Janne Holm CMC1740 October 15, 2007 Report October 15, 2007 Jättesvår fråga igen kommer säkert få många svar har honat ett 302 block lite grann den har varit utsatt för vatten och ärgat lite längst ner i loppen (se bild) måste den borras eller kan man stå ut med lite "kratrar" längst ner där det vänder. tror inte jag får bort allt med honing men med nya ringar borde det väl funka ändå eller vad tror ni det kostar ju ändå en skaplig slant och borra samt nya kolvar och ägaren av motorn har det inte så fett Det här blir väl i så fall vad man kallade för en raggarrenovering förr Citera
Ingo October 16, 2007 Report October 16, 2007 I mitt block såg det ut ungefär likadant,så man trodde en .020 borrning skulle räcka ,men det var tyvärr kvar efter .030 i två lopp,och eftersom ,040 och 351cleveland är rysk roulette,så blev det foder,tyvärr.Så fruktansvärt onödiga skador . Citera
Janne Holm CMC1740 October 16, 2007 Author Report October 16, 2007 Jo det kanske får bli foder på åtminstone en av cylindrarna där det känns lite värre än de andra d.v.s fyra är jättefina två lite spår av ärg en något mer medans ettan känns katastrofallt mycket Vi får ta blocket in till "borraren" så får han titta på det Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 16, 2007 Report October 16, 2007 Hej.Hona och sätt i nya ringar, är det ett oborrat såtror JAG att det räcker, några mindre skadorsom dessa är ingen katastrof. Har själv varit med om liknade problem, honade själv, den motorngår bra fortfarande bra efter ca: 2000mil. Citera
Radioman October 18, 2007 Report October 18, 2007 Janne !Det där är ingen raggar renovering alls. Den där lilla "rosen" så långt ner i loppet gör ingenting.Nä, när jag kollade mitt gamla block, som hade en spricka i en omfodrad cylinder så var det åtskilliga "orenheter" i flera lopp, som man kan säga i dessa sammanhang, eller när man har dålig hy Toleranserna i samma block med de begagnade smidda kolvarna var också "on the lose side"Jag hade ändå jämn och hög kompression utan kolvskrammel så ibland så överdrivs det hur himla perfekt en motor måste vara. Kör du på gatan ett par hundra mil per sommar och inte ligger konstant över 5000 varv så behöver inte allting vara racing och toleranser som är bättre än manualen säger.Ett annat exempel: Jag mätte t.ex. upp ett axiellt glapp på kamaxeln som låg på gränsen till "wear limit" enligt workshopmanualen. Thrustplate brickan var ny så vad gör man? (provat två kamaxlar med samma resultat) Jag sket i det. Bilen gick bra innan jag mätte upp det och visste om det. Nu har jag mätt upp hela maskinen när jag satte ihop den efter renovering och det går lika bra.Jag ställde en fråga om det här men fick inget svar. Vissa saker är inte så viktiga som andra när det gäller toleranser i motorn är mina fem cent En bra oljepump är t.ex. viktigare än en liten "ros" långt ner i cylinderloppet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.