kan man stå ut med lite

"kratrar" längst ner där det vänder. tror inte jag får bort allt med honing men

med nya ringar borde det väl funka ändå eller vad tror ni :!:

det kostar ju ändå en skaplig slant och borra samt nya kolvar och ägaren av motorn har det inte så fett ;) Det här blir väl i så fall vad man kallade för en raggarrenovering förr ;)

Link to comment
Share on other sites

I mitt block såg det ut ungefär likadant,så man trodde en .020 borrning skulle räcka ,men det var tyvärr kvar efter .030 i två lopp,och eftersom ,040 och 351cleveland är rysk roulette,så blev det foder,tyvärr.

Så fruktansvärt onödiga skador :cry: .

Link to comment
Share on other sites

Janne !

Det där är ingen raggar renovering alls. Den där lilla "rosen" så långt ner i loppet gör ingenting.

Nä, när jag kollade mitt gamla block, som hade en spricka i en omfodrad cylinder så var det åtskilliga "orenheter" i flera lopp, som man kan säga i dessa sammanhang, eller när man har dålig hy :shock:

Toleranserna i samma block med de begagnade smidda kolvarna var också "on the lose side"

Jag hade ändå jämn och hög kompression utan kolvskrammel så ibland så överdrivs det hur himla perfekt en motor måste vara. Kör du på gatan ett par hundra mil per sommar och inte ligger konstant över 5000 varv så behöver inte allting vara racing och toleranser som är bättre än manualen säger.

Ett annat exempel: Jag mätte t.ex. upp ett axiellt glapp på kamaxeln som låg på gränsen till "wear limit" enligt workshopmanualen. Thrustplate brickan var ny så vad gör man? (provat två kamaxlar med samma resultat) Jag sket i det. Bilen gick bra innan jag mätte upp det och visste om det. Nu har jag mätt upp hela maskinen när jag satte ihop den efter renovering och det går lika bra.

Jag ställde en fråga om det här men fick inget svar. Vissa saker är inte så viktiga som andra när det gäller toleranser i motorn är mina fem cent :)

En bra oljepump är t.ex. viktigare än en liten "ros" långt ner i cylinderloppet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...